Bukefalos 28 år!

smittsamt???

panzy

Trådstartare
Någon som känner igen det här och har någon aning om vad det är???
* Hästen har feber till och från, koliksymptom, diarré, vill ej äta.

Tre hästar på ridskolan har haft detta nu, en har avlivats, alla hans provsvar (vet ej vad det var för prover) var ok men han blev bara sämre och sämre... Den andra hästen är vad jag vet för tillfället frisk men igår var det en tredje som var sjuk.

Nån som vet vad det kan vara och är det iså fall smittsamt???
Vill ju inte dra hem nått till pållarna hemma...
 
Symptomen är de samma som när min häst i höstas fick en tarmflorerubbning. Men det går ju att behandla effektivt . . . så att en häst blivit avlivad låter allvarligt. Hur blev den hästen behandlad före avlivning? Vad säger ansvariga och veterinär på ridskolan?
 
från början sa hästägaren (ridläraren) att det ej var smittsamt, nu när det är fler som blivit sjuka vet jag inte har ej träffat henne sen i torsdags. Kan det vara hösilaget??? eller finns det någon smittsam sjukdom som har dessa symptom?
 
Känner inte på rak arm till något smittsamt som ger dessa symptom. Skulle dock inte chansa - undvik på alla tänkbara sätt att riskera att dra hem något till dina hästar.

Det låter i mina öron som ett foderrelaterat problem. Har de analyserat hö/hösilage/ensilage? Har de nyligen bytt foder? Hur ser det ut på avmaskningsfronten, både blodmask och bandmask kan ge sådana här symptom?
 
vet ej om det är analyserat... tycker också att det verkar vara foderrelaterat, men man vet ju som sagt aldrig...

vad är det för symptom på Botulism? Tror nämligen ej att de är vaccinerade...
 
De vanligaste symtomen vid botulism är:
Muskeldarrning, stel gång
Svårigheter att äta och svälja
Nedsatt muskelspänning i tunga och svans
Tilltagande muskelförsvagning
Hästarna kan i ett slutskede inte resa sig
Andningsförlamning och död inom 48-72 timmar

Första symtom vi upptäckte var att han var hängig och inte åt. Ingen feber, normal puls.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 834
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 966
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 497
Senast: cf234k
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 936
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp