Smörning av lädergrimma...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Pepita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 438
P

Pepita

Smörjer ni era lädergrimmor? Jag undrar bara hur mycket tid ni lägger ner på det. Jag får snart min häst och tänkte ha en läder grimma och en nylongrimma. Det är väll stor risk att lädret spricker om jag har lädergrimman ute? Men nylongrimman blir väll sliten fortare...äsch jag undrar bara vad tycker ni är bäst. om jag har en lädergrimma ute kan man "vårda" den så mycket så att den inte spricker? :d /Pepita.

Sv: Smörning av lädergrimma...

nu har inte jag lädergrimma men har man en så bör den användas i transporten, vid tävlingar och träningar när hästen är uppbuden inne och så.. i hagen är det lek-grimman, dvs nylongrimman som gäller, för lädergrimmorna går lätt sönder..

och lädergrimman ska vårdas såsom du vårdar lädertränset, tvätta med sadeltvål 1-2 ggr i veckan beroende på hur ofta du använder den, läderbalsam 1-2 ggr i månaden..

min häst har en nylongrimma som hänger ute vid hagens grind. (han är "naken" i hagen) Lädergrimman använder jag bara när han står uppbunden i gången eller i transporten. Har aldrig märkt att nylongrimmor slits speciellt mycket, och jag ser ingen vits att hans fina lädergrimma hänger ute och blir blöt och äcklig av väder och vind.
Lädergrimman smörjer jag när det behövs, när den blivit smutsig eller är i behov av vård :smirk:

Jag använder lädergrimma vid transportering samt vid träningar när den står uppbunden (vid skötsel alltså). Annars har jag nylongrimma.
Smörjer lädergrimman när jag smörjer övriga lädergrejer.

Jag har bara en lädergrimma...
Dock är pållan "naken" i hagen men den har klarat att hänga ute 24/7 en period i höstas(dvs då det regnade) utan att bli varken överdrivet blöt eller vidare äcklig!
Smörjs inte alls ofta...

Min häst har alltid lädergrimma, såväl i hagen som när hon åker transport.
Jag gör rent grimman någon gång i månaden och oljar in den över natten. Den jag använder till vardags är över fem år gammal och i jättefint skick.

Immer

Jag har för tillfället en läder grimma som utegrimma. Ingen dyrare variant så jag är inte pedant med skätseln utan räknar med att den kommer gå sönder förr eller senare ändå. Jag har den för att så gott som alla nylongrimmor skaver, även om de har ludd.
Egentligen tycker jag lädergrimmorna är lättare att hålla rena än nylon - eftersom jag brukar kassera nylongrimmor när de är så skitiga att det inge går att borsta bort smutsen. Inte förstöra tvättmaskinen för en sån sak, grimmor och grimskaft anser jag vara förbrukningsvaror :p

min har nylongrimman på sig ute, de slits inte speciellt fort tycker jag. om man inte har en annan häst som står å sliter i den :crazy: hehe.. men lädergrimman har jag bara när han åker transport. smörjer den inte så ofta :o men när de behövs typ!

Hihi, jag har haft MASSOR med grimmor och grimskaft som kasserats eller gått sönder :p Vi hade en sån "grimryckare" i ett stall jag haft hästen i, å min häst lärde sej också det :D
Hästen som jag har nu har tackochlov inte lärt sej det, men han sliter på sina grimmor ändå. Och ett grimskaft har han iallafall lyckats paja genom att kliva på det och sen köra upp huvudet :p

Min häst har ett par lädergrimmor som smörjs åtminstoen en gång i månaden. Den grimma hon brukar ha i hagen köpte jag på Granngården för 75 spänn, så visst kan man få tag i billiga lädergrimmor! De går dessutom sönder lättare än nylon om hästen skulle fastna med den.

min häst har nylongrimma ute, dom slits inte alls fort - men leriga blir dom minsann
hans lädergrimma är lite för stor än så länge

lädergrimma användes bara på tävling på "mina" hästar , de jag tar hand om på tävling... och de smörjs innan - flera gånger under - efter tävling... dessutom putsar jag alla mässingspännen innan tävlingen också...

De åker däremot i snygga nylongrimmor i hästbussen...

Som Görel skrev... Jag har lädergrimma i hagen eftersom den lättare går sönder. Skulle ALDRIG ha min häst med nylongrimma vid transportering... Jag har sett mer än vad man ska se...
Jag har alltid lädergrimma på min häst. Nog för att det finns snygga nylongrimmor... Men dom bränner ofta i nacken, går inte sönder om hästen kastar sig och är svårare att hålla rena.
Jag putsar inte min grimma ofta. Kanske 1 gång varannan månad och den har inte spruckit. kostade 129:- på börjes.

Precis som EmelieR skrev, så är det bättre att ha lädergrimma i hagen.. Om hästen skulle fastna i ngt/ngn så går grimman lättare sönder!

Min går allt som oftast utan grimma i hagen men jag skulle inte tveka att ha lädergrimma ute. Har det om jag måste ha grimma i hagen. De är lättare att göra rent. Bara spola med vatten och ev tvätta med lite sadeltvål, därefter fett. Användbar igen nästa morgon. En lerig nylongrimma ger skav och tvättar du den så hinner den inte torka. Om grimman inte blir smutsig så håller jag den bara mjuk med fett ibland.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 431
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 622
Senast: BernT
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 893
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka