Sminktråden II

@MiniLi

Setting spray är ett måste för mig sedan jag började använda det, jag tycker att det gör stor skillnad framförallt i hur länge sminket ser fräscht ut. Jag har hy lika torr som en sandlåda typ så jag kör på allt med dewy/hydrating i namnet, men jag har hört mycket bra om Urban Decays de slick som ska vara bra för oljig hy. Ett billigare alternativ är nyx som har ett setting spray för oljig hy som heter "matte".

Använder du puder? Ett fixerande transparent löspuder kanske kan vara något?

Sen kan det ha att göra med vilken foundation du använder också, om du har en foundation som inte passar oljig hy spelar nog varken primer eller setting spray större roll, precis som att jag inte kan använda foundations för oljig hy trots att jag har en hydrating primer + setting spray på.

@MiniLi

Setting spray är ett måste för mig sedan jag började använda det, jag tycker att det gör stor skillnad framförallt i hur länge sminket ser fräscht ut. Jag har hy lika torr som en sandlåda typ så jag kör på allt med dewy/hydrating i namnet, men jag har hört mycket bra om Urban Decays de slick som ska vara bra för oljig hy. Ett billigare alternativ är nyx som har ett setting spray för oljig hy som heter "matte".

Sen kan det ha att göra med vilken foundation du använder också, om du har en foundation som inte passar oljig hy spelar nog varken primer eller setting spray större roll, precis som att jag inte kan använda foundations för oljig hy trots att jag har en hydrating primer + setting spray på.

Vad har du för setting spray? Kan du rekommendera någon?
/Fellow torris som funderar på att testa

@MiniLi

Jag tycker normalt inte att jag har oljig hy men har nog ändrats något nu senaste tiden.. Förmodligen luften på jobbet eller något sånt. Och har inte haft ork att köpa hem min vanliga lotion, kan bero på det också..

Jag använder mineralsmink i puderformat så tänker att jag inte behöver ha puder ovanpå också?
Använder everyday minerals, har hittills haft en mediumtäckande men senaste jag beställde var den slut så tog en matt finish, får se om det blir skillnad!

Ska kolla Urban Decay och Nyx!

Just nu känner jag mig totalt förvirrad, någon som orkar förklara för mig vad som är skillnaden mellan BB (CC?) creme/ Primer/ Foundation? Och om man ska använda allt, i vilken ordning?

Tror absolut primer kan hjälpa dig.

Jag har däremot torr hud själv och är inte helt insatt i vilka som är bra om man har oljig hud. Men vet att de av mina vänner som har sån hud upplever att primer hjälper mkt.

Jag har Smashbox primer som ger fukt. Den gillar jag till min hud! Men de har ju fler olika. Har för mig att jag hört gott om deras andra primers med, av folk med annan hud.
Ja alltså jag använder ju primer, men frågan var mer om det kanske var läge att köpa en dyrare eller om det inte gör så stor skillnad :)

Får kolla smashbox!

Ja alltså jag använder ju primer, men frågan var mer om det kanske var läge att köpa en dyrare eller om det inte gör så stor skillnad :)

Får kolla smashbox!

För oljig hur tycker jag inte smashbox har någon bra (så slipper du lägga pengarna på ren och skär besvikelse :angel:)
För jag har testat de flesta dem har, fungerade super när jag hade torr hy, men nu när jag fått lite oljigare hy så hjälper den inte alls mot det.

För oljig hur tycker jag inte smashbox har någon bra (så slipper du lägga pengarna på ren och skär besvikelse :angel:)
För jag har testat de flesta dem har, fungerade super när jag hade torr hy, men nu när jag fått lite oljigare hy så hjälper den inte alls mot det.
Bra att veta!
Har du ngt annat tips?

Bra att veta!
Har du ngt annat tips?

Estée Lauder "matte perfecting primer" eller Nars "pore refining primer" är de enda som jag faktiskt ser synlig skillnad om jag använder. Båda känns underbara på huden också. Inte sådär "silikoniga" som många andra primers gör :) Men tyvärr inte de billigaste.
Därför som jag skrev tidigare i tråden söker tips på billigare primer. För jag börjar bli trött på att köpa en massa som inte fungerar.
Kicks har ju en "mattefying" men den känns mer bara som en standard primer.

Just nu känner jag mig totalt förvirrad, någon som orkar förklara för mig vad som är skillnaden mellan BB (CC?) creme/ Primer/ Foundation? Och om man ska använda allt, i vilken ordning?

BB och CC ger lite utjämning. De brukar vara en färg som ska funka på fler olika typer genom att själv anpassa sig. När jag har CC har jag det för att jag vill ha mindre sminkad look. Då har jag ingen primer eller puder etc.
Det är väl också oftast vårdande krämer.

Primer har du innan annat underlag. Den jämnar ut huden lite, fyller ut ev stora porer etc och gör så att sminket sitter bättre. Det finns de med olika funktioner som tex fuktgivande eller mattande etc. Du har övrigt smink över den.
Jag brukar tänka att primer används till förjobb, när man målar med i vissa sammanhang. För att få saker att fästa, främst.

Foundation är mer täckande underlag än BB och CC. Den kan du ha utan eller med primer. Det finns ju i olika former, typ flytande, puder, mousse etc..
Foundation betyder ju grund. Och det är väl vad foundationen är i smink med.

@tuaphua Om jag förstår det rätt, BB creme en dag när man inte sminkar sig så mycket.

Annars, Primer först, sedan Foundation, sedan rouge/ o.s.v. och sist ett puder?

@tuaphua

Jag tycker MAC fix + är superbra! Jag använder den både före och efter smink, både för att preppa huden med fukt och sen för att få bort ev pudrighet efteråt, det gör att mitt smink ser fräschare ut. Som rena setting sprays tycker jag att urban decays Chill är jättebra, och Nyx dewy. Jag har urban decays all nighter också och den är grym för festkvällar tex, upplever den varken fuktgivande eller mattande men sminket sitter som berget!

@tuaphua Om jag förstår det rätt, BB creme en dag när man inte sminkar sig så mycket.

Annars, Primer först, sedan Foundation, sedan rouge/ o.s.v. och sist ett puder?

Man måste inte ha primer om man inte vill.
Jag har ofta Foundation utan primer till vardags. Då har jag heller inte puder.

Jag har dock om jag kör rubbet: primer, Foundation och puder innan jag börjar med rouge eller övrigt smink. Jag tycker pudret gör så det fäster bättre och snyggare/jämnare.

@tuaphua

Jag tycker MAC fix + är superbra! Jag använder den både före och efter smink, både för att preppa huden med fukt och sen för att få bort ev pudrighet efteråt, det gör att mitt smink ser fräschare ut. Som rena setting sprays tycker jag att urban decays Chill är jättebra, och Nyx dewy. Jag har urban decays all nighter också och den är grym för festkvällar tex, upplever den varken fuktgivande eller mattande men sminket sitter som berget!

Jag funderar lite på vad det är i såna sprayer..
Jag är ju lite löjlig med att undvika mineraloljor och en del annat. Sen syndar jag förvisso en del och kladdar på sånt iaf. Men jag vill iaf vara medveten om vad jag geggar på.. ;)

Vet du om det finns såna sprayer som anses vara fritt från sånt?

Nästa fråga.. Vart köper man smidigast (och billigast?) Nyx settingspray eller UD? Gärna internet med snabb leverans.
Såg att ni skrev att Kicks sålde UD men det var slut på deras hemsida.

@MiniLi, Ah, har beställt den därifrån vid flera tillfällen så den kanske är slut just nu. Du kan ju kika in med jämna mellanrum om du inte hittar den :)

Är det någon mer än jag som har problem med att det blir smink på telefonen?
Har ni något tips på hur man får ha det i ansiktet istället för telefonen?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har kommit till det läget i min rehabilitering att jag ska cykla för att träna benmuskler. Det fanns ingen begagnad motionscykel i...
Svar
8
· Visningar
461
Senast: Rie
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
532
Senast: Raderad medlem 142658
·
Kropp & Själ Som jag nämnde i en annan tråd har min man lunginflammation. Vi närmar oss 20 dagar med feber, kraftig hosta, flämtande andning och... 2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 310
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka