Smulig avföring av halm

J

Jessica

Kan hästar som äter mycket stråfoder, 9 kg hö + minst 4 kg halm få smulig avföring? :confused:

Min häst har grönaktig (precis som om han har ätit gräs) avföring som lätt smular sönder, alltså inte kolsvarta "harpluttar". Jag kan tillägga att mitt hö är väldigt grönt till färgen. Jag kan i princip se halmstrån i avföringen. Kan det vara så att han äter för fort och tuggar för slarvigt?

Jag skulle själv rekommendera att man kollar att hästen dricker tillräckligt, men han har minst 25 liter i hinkar i boxen (som han dricker ur varje natt), vattenkopp och vatten i hagen. Han får även salt i maten eftersom han annars tuggar i sig saltstenen. Och avföringen är inte torr vad jag kan se utan blank.

Hans foderstat består av hö, halm, Krafft Breed, vetekli, linfrökaka, morötter samt mineraler och vitaminer. Jag märker av en försämring om proteinkvoten blir högre än strax över 6. Kan Breeden förorsaka magproblem på vissa hästar?

Kan tillägga att han är väldigt känslig i magen, exempelvis vid betessläpp. Han verkar bli lös i magen bara av att titta på grässtråna genom fönstret på våren. :crazy:

Någon som har några råd eller huskurer?

Förresten när jag tänker efter så är det bara hälften av högarna i boxen som är smuliga, resten ser ut som de ska.

mvh Jessica
 
Jo, vi har faktiskt fåglar. :crazy: Jag testade med hel havre till hästen i höstas men jag trodde jag skulle bli tokig, alla "pluttarna" var mikroskopiskt sönderhackade. :mad:

Men problemet är att det ser ut som jag har beskrivit när jag rider, direkt när det kommer ut så att säga. :smirk:

Det jag undrar egentligen är om det är läge för veterinärkontroll eller om jag är nojig. Och vad kan veterinären göra? Tar de blodprover eller liknande?

Hästen verkar lugn och harmonisk i övrigt och jag skulle inte kalla honom stressad eller nervös.

mvh Jessica
 
Du skrev att han är känslig i magen. Kanske en skvätt betfor kunde få högarna att hålla ihop en aning mer?
 
Jag gav betfor förra säsongen och det var likadant då och jag tog bort den i år för att testa om det var den han reagerade negativt på. Han har varit likadan under hela tiden jag har haft honom, dvs ca 6 år, men i år är första året han har en uträknad foderstat.

Men jag kan ju ge betforn ett försök, det skadar inte att prova.

Jag har funderat på om det är så att han är känslig för kraftfoder och att jag därför skulle byta ut Breeden mot lucernhack. :idea:

Tack för hjälpen "so far". ;)

mvh Jessica
 
Det kan inte vara så att hans högar helt enkelt ser ut så? Färgen beror till stor del av vad de äter...finns ingen rätt eller fel färg! Och om konsistensen är konstant och hästen mår bra...varför ändra eller experimentera? Vi är ju alla olika!

Det är väl bara om färgen ändras plötsligt, utan att man ändrat i foderstaten som det kan misstänkas vara nåt.
 
Jag ska sluta oroa mig. :bow: :crazy:

Jag trodde bara att alla friska hästars avföring är runda, hårda bollar, men det kanske de inte är alltid.

mvh Jessica
 
Tror man alltid oroar sig lite för mycket, alltid är det nåt! Om du vill göra en utrensning av magen så ge din häst loppfrön. Så blir du av med ev grus/sand från hagarna!
 
Jag har läst om loppfrön flera gånger men aldrig fattat vad det är. :confused:

Kanske du kan förklara? Var säljs de?

mvh Jessica
 
Psylliumfrön! Pyttesmå svarta frön som man kan köpa på tex Konsum eller Ica. De är billigare där. Köper man dem som magrens i hästbutik får man pröjsa betydligt mer.

Efter diskussion här nyss har "vi" väl kommit fram till att man ska ge dem torrt i maten, eller blanda i tex betfor precis innan utfodring. De sväller i kontakt med vätska och ska dra med sig sand, grus mm från tarmarna. Många ger en utrensningskur på hösten. Det finns andra här inne som kan ge dig mer info om hur mycket mm. Eller sök på "loppfrö" här inne!
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 522
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 352
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Hört om många hästar som haft krassliga magar i höst/vinter, och så även min. Började med att han fick fri tillgång på hösilage i...
2
Svar
30
· Visningar
6 937
Senast: Maria_81
·
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 567
Senast: Miamamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp