Smidiga och varma ridkläder + säkerhetsväst

tapeten

Trådstartare
Hej!

Är i färd med att uppdatera min stallgarderob (som i nuläget mest består av avlagda udda gamla plagg), vill ha VARMA men SMIDIGA ridkläder. Mitt "problem" är att jag inte riktigt kan komma på hur jag ska få ihop kombinationen varmt + smidigt med att ha säkerhetsväst, som jag alltid har när jag rider. Tycker att det blir för kallt att bara ha tröja (som ju måste vara ganska tunn för att rymmas under västen) + väst, men för bylsigt att rida i tröja + väst + jacka (som ju måste vara ganska rymlig för att man inte ska bli som en stoppad korv med västen under).

Så, nu vill jag hemskt gärna ha lite inspiration från alla er som också alltid rider med väst, men som lyckats bättre än jag att komma på hur ni ska klä er för att både hålla värmen och vara smidiga när ni rider! Söker tips både på vad man kan ha på sig när man rider lugnare uteritter, där man är mer passiv och behöver mer hjälp att hålla värmen, och när man tränar i ridhuset och får upp lite temp i kroppen och mer behöver vara smidig.

Tack!
 
Bra underställ! gärna i ull.

Har du västen på så håller den ganska bra värmen runt bålen så du behöver inte en för tjock tröja/jacka utanpå för att hålla värmen

Skulle satsa mer på att se till att ha varma kläder på resten av kroppen. händerna, huvudet, fötterna, benen.

Finns väldigt smidiga och tunna ullstrumpor för ridning - är man varm om fötterna och huvudet så gör det mycket. älskar min buff som jag använder både under hjälmen - lättviktshjälm med ventilation - och som "halsduk".

Ett par bra vinterkängor gör oxå susen - använder ju sällan ridstövlar på vintern - har köpt mina på jula - med klack och grov sula - fixar även halka ganska bra. tyvärr lite klumpiga när man går i dem - men tycker inte jag märker av dem när jag rider.

rider man inne och vet att man kommer göra lite mer "varma" övningar så skulle jag rekommendera en lätt jacka utanpå som det är lätt att ta av när man fått upp värmen. inga tröjor utan dragkejda med andra ord ;)
 
Jag har bara en tunn T-shirt alternativt en långärmad i samma tunna material under säkerhetsvästen. Sen har jag en tjockare munkjacka ovanpå, och en jacka på det. Upplever aldrig att det blir klumpigt, mer än kanske just precis i det ögonblicket när man måste dra av sig jacka och munkjacka för att ta på sig den kalla säkerhetsvästen. Nu rider jag nästan alltid ute, och om jag rider i ridhus måste jag rida en halvtimme dit och en en halvtimme hem, men inne i ridhuset klarar jag mig definitivt med bara säkerhetsvästen och tjocktröjan.

Vad har du för väst? Jag märkte en ordentlig positiv skillnad "klumpighetsmässigt" när jag bytte min gamla säkerhetsväst mot en nyare som mer följer kroppen i somras.
 
Eftersom jag rider ute hela vintern köpte jag en säkerhetsjacka förra vintern. Den har fungerat bra bortsett från att jag tog en alltför stor storlek, dvs de var väldigt stora i storlekarna. Annars sätter jag västen över en t-tröja och lagrar sen på så mycket som behövs.
 
Hej!

Är i färd med att uppdatera min stallgarderob (som i nuläget mest består av avlagda udda gamla plagg), vill ha VARMA men SMIDIGA ridkläder. Mitt "problem" är att jag inte riktigt kan komma på hur jag ska få ihop kombinationen varmt + smidigt med att ha säkerhetsväst, som jag alltid har när jag rider. Tycker att det blir för kallt att bara ha tröja (som ju måste vara ganska tunn för att rymmas under västen) + väst, men för bylsigt att rida i tröja + väst + jacka (som ju måste vara ganska rymlig för att man inte ska bli som en stoppad korv med västen under).

Så, nu vill jag hemskt gärna ha lite inspiration från alla er som också alltid rider med väst, men som lyckats bättre än jag att komma på hur ni ska klä er för att både hålla värmen och vara smidiga när ni rider! Söker tips både på vad man kan ha på sig när man rider lugnare uteritter, där man är mer passiv och behöver mer hjälp att hålla värmen, och när man tränar i ridhuset och får upp lite temp i kroppen och mer behöver vara smidig.

Tack!

Som andra sagt, varmt underställ, eventuellt med en t-shirt över eller annan tunn långärmad, sedan väst om det fortfarande är för kallt så har jag gärna en större tjocktröja ovanpå, blir inte lika mycket korvstoppning som med jacka. Om det är riktigt kallt och jag inte kommer bli så varm så har jag en tjock vinterjacka över västen, då eventuellt med bara en t-shirt under västen för att det inte ska bli för varmt.

Jag kombinerar ofta med termoridbyxor, halsduk/polokrage, varma handskar och öronvärmare så gör det inte så mycket att jag har lite mindre på överkroppen då västen trots allt värmer en hel del. Om det är riktigt kallt så en jacka ovanpå fram tills att man har värmt upp.

Men ja, man får bara acceptera att man inte kan rida med snygga figursydda jackor + säkerhetsväst…. ;)
 
Kör också med underställ och olika tröjor beroende på hur kallt det är. Om jag rider ut har jag säkerhetsvästen under min varseljacka som är varm och go, men lite bylsig och varm att träna i tycker jag. Då har jag istället en smidig Uhip-jacka som andas och håller värmen samtidigt som den är smidig. Den har jag faktiskt under säkerhetsvästen. Är det varmare, eller om jag rider inomhus har jag bara underställ och en bra tröja under säkerhetsvästen. För mig känns det viktigt att den har en rejäl krage så att jag inte fryser om hals och nacke, för då fryser hela jag. Även att se till att fötter och händer är varma hjälper ju till. Har även underställ under ridbyxorna.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag hade JÄMT säkerhetsväst när jag var yngre,oavsett om jag skulle lulla runt på ridbanan,ut i skogen, eller ut på en kort skrittvända...
2
Svar
27
· Visningar
10 112
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Burkfisk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp