Smink tips?

Tack för svaret! ❤️ Funkar den fast man är ganska mycket röd också? Och dethär kanske är en konstig fråga man blir man som en färgad i hela ansiktet med sånt eller ser det ändå ganska naturligt ut eller hur man ska säga?
Och sen en sak bara men jag fattar att dom sakerna ni tipsar om kanske är billiga motför många andra smink märken och så! Men det är ganska dyrt motför tillexempel på dollar store eller vissa billiga som man kan skicka efter men dom kanske är mycket bättre också så det är värt det iallafall eller?
Jag hade nog köpt BB/CC eller foundation på ett lite dyrare ställe än dollarstore men övrigt smink funkar dollarstore bra 😊
 
Tack för svaret! ❤️ Funkar den fast man är ganska mycket röd också? Och dethär kanske är en konstig fråga man blir man som en färgad i hela ansiktet med sånt eller ser det ändå ganska naturligt ut eller hur man ska säga?
Och sen en sak bara men jag fattar att dom sakerna ni tipsar om kanske är billiga motför många andra smink märken och så! Men det är ganska dyrt motför tillexempel på dollar store eller vissa billiga som man kan skicka efter men dom kanske är mycket bättre också så det är värt det iallafall eller?
Jag är ganska mycket röd och tycker att CC-krämen räcker för att dölja det. Jag brukar ta lite extra på de områden där jag tenderar att bli röd bara (näsan samt kindbenen i mitt fall).

Gällande pris så är min uppfattning att krämen är väldigt dryg så det blir inte så dyrt i längden. Förstår dock att det kan vara ett problem ändå! Dollarstore finns inte där jag bor, så jag vet inte hur det är där eller hur deras varor är.
 
Okej tack för svaret! Om man är ganska röd ibland i ansiktet kan man ha sån då eller tar inte det bort det röda såmycket?
Jag tycker det jämnar ut det röda så det inte syns skarpt, utan att huden ser liksom "täckt" ut i övrigt :)
Jag har annars sådan hy att jag blir röd om både kinder och näsa, men stör mig inte på det när jag har BB cream!
 
Just det, mascara kan vara en sådan grej som irriterar känsliga ögon om man råkar på en sort som man inte tål. Så därför köper jag inte de allra billigaste sorternas mascara (men jag är verkligen inte någon "finsmakare" generellt på smink, köper allt på mataffären). Men det kan säkert finnas grejer som funkar bra som är billigare med.

Ett tips för att få ögonfransarna att se längre ut är att använda en ögonfranstång. Den böjer du upp fransarna med, vilket gör att de upplevs längre. Går att köpa på typ TGR och säkert Dollarstore med!
1664981133774.png
 
Just det, mascara kan vara en sådan grej som irriterar känsliga ögon om man råkar på en sort som man inte tål. Så därför köper jag inte de allra billigaste sorternas mascara (men jag är verkligen inte någon "finsmakare" generellt på smink, köper allt på mataffären). Men det kan säkert finnas grejer som funkar bra som är billigare med.

Ett tips för att få ögonfransarna att se längre ut är att använda en ögonfranstång. Den böjer du upp fransarna med, vilket gör att de upplevs längre. Går att köpa på typ TGR och säkert Dollarstore med!
Visa bifogad fil 102289
Håller med om ögonfransböjare använder alltid det och det gör väldigt stor skillnad! I övrigt använder jag ögonbrynspenna till att fylla i mina väldigt ljusa ögonbryn. Kajal både på övre och nedre fransraden. Mascara. Till vardags :)
 
Hur gammal är du @EmmaFilippa ?

Hur man sminkar sig kan bero på åldern. När jag var i tonåren använde jag rouge på kinderna och maskara, jag hade bra hy men fick såklart finnar ändå. Ville jag täcka över finnar så använde jag en "color correct" med grönt i som tog bort det röda och gjorde dem mindre framträdande. Det finns sådana som är gröna när man duttar ut och hudfärgade när man jobbar in det i huden, det gäller att man hittar något som matchar ens hudton.

Tänk på att kändisar nästan alltid är retuscherad på bilder (även paparazzibilder) för att ta bort textur (rynkor/finnar osv) och att det är helt normalt att ha båda!

Till rouge har jag haft en snedskuren pensel och övrigt använder jag fingrarna. Glöm inte att tvätta penseln ofta då det snabbt blir ofräscht = mindre bra för hyn.

