Smörblommor + får = grönt bete?

malumbub

Trådstartare
Äter får smörblommor?
Finns det andra sätt att få ner smörblommorna (utan att behöva gå med lie) på ett bete som används denna säsong?
 
Sv: Smörblommor + får = grönt bete?

Jo, fåren äter smörblommor. Medans de är giftiga för kor och hästar! Men om man slår av dem med lie (smörblommorna alltså) så de torkar försvinner giftet och då kan hästarna äta dem också!
 
Sv: Smörblommor + får = grönt bete?

Har också för mig att får äter smörblommor. När jag började tänka efter kom jag på att det var väldigt få smörblommor som syntes i våran fårhage när vi hade en liten fårflock fast det i vanliga fall brukar vara ordenligt mycket blommor.

När vi förra året bara hade hästar så stack det upp tuvor med smörblommor både här och där som hästarna lämnat så helt klart var det finare i hagen när fåren gick och städade
 
Sv: Smörblommor + får = grönt bete?

Jo, fåren äter smörblommor. Medans de är giftiga för kor och hästar! Men om man slår av dem med lie (smörblommorna alltså) så de torkar försvinner giftet och då kan hästarna äta dem också!

Jag har hört att det tar cirka 3 månader innan giftet gått ur torkade smörblommor och att då lagringstiden för hö och ensilage bör vara 3 månader innan det är okej om man hittar det i höt vintertid men det låter ju inte så bra om hästarna är på dem om de slås med lie och blir liggande i hagen?
 
Sv: Smörblommor + får = grönt bete?

Kalka och tillför någon form av gödningsmedel. Mycket smörblommor kan tyda på att marken har ett lågt pH, men det kan lika väl vara ett tecken på att marken är näringsfattig.


På marker med ett högt näringsinnehåll brukar inte smörblommor finnas eftersom de blir utkonkurrerade av andra växter då.
 
Sv: Smörblommor + får = grönt bete?

Det var jättebra tips inför kommande säsonger (tack!) men inget man kan göra nu på en gång. :D
 
Sv: Smörblommor + får = grönt bete?

när dom redan kommit upp så är det att slå ner dom som gäller, innan dom går i frö och sprider sig ännu mer.

men annars kan det hjälpa att gödsla och ev kalka, då trivs dom inte.

är det förresten någon som har tips på bra sätt att gödsla/kalka när man inte har någon traktor?
 
Sv: Smörblommor + får = grönt bete?

Det är det här också men med bra betning i år och putsning senare i höst så räknar jag med att problemet är borta till nästa år.
 
Sv: Smörblommor + får = grönt bete?

Pappa tog en hink och händerna. Med rätt snits så svepte han ut konstgödseln i en båge på 7 meter.
 
Sv: Smörblommor + får = grönt bete?

Vill bara tillägga att smörblomma inte är en växt som måste tas bort från betet om den inte tar över så att betet blir dåligt. Men det är ganska sällan. Vi har ganska mkt smörblommor nu och betesexpert ute förra veckan. Han tyckte inte alls att det var ngt att bry sig om sålänge det finns annat. Hästarna väljer vad de äter.

14t5juni09.jpg
 
Sv: Smörblommor + får = grönt bete?

Fåren i vår hage äter inte smörblommorna. Vet inte om det beror på att det finns annat som är godare, men smörblommorna står kvar.
 
Sv: Smörblommor + får = grönt bete?

Jag har aldrig sett får äta smörblommor. Och då har vi haft får i många år.
Smörblommor är giftiga - och det vet djuren.
 
Sv: Smörblommor + får = grönt bete?

Kalka och tillför någon form av gödningsmedel. Mycket smörblommor kan tyda på att marken har ett lågt pH, men det kan lika väl vara ett tecken på att marken är näringsfattig.


På marker med ett högt näringsinnehåll brukar inte smörblommor finnas eftersom de blir utkonkurrerade av andra växter då.

Hur fort kalkas marken ur/urlakas på näringämnen om det inte gödslas?

Vallen det handlar om är en x hövall där det togs hö förförra säsongen, det hö't låg mycket högt i näringvärden. Därefter är det betat. Kan det verkligen lakats ur så pass mycket sedan dess?
 
Sv: Smörblommor + får = grönt bete?

Den där mängden smörblommor hade jag inte ens funderat över. Det är mer på det betet som jag startat tråden för.

Det här med fåren var en tanke som kom upp när jag stod i hagen en dag (och studerade min häst). Det är stort, inget man vill gå och ta med en lie...
 
Sv: Smörblommor + får = grönt bete?

KL
Får äter det de behöver, tar de smörblommor kanske betet inte räcker till?
Har en hage á 200x200m, fullt m smörblommor, men jag tar lien varje dag nu, en timme i taget så blir det kanske bättre... Man blir bra på att slipa, och så får man träning!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 479
Senast: mamman
·
Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 975
Senast: mars
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
917
Senast: escodobe
·
Hundhälsa Efter min hunds lilla äventyr har hon slitit ner trampdynorna så de är såriga på ett par tassar. Smörjer med manukkahonung och har tratt...
Svar
8
· Visningar
732
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp