Smittsam magsjuka - hur länge är det smittsamt?

Philosophia

Trådstartare
Gah! Jag ska precis åka iväg och lämna hunden hos dagmatten och så får jag reda på att deras hund för en vecka sedan hade magsjuka (men har stått på penicillin i en vecka). Hunden ska vara bra nu. Men är det fortfarande risk för smitta? :crazy:
 
Sv: Smittsam magsjuka - hur länge är det smittsamt?

Kolla med veterinären vilken karenstid det är på den magsjukan hunden haft ?

Schysst att inte berätta detta förrän samma dag du ska lämna hunden där :/
 
Sv: Smittsam magsjuka - hur länge är det smittsamt?

Jag kan egentligen inte klandra dagmatten. Jag skulle egentligen inte alls kommit idag. Jag ringde henne i morse lite akut efter att sambon ringt och sagt att han skulle komma bli tvungen att jobba över och därför inte kunde komma hem tidigt till hunden. Så hon blev nog lite tagen på sängen när jag ringde och reflekterade inte över magsjukan just då. Lite panik blev det med att bestämma sig för hur jag skulle göra med hunden samtidigt som jag hade ett tåg att passa.

Nu valde jag ändå att lämna hunden hemma. Inte roligt eftersom det faktiskt riskerade att bli så länge som upp till åtta timmar :(. Men hellre det än att få magsjuka på en 15-åring. Som tur var så kunde husse ta sig hem endast en och en halv timme senare än vanligt, så det blev i slutänden "bara" upp mot 6,5 h ensam. Som tur är så fungerar hon bra ensam (sover), men det kändes inte alls bra att behöva lämna henne så. Lilla tanten.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: ryujaneiro
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 468
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 036
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 882
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp