smörjmedel , butet?

FT_ryttare

Trådstartare
var på hästaffären i helgen o hittade en ny sadelsmörja som jag inte sett tidigare.. equality line kom den ifrån och de stod nått med Butet på den...
en vit burk med ljus smörja i (ja ja öppnade locket o kikade :angel: ) lite halvtjock konsistens ... :D som rumsvarmt margarin elle lite lösare.

texten avr med brunt om ja minns rätt..

någon som vet va d e o e d bra o putsa lädergrejjor med?

Sv: smörjmedel , butet?

B3.jpg

så såg den ut.

Det är riktigt bra! Man får med en sådan burk när man köper butetsadlarna. Ett glycerinbalsam speciellt för kalvskinn. Luktar gott gör det också!

jag har INTE råd o köpa en butet... däremot så harjag råd med burken som kostade 190 kr.
är de bara till kalvskinn.. o hur vet man att d e kalvskinn i sadlarna... *okunnig på området*

Jag har den till träns och gjordar o hela kittet, det fungerar utmärkt!
Så det behöver inte vara bara till kalvskinn.

Kalvskinn är ofta lite matt och jaa.. hur ska man förklara det... lite som sammet så man får bättre grepp. Inte lika blankt och hårt som vanligt läder. Urkass förklaring, jag vet! :crazy:

så de e helt klart värt sina 190 kronor för en sån där burk??
är de bara smörja på eller ska man ha vatten till som en vanlig tvål???

frågvis idag!

Den är väldigt dryg, och om jag fortsätter i samma takt kommer den ta slut om 2 år kanske :smirk:
Så visst, jag tycker den är värd sina pengar. Går snabbare in i lädret, och blir inte så kletigt som effax balsam.
Det är alltså ingen tvål, utan du smörjer med tvål först och lägger sedan på det där!

Luktar gott?! :eek:
Det luktar ju så äckligt så det finns inte, usch jag drar mig alltid för att smörja butetsadlarna för att det luktar så vidrigt.
För att inte tala om lukten man får på fingrarna

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka