Smörja läder med matolja???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Annki
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 18 274
A

Annki

Jag har ett gammalt träns hemma som är kuttorrt och jag har inget bra att smörja in det med hemma just nu? Fungerar det med matolja?
(vet att det låter hur knäppt som helst) men någon av er kanske har testat ;-)

Sv: Smörja läder med matolja???

Olivolja ska visst vara suveränt...har dock inte provat själv men ska testa nästa gång på ett äldre träns...innan jag använder det på de nyare :cool:

Ja, det var en gammal sadelmakare som rekommenderade olivolja, jag läste det i hästfynd för ett tag sedan. Men du ska INTE använda oljan på båda sidor av tränset, utan bara på den blanka sidan. Min kompis använde matolja en gång på båda sidor då och tränset blev jättemjukt och helt sladdrigt.

Senast ändrad:

Finns dem som föredrar väldigt mjuka träns. Ett av mina träns lade jag i Ekololja i en plastpåse i något dygn och lät det sedan torka. Det är väldigt fint och mjukt nu. Skulle tro att alla sorters oljor fungerar.

viss olja kan ju få det att mögla tyvärr...

SanchoPancho skrev:
Finns dem som föredrar väldigt mjuka träns. Ett av mina träns lade jag i Ekololja i en plastpåse i något dygn och lät det sedan torka. Det är väldigt fint och mjukt nu. Skulle tro att alla sorters oljor fungerar.

så gjorde jag oxå, fast jag la det i en hink..
det blev supermjukt efteråt, trots att det var ett "billighetsträns" från hööks eller börjes...

När jag fick tränset som följde med hästen jag köpte så var det nog aldrig omskött, någonsin för det kunde nästan stå upp om jag la det på golvet med bettet neråt... :eek:

Vävribbtyglarna var så hårda och trasiga så jag kastade dem och köpte helflätade lädertyglar som jag smörjde ordenligt med ekol...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: morgaine
·
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
585
Senast: skiesabove
·
Utrustning Gäller kanske framförallt dom med galvad stålram. Hur ser det egentligen ut bakom ”spikhuvudet”? Hur fäster dom in i stålramen? Jag...
Svar
10
· Visningar
374
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
919
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka