Smörgåstårta - vegansk? (och allmän inspo)

Myrten

Trådstartare
Jag tycker mycket om smörgåstårta, men det blir inte så ofta att jag vare sig köper eller gör. Undantaget när jag är i Egypten. Det har blivit tradition att jag gör en smörgåstårta varje gång jag är där. Det får bli lite som det blir med lokala råvaror, men det brukar vara populärt (se bildexempel).

Nu ska jag snart iväg igen och denna gång tänkte jag försöka göra en vegansk variant eftersom jag har en kompis som är vegan och vi denna gång kommer att bo nära varandra. Så nu tar jag gärna förslag på fyllningar som passar i en vegansk smörgåstårta.

Förutsättningar:

Det finns inga substitut för mejerivaror. Just nu är ekonomin så dålig att det över huvud taget är svårt att få tag på importerade varor.

Grönsaker finns det gott om. Avokado, tomater och aubergine har jag använt tidigare. Olika färska kryddor och olivolja finns också. Och diverse nötter (tänker ett lager med någon pesto).

Det kan finnas tofu (en koreansk kvinna gör egen).

Dill går bort för jag hatar dill!😅

Vad säger Buke?

För övrigt - välkomna att avvika från ämnet och diskutera smörgåstårta i ett vidare perspektiv!
 

Bifogade filer

  • C8732264-E0C9-4B8D-B50E-C13AC12DF691.jpeg
    C8732264-E0C9-4B8D-B50E-C13AC12DF691.jpeg
    303,3 KB · Visningar: 92
Vegansk majonnäs går väl att få till med hjälp av typ... Kikärtsspad och olja? Finns säkert recept.

Hummus och baba ganoush är de godaste rörorna tycker jag, som du borde kunna få tag i eller göra hemma lätt.

Grönsaker slicade tunnt och grillade är god fyllning, typ zucchini.

Om du inte bakar brödet själv så har du säkert något lokalt bageri som gör bra pitabröd 🤤

Avocado, färsk som bara den antar jag 🤤🤤🤤
 
Hummus känns solklart som klet i ett lager. Både gott och mättande. Jag skulle definitivt gå ut hårt med tahinin och göra en sådan där ganska fluffig och lätt hummus.

Ett avocadobaserat klet/guacamoleinspirerat?

Rosor av tunna, hårdstekta skivor av zucchini och/eller aubergine som del i dekorationen? Gärna stekta i olja som först stekt hela vitlöksklyftor tills de blivit helt gyllene. Oljan blir då så himmelskt nötig.
 
Utöver hummus och baba ganoush tänker jag att ful medames (lite osäker på om det kallas så i Egypten, jag har bara erfarenhet av den sudanesiska versionen) skulle kunna passa bra som lite mer mättande och stärkelserik fyllning? Eventuellt slätmixad, om konsistensen inte funkar som den är. Brukar gå att köpa på konservburk. Smula lite fetaost ovanpå för att höja smaken nått snäpp till.
 
Lite mer förutsättningar: jag har inga möjligheter att grilla. Steka går bra. Jag vet inte riktigt hur mitt kök ser ut om det finns ugn. Men jag tänker använda vanligt toastbröd som bröd. Jag har också ett tyskt bageri runt hörnet, men det är väldigt dyrt, så jag tror ändå att toastbrödet får duga. Det är vad jag brukar använda.

Jag själv har svårt för tahini, men jag använder det i både hummus och baba ganoush men i måttliga mängder. Funderar och det bör finnas kikärtor på burk. Egyptisk falafel (tamiya) görs på favabönor, men jag tror ändå jag sett kikärtor.
Är det verkligen gott men "majonnäs" gjord på olja och kikärtsspad? Jag funderade på att fläta gurka och täcka smörgåstårtan med. Själv avskyr jag för all del gurka, men det blir snyggt!

Har tänkt mig någon variant av guacamole. Jag brukar göra en avokado + mango + rödlök + tomat + koriander + olivolja-sallad som är mycket populär (till grillat), men jag vet inte om jag vill ha mango i denna... skapelse.

Funderar på att ha ett lager med typ bruschetta - tomater, olivolja, basilika. Men hur passar detta med allt annat?

Jag känner att jag nog inte vill ha både hummus och baba ganousch i tårtan. För jag vill ändå att den ska vara just en smörgåstårta. Bröd + hummus + baba är vanliga "salads" före middagen och jag vill helst att det inte enbart ska bli ett annat sätt att servera detta på. Samtidigt ska rörorna passa ihop. Jag förstår fortfarande inte vem som kom på att det var passande (på 70-talet) att ha leverpastej och mimosasallad i samma smörgåstårta!
 
Utöver hummus och baba ganoush tänker jag att ful medames (lite osäker på om det kallas så i Egypten, jag har bara erfarenhet av den sudanesiska versionen) skulle kunna passa bra som lite mer mättande och stärkelserik fyllning? Eventuellt slätmixad, om konsistensen inte funkar som den är. Brukar gå att köpa på konservburk. Smula lite fetaost ovanpå för att höja smaken nått snäpp till.
Fetaost går inte eftersom tårtan ska vara vegansk. Det (eller den egyptiska varianten) är annars en stapelingrediens när jag gör smörgåstårta i Egypten. Så praktisk!

Röran heter foul i Egypten, men den lite för - egyptisk. Jag vill att det ska vara en smörgåstårta och ge lite europeiska vibbar fast utan europeiska importgrejor. Jag tror att ett lager får vara en av nämnda tre, klassiska röror (hummus, baba, foul) men sen försöka hitta något som passar med detta. Jag älskar baba g. men funderar på om hummus, med en lite annorlunda smaksättning, är det bästa alternativet. Rödbetshummus kanske - blir snyggt.

Såg något recept med smörgåstårta med potatissallad i, men den måste ju då bli fransk och jag vet inte om det blir jättebra... fast kanske? Hm.
 
Gör hummusen på favabönor! Om du nu bestämmer dig för hummus. Rödbets- lät väl toppen. Jag brukar ta närproducerade baljväxter i hummusen (blir utmärkt på gula ärter tex). Med närproducerat borde du också få ner priset maximalt.

Tycker inte majonnäs på kikärtsspad blir direkt jättegott i huvudrollen, men om du vill göra en potatissallad med vitt klet till ett lager är det ett jättebra alternativ. Eller om du vill göra mimosasallad (oh hemska tanke…:laugh:)

Kanske kan fläta stekt zucchini om du själv gillar det mer än gurka?
 
Fetaost går inte eftersom tårtan ska vara vegansk. Det (eller den egyptiska varianten) är annars en stapelingrediens när jag gör smörgåstårta i Egypten. Så praktisk!

Röran heter foul i Egypten, men den lite för - egyptisk. Jag vill att det ska vara en smörgåstårta och ge lite europeiska vibbar fast utan europeiska importgrejor. Jag tror att ett lager får vara en av nämnda tre, klassiska röror (hummus, baba, foul) men sen försöka hitta något som passar med detta. Jag älskar baba g. men funderar på om hummus, med en lite annorlunda smaksättning, är det bästa alternativet. Rödbetshummus kanske - blir snyggt.

Såg något recept med smörgåstårta med potatissallad i, men den måste ju då bli fransk och jag vet inte om det blir jättebra... fast kanske? Hm.

Det kommer bli svårt att göra en någorlunda autentisk smörgåstårta om den ska vara vegansk men utan mejerisubstitut. Här i Sverige hade jag nog kunnat svänga ihop en vegansk som kändes autentisk trots att jag är helt ovan vid vegansk matlagning. Men i Egypten hade jag nog vänt mig till deras matkultur och försökt inkorporera den i en smörgåstårta istället.

En svensk sak man kan ha på smörgåstårta är ju rödbetssallad men jag vet inte hur man gör den vegansk med egyptiska livsmedel.

Jag skulle akta mig för avokadoröra då den kommer bli brun rätt fort inte se fin ut längre. En smörgåstårta ska ju se fin ut.

Jag hade testat att göra vegansk majonnäs med aqua faba innan för att testa hur det smakar. För majonnäs är ju nästan ett måste på en smörgåstårta (eller i en blandning med creme fraiche).

Kan man toppa och dekorera med bl.a. rostade kryddade kikärtor?
 
Gör hummusen på favabönor! Om du nu bestämmer dig för hummus. Rödbets- lät väl toppen. Jag brukar ta närproducerade baljväxter i hummusen (blir utmärkt på gula ärter tex). Med närproducerat borde du också få ner priset maximalt.

Tycker inte majonnäs på kikärtsspad blir direkt jättegott i huvudrollen, men om du vill göra en potatissallad med vitt klet till ett lager är det ett jättebra alternativ. Eller om du vill göra mimosasallad (oh hemska tanke…:laugh:)

Kanske kan fläta stekt zucchini om du själv gillar det mer än gurka?
Ingen mimosasallad! :rofl:

Jag tror att det får bli hummus. Riktigt god baba ganousch vill jag helst ha lite grillad eller rökig i smaken och grill har jag som sagt ingen. Hummus känns också mer neutral och lättare att variera.

Jag funderar på detta med potatissallad - det kunde kanske bli fräscht att göra en med dressing i form av (ex) olivolja och senap? Det kan nog finnas någon egyptisk variant av dijonsenap. Kanske gräslök (eller salladslök) i? Kanske i kombination med rosmarin. Det får bli tunt skuren potatis i så fall.

Av någon anledning älskar jag zucchini men hatar gurka! Nu ska jag ju främst göra tårtan många andra tycker ju att gurka är så fräscht på sommaren (dagstemperaturen nu är 28-30 grader), så... well vi får se! Jag tänker överlämna dekorationsmomentet till en vän.

Funderar på om det går att marinera tofu och ge den lite fetaostfeeling. Den hemgjorda tofu jag köpt är ganska lik silkestofu i konsistensen. Men vad smakar fetaost egentligen - bortsett från fetaost?
 
Ingen mimosasallad! :rofl:

Jag tror att det får bli hummus. Riktigt god baba ganousch vill jag helst ha lite grillad eller rökig i smaken och grill har jag som sagt ingen. Hummus känns också mer neutral och lättare att variera.

Jag funderar på detta med potatissallad - det kunde kanske bli fräscht att göra en med dressing i form av (ex) olivolja och senap? Det kan nog finnas någon egyptisk variant av dijonsenap. Kanske gräslök (eller salladslök) i? Kanske i kombination med rosmarin. Det får bli tunt skuren potatis i så fall.

Av någon anledning älskar jag zucchini men hatar gurka! Nu ska jag ju främst göra tårtan många andra tycker ju att gurka är så fräscht på sommaren (dagstemperaturen nu är 28-30 grader), så... well vi får se! Jag tänker överlämna dekorationsmomentet till en vän.

Funderar på om det går att marinera tofu och ge den lite fetaostfeeling. Den hemgjorda tofu jag köpt är ganska lik silkestofu i konsistensen. Men vad smakar fetaost egentligen - bortsett från fetaost?

Ett sätt att fuska till ostsmak är med näringsjäst... Men det kanske kan finnas någon fermenterad lokal produkt du kan experimentera med?

Annars kanske det kan funka med typ... Hmmm... Oliver? Men inte för mycket av det.

Sojamarinerad tofu är ju otroligt gott annars 😋
 
Det kommer bli svårt att göra en någorlunda autentisk smörgåstårta om den ska vara vegansk men utan mejerisubstitut. Här i Sverige hade jag nog kunnat svänga ihop en vegansk som kändes autentisk trots att jag är helt ovan vid vegansk matlagning. Men i Egypten hade jag nog vänt mig till deras matkultur och försökt inkorporera den i en smörgåstårta istället.

En svensk sak man kan ha på smörgåstårta är ju rödbetssallad men jag vet inte hur man gör den vegansk med egyptiska livsmedel.

Jag skulle akta mig för avokadoröra då den kommer bli brun rätt fort inte se fin ut längre. En smörgåstårta ska ju se fin ut.

Jag hade testat att göra vegansk majonnäs med aqua faba innan för att testa hur det smakar. För majonnäs är ju nästan ett måste på en smörgåstårta (eller i en blandning med creme fraiche).

Kan man toppa och dekorera med bl.a. rostade kryddade kikärtor?
Jag använder alltid avokado i mina smörgåstårtor (även i Sverige) men som fyllning och då gör det mindre om den blir brun. Men vill man att den ska hålla färgen tillsätter man citrus vilket hjälper upp det hela mycket.

Har funderat på rödbetssallad. Men nu kom jag att tänka på att det kan vara möjligt att använda sig av marinerade rödbetor på något sätt. Jag brukar köpa en vegansk falafelbaguette med sådana på och det passar bra. Det blir också snyggt.

Jag vill som sagt att tårtan ska ha klara europeiska vibbar. Att göra en enbart med egyptiska smaker är inte aktuellt.
 
Ett sätt att fuska till ostsmak är med näringsjäst... Men det kanske kan finnas någon fermenterad lokal produkt du kan experimentera med?

Annars kanske det kan funka med typ... Hmmm... Oliver? Men inte för mycket av det.

Sojamarinerad tofu är ju otroligt gott annars 😋
Jag har ätit någon fermenterad grej på en numera nedlagd vegansk restaurang. Den var hemsk!:rofl: Men ska jag vara ärlig så var jag inte såld på den kocken över huvud taget, så det behöver inte betyda så mycket.

Oliver är bra! Jag funderade på någon variant av tapenad någonstans. Annars kan de också vara bra för dekoration. I julas gjorde jag en smörgåstårta som vi dekorerade med massor av oliver i rutor med gurkor (jag tog från olivrutorna:D)
 
Kan du ta med dig nån vegansk produkt från Sverige dit som kan underlätta? Jag kan inget om veganska produkter men nån annan kanske kan tipsa om nån som har mycket smak på liten volym och som man får ta med sig till Egypten.
 
Kan du ta med dig nån vegansk produkt från Sverige dit som kan underlätta? Jag kan inget om veganska produkter men nån annan kanske kan tipsa om nån som har mycket smak på liten volym och som man får ta med sig till Egypten.
Jag ska redan ta med diverse matvaror, dels beställning på ost, dels en presentpåse till min veganska vän (som har haft en tuff period och vars framtid är oklar). Så det finns inte plats för mer. Jag vill också göra smörgåstårtan på lokala ingredienser så att det kanske kan bli lite inspiration för andra.
 
Snipp


Mycket sälta, en hel del syra och umami. Silkestofu mixad (vispad?) med lite puread oliv, citron och kanske lite svamp. Skulle använda örter också. Kan bli underbart.
Låter definitivt värt att testa! Förhoppningsvis finns tofun fortfarande att få tag på (ska messa min väninna och beställa NU - det är tio dagar till jag åker, bra att jag inte tar det här på så stort allvar :D ).
 
Vegansk majonnäs finns att köpa på ICA, på tub som går att ta med i rumstremperatur! Jättegod, jag känner ingen skillnad på den och den vanliga med ägg.
 
Vegansk majonnäs finns att köpa på ICA, på tub som går att ta med i rumstremperatur! Jättegod, jag känner ingen skillnad på den och den vanliga med ägg.
Tack för tipset. Men jag vill inte ta med saker för Sverige speciellt för att göra smörgåstårtan. Då faller en del av idén som är att göra något annorlunda men på lokala råvaror.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp