Smörj-grejor

cactuspower

Trådstartare
Undrar hur ofta ni smörjer/putsar hästens utrustning?
Vad smörjer ni med när ni smörjer? Vilka "smörj/putsprodukter" gillar ni bäst..?

Själv gillar jag många av de grejerna som Carry&Day&Martin har, Stübben, Effax, BR osv. :love: Jag är rätt pedant av mig och tar i af en svamp med tvål och drar av mina grejer med efter så gott som varje ridpass om jag inte har bråttom efteråt eller ska göra ngt speciellt. Smörjer lite noggrannare och har polish/balsam/fett osv. en gång i veckan eller möjligen varannan vecka ungefär..

Sv: Smörj-grejor

ECOLE-olja!!! (hur det nu stavas). Det använder jag även till vanliga skor, golfbag, resväskor mm.

Det som är bra är att lädret suger till sig direkt och förblir blankt. Man riktigt känner hur lädret "mår bra". Smörj in ena dagen och putsa lätt efter med en torr trasa dagen därpå så är det färdigt... :banana:

Jag använder effax creme-tvål någon gång i veckan och torkar av med vatten när den bara är lite dammig. Har något läderfett men ar inte nöjd med det. Ska köpa effax läderbalsam också. Cremetvålen gillar jag, det känns verkligen som om lädret vårdas av den och den är lätt att använda :banana:

sadeln ( nu när det är så här lerigt ute och det stänker upp en massa lera) torkar jag av med vanlig lädertvål (den i den blå plastasken) varje gång, tränset lite snabbt oxå oftast, utan att plocka isär det.

sen smörjer jag med mitt effax cremetvål (gul burk) som gör lädret jättemjukt och blankt och ja det blir jättebra, ca en gång/vecka ibland 2. sen om det behövs har jag på stubben hamanol-fett eller effax läderfett, men stubben är snäppet bättre.
sadeln fettar jag väl in ca en gång/vecka (har bara haft den i tre veckor = ny), annars har jag på effax cremetvål ca 1-2/vecka.

det funkar bra och mina grejer håller sig mjuka och fina :).
har hållit på och testat lite nya produkter fram och tillbaka nu men detta funkar bäst av de jag har.

någon som har något förslag på ett riktigt riktigt bra smörjmedel?

Använder stubbens glycerintvål, försöker torka av sadlarna efter varje gång, men det blir nog bara varannan. :smirk: Till tränsen och dressyrsadeln använder jag effax läderbalsam när det behövs, och till hoppsadeln använder jag den speciella butetkrämen, som jag vettefan vad det är i men men....

jag försöker smörja tränset o sadelgjorden med enbart tvål ungefär en gång i veckan (eller oftare om det är smutsigt)
Sen smörjer jag med tvål + passier läderfett kanske 1-2 ggr i månaden. Sadeln smörjer jag med fett typ en gång i månaden. Drar av ev smuts med tvål däremellan

Använder Murphys oil. Rengör och smörjer allt i ett. Gör detta på alla träns, sadel och gjord efter varje ridpass. Går fort och lätt samt att jag slipper storrengörningarna.

Jag brukar putsa av sakerna en gång i veckan med sadeltvål eller när det behövs

Jag smörjer väl lite i perioder, ibland är jag duktig och smörjare flera gånger i veckan och ibland går det alldeles för lång tid... Använder bara effax produkter och vanlig klassisk lädertvål i blå ask...

Ungefär en gång i veckan smörjer jag lädergrejerna. Använder stübben sadeltvål och effax läderbalsam. Mina favoriter av allt jag provat.Dock ska jag testa Prestiges läderprodukter när de tar slut nästa gång!

Smörjer efter varje ridtur...inte sadeln då, men tränset + div skydd, om jag använt. Använder lite olika medel men tycker bra om Effax produkter. Lätta att smörja med.
Sadeln smörjer jag vid behov, det blir dock något längre mellan gångerna, när det inte är tävlings säsong.
Är himla rädd om mina grejor, även om det inte är det dyraste, dyra...samma med vojlockar och liknande. Jag hatar svetthårda vojlockar.
Säsongstvättar täcken oxå, sommar- tvättas till hösten och vinter- tvättas till våren.
Det är så himla skönt att ha ordning å reda.

Pedanta Bella" smörjer träns, martingal, sadelgjord efter VARJE ridpass! :D haha!

Älskar stubbens alla produkter!
:banana: :bump:

Träns, sadel och gjord rengör jag efter varje användningtstillfälle med stubbens glycerintvål. Smörjer alltihopa en gång var eller varannan vecka. Passar då på att rengöra och smörja lädergrimman också.

Mår dåligt av att hålla på med torrt eller skitigt läder. Det riktigt kliar i fingrarna :crazy:

Förut fick jag "galna smörjsjukan" som jag kallar det :D haha ! smörjde i princip varje dag men nu är det bara när det behövs som jag smörjer.
Brukar använda ekol olja till vissa saker, har hört kritik om det men jag tycker grejerna verkar bli mjuka ... ? ;)
Använder inte det så ofta mera, använder mest gul läderbalsam från hööks (minns ej vad märket heter) och så brukar jag använda lädertvål på spray - mkt praktiskare än att hålla på med en lädertvål och vatten! :)

Smörjer alldelse för sällan, har ju dessutom en Wintec o den behöver man ju inte smörja!!

Men träns, stigläder, gjord osv..smörjer jag dagen innan tävling under säsong, så då blir det ganska ofta.. annars blir det inte ofta jag smörjer...

Använder Effax Lädertvål (såndär blå i plastask) och nått tyskt läderbalsam m bixax. tycker dom fungerar bra, såndär spraytvål verkar ju praktiskt..men vasaten, ska man väl smörja ska det vara ordentligt!

själv använder jag effax läderbalsam och vanligt tvål (sån där i blå plastask). smörjer allt för sällan men har tänkt få ordning på det nu :p ska försöka börja tvätta av iaf tränset efter varje ridtur.

en fråga: vad tycker ni är bäst om man vill få lädret mjukt och smidigt och glansigt? någon olja eller läderfett? har ett nytt skitstelt träns som jag fettat in med en halv effax burk. (jag vet att man ska använda det också för att få det mjukt men vill ha lite hjälp på vägen :crazy: )

Lägg tränset i olja över natten...då ska du få se på mjukt läder. Jag har tom provat lägga ned ett stelt och eftersatt träns i Rapsolja från kylskåpet (hade inget annat å ville testa)..funkade fin fint ;-). Slurp sa det i lädret, fick fylla på i hinken 3 ggr...

Mynta2 skrev:
Lägg tränset i olja över natten...då ska du få se på mjukt läder. Jag har tom provat lägga ned ett stelt och eftersatt träns i Rapsolja från kylskåpet (hade inget annat å ville testa)..funkade fin fint ;-). Slurp sa det i lädret, fick fylla på i hinken 3 ggr...

finns det någon spec läderolja du skulle rekommendera? är liksom så stelt nu att jag inte vill använda det för det spricker, skithansbo kval. :mad: rapsolja, menar du sån där gul olja? :crazy:

skulle ni säga att det gör någon direkt skillnad att stryka av tränset med lädertvål efter varje ridtur eller plocka isär hela tränset och tvätta och smörja det en gång i veckan?

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Dalmatiner
  • Leverera valp vid 12 veckor?

Hästrelaterat

Tillbaka