Har du någon bra ansiktsrengöring + kräm att smörja in efteråt?
Ofta kan jag tycka att det räcker, man ser pigg ut och huden får lite extra lyster. Tvättar man sig på kvällen och smörjer in efteråt, då räcker det att tvätta med ljummet/varmt vatten på morgonen och smörja in sig igen.

Bara ett tips i all välmening. Sminkar man sig så måste man dessutom tvätta ansiktet och smörja in sig på kvällen. 🙂
 
Har du alltid på foundation med en svamp? Eller är det bättre motför tillexempel en smink borste eller med fingrarna?
Och jag har inte fin hy alls så jag vill nog iallafall ha nån foundation eller nåt sånt.
Ja, fingrarna blir inte jämnt och det är drygt att tvätta borstar ofta.

Det är viktigt att byta svamp ofta och tänka på hygienen. Samma med kuddöverdrag, och aldrig torka ansiktet med en handduk du använt till något annat.

Man kan få finnar pga hormoner men ofta är bakterier en bidragande orsak. Det hjälper att hålla sina sminkgrejer rena, och tvätta ansiktet med mild ansiktstvål/gel en gång per dag.
 
Okej tack för svaret! ❤️
Dethär är en dum fråga om mascara men om man har ganska lätt att börja gråta är det bäst med vatten fast då?
Jag tycker det är "jobbigt" att ta bort vattenfast trots att jag har rätt rengöring, ögonen lyckas alltid bli irriterade.
Om man gråter med maskara så är det de lilla att maskaran inte sitter kvar helt. ❤️
Sen tycker jag att så länge jag inte gnuggar så stannar maskaran på plats.
 
Vill du sminka dig för att du tycker att det är lite roligt (minns någon gammal tråd när du nämnde ansiktsmasker och sånt pyssel, dvs. på nivån att du verkade tycka att det var kul), eller för att med dina ord se lite mindre ful och konstig ut? Känner du att det liksom är ett måste, för att passa in på nåt vis tycker jag det är en dum idé överlag. Men tycker du att det är roligt så tycker jag att det är bara att köra på, smink kan vara riktigt roligt! :heart
Alltså det är väl båda kan man säga. Att jag både vill inte vara så ful och konstig och iallafall i den skolan så har domflesta tjejerna smink. Och så tycker jag att det är lite kul också och skulle iallafall vilja testa lite mera och att det kan vara väldigt fint!
 
Hur gammal är du @EmmaFilippa ?

Hur man sminkar sig kan bero på åldern. När jag var i tonåren använde jag rouge på kinderna och maskara, jag hade bra hy men fick såklart finnar ändå. Ville jag täcka över finnar så använde jag en "color correct" med grönt i som tog bort det röda och gjorde dem mindre framträdande. Det finns sådana som är gröna när man duttar ut och hudfärgade när man jobbar in det i huden, det gäller att man hittar något som matchar ens hudton.

Tänk på att kändisar nästan alltid är retuscherad på bilder (även paparazzibilder) för att ta bort textur (rynkor/finnar osv) och att det är helt normalt att ha båda!

Till rouge har jag haft en snedskuren pensel och övrigt använder jag fingrarna. Glöm inte att tvätta penseln ofta då det snabbt blir ofräscht = mindre bra för hyn.

Har du någon bra ansiktsrengöring + kräm att smörja in efteråt?
Ofta kan jag tycka att det räcker, man ser pigg ut och huden får lite extra lyster. Tvättar man sig på kvällen och smörjer in efteråt, då räcker det att tvätta med ljummet/varmt vatten på morgonen och smörja in sig igen.

Bara ett tips i all välmening. Sminkar man sig så måste man dessutom tvätta ansiktet och smörja in sig på kvällen. 🙂
Tack för svaret! ❤️ Jag är 15. Och jag har inte såbra hy så jag vill ha nån bb cream eller foundation eller nånting iallafall.
Men ja jag har en vanlig ansikts tvätt och en scrub. Så jag iallafall försöker att ren göra ansiktet varje kväll och ha scrub kanske två gånger i veckan plus så gör jag nån ansikts mask ibland om jag orkar. Och så har jag micelär vatten och två o lika ansikts krämer som iallafall jag tycker är bra! Men det är inga dyra lyx saker liksom men iallafall.
 
Ja, fingrarna blir inte jämnt och det är drygt att tvätta borstar ofta.

Det är viktigt att byta svamp ofta och tänka på hygienen. Samma med kuddöverdrag, och aldrig torka ansiktet med en handduk du använt till något annat.

Man kan få finnar pga hormoner men ofta är bakterier en bidragande orsak. Det hjälper att hålla sina sminkgrejer rena, och tvätta ansiktet med mild ansiktstvål/gel en gång per dag.
Okej!
Jag har inte såmycket finnar förutom ibland typ utan för ögon brynen och får som små pluppar där. Men annars så är det mest att jag blir röd och ganska så torr så det ser äckligt ut bara tycker jag.
 
Om du skaffar en sån ögonfransböjare, så var noga med att böja först och sätta mascara sen.

Jag brukar använda pensel med krämer, tycker det funkar bättre än svampar. Men man får känna sig fram: vissa vill använda fingrarna, nån annan pensel och en tredje svamp.

Eftersom du är ganska ung skulle jag kanske rekommendera en kräm som kallas BB kräm eller CC kräm. Det är en ganska lätt kräm men som jämnar ut om det finns ojämnheter.

Kanske en mörkbrun mascara och läppglans.

Det finns bra sminktutorials på Youtube förresten :)
 
Tack till alla ni som har svarat och gett tips och så! ❤️
Jag orkar inte skriva svar till alla men jag upp skattar alla era svar jätte mycket ❤️
Iallafall så har jag kollat lite smink saker med en annan tjej och kollat på youtube och såklart från era tips också. Och jag har skrivit upp dom sakerna som jag skulle vilja ha så tänkte bara skriva den så ifall ni har nåt mer tips om just dom sakerna så får ni jätte gärna tipsa ❤️ Eller om nåt verkar o nödigt eller att jag har glömt nåt.
Men ja kan säga också att den stilen som jag mest gillar är soft girl om ni vet hur det är. Men iallafall så här är det jag ska försöka skaffa eller några saker har jag redan också.
Bb eller cc cream eller foundation, concealer, bronzer, cream blush, high lighter , vatten fast mascara, läpp glans. Och ögon skuggor har jag fast kommer nog inte använda för skolan iallafall.
Men sen så undrar jag om primer och sån spray som man har på slutet så det sitter bättre. Tycker ni att man be höver det eller är det mera som en extra sak bara?
 
Jag gillar primer för jag har så torr hud, så mina sminkkrämer räcker längre när jag använder primer.

(Primern blir som ett första lager som gör att min torra hud inte suger i sig så mycket sminkkräm om du förstår hur jag menar).

Men det är verkligen inte nödvändigt att ha en primer. Tycker inte att det är värt att satsa på det i början.

Bronzer har jag inte.
Har rouge och har fått tips om highlighter men har faktiskt inte köpt det.

Om t.ex dina föräldrar kan hjälpa dig handla på nätet så brukar Lyko ha ganska bra priser (du kan kolla deras rea-kategori t.ex).
Men många större affärer har också bra basprodukter, och The Body Shops produkter tycker jag är prisvärda
 
Jag gillar primer för jag har så torr hud, så mina sminkkrämer räcker längre när jag använder primer.

(Primern blir som ett första lager som gör att min torra hud inte suger i sig så mycket sminkkräm om du förstår hur jag menar).

Men det är verkligen inte nödvändigt att ha en primer. Tycker inte att det är värt att satsa på det i början.

Bronzer har jag inte.
Har rouge och har fått tips om highlighter men har faktiskt inte köpt det.

Om t.ex dina föräldrar kan hjälpa dig handla på nätet så brukar Lyko ha ganska bra priser (du kan kolla deras rea-kategori t.ex).
Men många större affärer har också bra basprodukter, och The Body Shops produkter tycker jag är prisvärda
Okej tack för svaret ❤️ Jag tycker det är fint ifall det ser naturligt ut liksom och inte så jätte tydligt att man har foundation men ändå att man har lite finare hy liksom. Och med ganska så mycket glow så då är det fint med high lighter tycker jag iallafall.
Och tack för tipset om lyko! Jag kan kolla det ifall jag inte hittar allt imorgon.
 
@EmmaFilippa

Håll det enkelt i början, en BB eller CC kräm, mascara och rouge kommer du långt på. Du kan ju fylla på efterhand med det du tycker är kul, som läppglans och ögonskuggor.
Smink kan vara väldigt kul. 🙂

Primer och settingspray behöver du inte för en dag i skolan.
Okej tack för svaret ❤️ Jag har redan en ögon skuggs palett som jag köpte förut en gång men jag har nästan aldrig testat nån sminkning med den. Och har några läpp glans också så jag be höver ju inte börja köpa det iallafall nu.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
739
Senast: Rosett
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 096
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 537
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 222
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp