Smarta tips till..

Seabaz

Trådstartare
... till ny hård, knarrande sadel!

Jag har nu nyss köpt en ny sadel, har ni tips på hur man får den att sluta knarra och bli mjuk?
Mitt enda hemliga vapen är ljummet vatten och spola den en gång var och varannan dag och sen vinkla ut stigbyglarna med ett kvastskaft...
Mer tips tas gärna emot =)
 
Sv: Smarta tips till..

Seabaz skrev:
... till ny hård, knarrande sadel!

Jag har nu nyss köpt en ny sadel, har ni tips på hur man får den att sluta knarra och bli mjuk?
Mitt enda hemliga vapen är ljummet vatten och spola den en gång var och varannan dag och sen vinkla ut stigbyglarna med ett kvastskaft...
Mer tips tas gärna emot =)
Jag har hört att det är vanligt att gnida in potatismjöl där det knarrar. Frågan är om det är så nyttigt för lädret? Jag skulle nog själv välja att smörja med läderbalsam 1ggr/vecka
 
Sv: Smarta tips till..

Jag köpte en ny westernsadel som knarrade så in i fruktansvärt, min tränare rekommenderade talk på undersidan/mellan lädret som knarrar, det funkar och blev tyst! :smirk:

Sedan sa han att man bara ska använda fin/bra olja och endast på ovansidan dvs den blanka sidan annars kan man få olika nyanser på sadeln beroende på hur mycket de olika delarna suger och hur man kommer till att smörja.
Detta har funkat jättebra på min sadel.
Vatten skulle jag vara försiktig med, tänk om du får fula "vattenmärken" efteråt. :(

Kazam
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Smarta tips till..

Mitt tips är att prioritera lädrets kondition framför utseende. Jag smörjer med bra olja överallt där jag kommer åt - både ut och insidor.
 
Sv: Smarta tips till..

Tack för alla tips!
Så som tussemaja skriver så struntar jag fullkomligt i om sadeln blir fläckig eller inte, så länge den blir mjuk och tyst.

kazam: Vad är talk? det lät bra, men vad ÄR det :o :confused: :)
 
Sv: Smarta tips till..

gubben skrev:
Smörj in med massor av Neatsfoot oil 100% pure och sen gå ut och rid i regn :idea: ;)


Jag har oljat den en gång och det var nog med den där oljan faktiskt!
Ut och rid i regn, jo tjena, bug och bock för ridhus! :bow:
Vattenslang fungerar alldeles utmärkt :p :)
 
Sv: Smarta tips till..

Talk kan man köpa i livsmedelsbutikerna tror jag, men säkert på apoteken, man använder det ofta att pudra bebisar i rumpan med för att de inte ska få utslag av blöjorna, tror jag köpte mitt hos den lokala affären (oparfymerad). Känns som mjöl, bara mycket "halkigare"

Lycka till
Kazam
 
Sv: Smarta tips till..

skulle tro att det är samma sak, men med ett annat namn
kazam
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 927
Senast: Jojo
·
Hemmet Jag misstänker att min Google Nest wifi-router har problem. Wifit går av och på hela tiden random långa stunder. Än så länge verkar...
Svar
4
· Visningar
528
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 146
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp