Bukefalos 28 år!

Smygdjurrättsaktivism under hållbarhetsstämpel?

Med tanke på hur folk i allmänhet förmänskligar sina hästar så är jag inte ett dugg förvånad över att man tror att även kor har mänskliga behov.

Det förvånar mig faktiskt en del hur man inte ser eller förstår att djur har helt olika behov än oss människor.

Jag tänker att det viktigaste för ett gräsätande flockdjur som inte är byggt för någon större fysisk aktivitet är att ha kompisar, få ordentligt med grovfoder, vatten, möjlighet att röra sig fritt, hålla sig rena, bekväma liggplatser och undvika skador. Sen skulle det så klart vara trevligt med enorma ytor, att låta kalvarna gå med kor med juver konstruerade för att dia från, och möjlighet till daglig utevistelse året om, men frågan är hur sådan djurhållning skulle finansieras.
 
Alla bönder jag träffat sliter hårt för att deras djur ska ha det så bra som det är ekonomiskt möjligt.
Det uppfattar jag faktiskt inte att de bönder jag känner gör. Om det de gör är att slita hårt för djurvälfärden, då har jag en annan bild av att slita hårt än vad du har.

Två av de närmaste bönderna omkring mig, tex, drar sig inte för att ta in ungdjur mitt i sommaren för att göda dem mer intensivt den sista perioden innan de går till slakt. Jag kan inte se att det är att slita hårt för djurvälfärden att göra så.

En närbelägen grisfabrik gör vad jag kan se absolut ingenting extra för djurvälfärden. Tvärtom tillhör den bonden de bönder som vill att man ska få fixera grisar även i Sverige. I övrigt antar jag att de följer lagar och regler, men sliter hårt för djurvälfärden gör de helt enkelt inte. I stort sett vilken husdjursägare som helst anstränger sig mer i det avseendet, snarare.
 
Du såg kanske att jag skrev något om "med rimliga ansträngningar"?

Det är i praktiken betydligt lättare att uppbringa både närodlat och ekologiskt hos mina lokala handlare i stan, jämfört med på landet. Men även i stan är det ett för stort projekt till vardags, särskilt när det gäller just kött, vilket är ett av skälen till att jag inte baserar min kosthållning på kött och andra animalier. Dvs livsmedelsindustrin lyckas inte erbjuda de varor jag skulle vilja köpa. Jag ser inte det som mitt ansvar att åtgärda i första hand, då jag ju är rätt maktlös i relation till nämnda industri.

Sett till just livsmedlet kött så lovar jag dig att det är lättare att hitta det du söker på landet än i stan ;).
 
Det uppfattar jag faktiskt inte att de bönder jag känner gör. Om det de gör är att slita hårt för djurvälfärden, då har jag en annan bild av att slita hårt än vad du har.

Två av de närmaste bönderna omkring mig, tex, drar sig inte för att ta in ungdjur mitt i sommaren för att göda dem mer intensivt den sista perioden innan de går till slakt. Jag kan inte se att det är att slita hårt för djurvälfärden att göra så.

En närbelägen grisfabrik gör vad jag kan se absolut ingenting extra för djurvälfärden. Tvärtom tillhör den bonden de bönder som vill att man ska få fixera grisar även i Sverige. I övrigt antar jag att de följer lagar och regler, men sliter hårt för djurvälfärden gör de helt enkelt inte. I stort sett vilken husdjursägare som helst anstränger sig mer i det avseendet, snarare.
Det är väl förmodligen det där med ekonomiskt möjligt som ställer till det. Har de råd att ha bättre djurhållning? Skulle de genom att arbeta mer kunna ha råd med bättre djurhållning? Även den konventionella grisproduktion jag sett är minst sagt etiskt tveksam, men jag kan inte säga att producenterna har möjlighet att göra det särskilt mycket bättre så länge det finns efterfrågan på billigt fläsk.
 
Du såg kanske att jag skrev något om "med rimliga ansträngningar"?

Det är i praktiken betydligt lättare att uppbringa både närodlat och ekologiskt hos mina lokala handlare i stan, jämfört med på landet. Men även i stan är det ett för stort projekt till vardags, särskilt när det gäller just kött, vilket är ett av skälen till att jag inte baserar min kosthållning på kött och andra animalier. Dvs livsmedelsindustrin lyckas inte erbjuda de varor jag skulle vilja köpa. Jag ser inte det som mitt ansvar att åtgärda i första hand, då jag ju är rätt maktlös i relation till nämnda industri.
Bor inte du i Göteborg? Där måste det väl finnas ekologiskt (krav-märkt) kött och mjölk att köpa.

Även i min håla, så finns det både kött, mjölk och andra mejeriprodukter, samt t.o.m. ost som är både ekologisk och faktisk lokalproducerad. Med lokalproducerad menar jag då inom länets gränser, och då bl.a. ost gjord på mjölk från länet.

KRAV/ekologisk kyckling finns det också stadigvarande, men den är inte lokalproducerad.

Det finns en väldigt lokal ekologisk kalkonproducent, vars produkter finns i några av de större affärerna, dock inte "alltid".

När jag besöker Stockholm, så upplever jag att det är ett större utbud av KRAV-märkt/ekologiskt i butikerna än vad det är i min region
 
Oj då måste du vara extremt unik!

Bor du i storstad så är du helt utlämnad till sortimentet hos matvaruaffärerna där du handlar. Jag vill desperat ha lamm men när jag frågar har de inte lamm, förutom lammstek vid påsk och ibland som specialgrej. Lammkotletter ska vi inte prata om, även på våren och hösten som jag trodde var lammsäsong. Försökt beställa färska med nej de finns inte öht. Det enda jag någonsin får tag på är frysta som Willys har ibland. Från Nya Zeeland naturligtvis. Det som brukar finnas är frysta lammbitar som passar till grytor.

Skulle så gärna köpa ett halvt lamm, men en liten frys gör det till en omöjlighet. Samtidigt som @Migo påpekar hen har svårt att få någon lönsamhet som liten uppfödare. Man undrar var sjutton allt lamm som slaktas i Sverige tar vägen. Det kanske finns hos Östermalmshallen och liknande, men jag har aldrig, eller mycket sällan, fått tag på det bland dom stora kedjorna, ICA, Willys, Hemköp osv.

Ekologiskt eller inte ska tilläggas.
 
Bor du i storstad så är du helt utlämnad till sortimentet hos matvaruaffärerna där du handlar. Jag vill desperat ha lamm men när jag frågar har de inte lamm, förutom lammstek vid påsk och ibland som specialgrej. Lammkotletter ska vi inte prata om, även på våren och hösten som jag trodde var lammsäsong. Försökt beställa färska med nej de finns inte öht. Det enda jag någonsin får tag på är frysta som Willys har ibland. Från Nya Zeeland naturligtvis. Det som brukar finnas är frysta lammbitar som passar till grytor.

Skulle så gärna köpa ett halvt lamm, men en liten frys gör det till en omöjlighet. Samtidigt som @Migo påpekar hen har svårt att få någon lönsamhet som liten uppfödare. Man undrar var sjutton allt lamm som slaktas i Sverige tar vägen. Det kanske finns hos Östermalmshallen och liknande, men jag har aldrig, eller mycket sällan, fått tag på det bland dom stora kedjorna, ICA, Willys, Hemköp osv.

Ekologiskt eller inte ska tilläggas.

Ja det är därför jag skrev att det är lättare på landet :).
 
Ja det är därför jag skrev att det är lättare på landet :).

Absolut. Men det känns ganska fel ibland när en del pratar om hur lätt det verkar vara att leva ekologiskt på landet, tex som en vän har det, det kommer en potatisbil en gång i veckan med lokalt producerat potatis och andra rotgrönsaker :up: Man kan köpa kött och annat hos en granne. Är ute och jagar och är del av ett jaktlag.

Själv köper jag potatisen på ICA, sällan att det är ekologiskt eller KRAV märkt. Är dessutom ganska nja till märkningen efter att ha läst, med ja bra källhänvisningar, att det är si och så med vad som klassas som ekologiskt och KRAV. När jag bodde i Stockholm finns det Bondens marknad på Söder men tja, priserna är ganska saftiga och du kan inte köpa mer än du kan släpa hem. Shit vad jag skulle vilja ha a) en stor frys så jag kunde köpa en halv gris eller lamm och b) kontakter så jag kan köpa det hos en bonde jag vet föder upp glada grisar/lamm.
 
Sett till just livsmedlet kött så lovar jag dig att det är lättare att hitta det du söker på landet än i stan ;).

Så då ska jag till köttets negativa klimat- och annan miljöpåverkan även lägga separata bilresor bara för det. Så viktigt är det inte. Man kan ju lätt leva utan kött. Dessutom betyder det ju ändå att sådant kött bara finns tillgängligt för mycket få kunder - om jag lyckas bli en av dem eller inte, är inte avgörande.
 
Bor du i storstad så är du helt utlämnad till sortimentet hos matvaruaffärerna där du handlar. Jag vill desperat ha lamm men när jag frågar har de inte lamm, förutom lammstek vid påsk och ibland som specialgrej. Lammkotletter ska vi inte prata om, även på våren och hösten som jag trodde var lammsäsong. Försökt beställa färska med nej de finns inte öht. Det enda jag någonsin får tag på är frysta som Willys har ibland. Från Nya Zeeland naturligtvis. Det som brukar finnas är frysta lammbitar som passar till grytor.

Skulle så gärna köpa ett halvt lamm, men en liten frys gör det till en omöjlighet. Samtidigt som @Migo påpekar hen har svårt att få någon lönsamhet som liten uppfödare. Man undrar var sjutton allt lamm som slaktas i Sverige tar vägen. Det kanske finns hos Östermalmshallen och liknande, men jag har aldrig, eller mycket sällan, fått tag på det bland dom stora kedjorna, ICA, Willys, Hemköp osv.

Ekologiskt eller inte ska tilläggas.
Jag hittar lättare mer av allting, oavsett ursprung och märkning och produkttyp i närheten i stan än på landet. Men jag gör ju inga rikstäckande undersökningar, utan handlar bara där jag brukar vistas.

Överlag säljer väl miljömärkta produkter bättre i städerna än på landet, vad jag har förstått.
 
Bor inte du i Göteborg? Där måste det väl finnas ekologiskt (krav-märkt) kött och mjölk att köpa.

Även i min håla, så finns det både kött, mjölk och andra mejeriprodukter, samt t.o.m. ost som är både ekologisk och faktisk lokalproducerad. Med lokalproducerad menar jag då inom länets gränser, och då bl.a. ost gjord på mjölk från länet.

KRAV/ekologisk kyckling finns det också stadigvarande, men den är inte lokalproducerad.

Det finns en väldigt lokal ekologisk kalkonproducent, vars produkter finns i några av de större affärerna, dock inte "alltid".

När jag besöker Stockholm, så upplever jag att det är ett större utbud av KRAV-märkt/ekologiskt i butikerna än vad det är i min region
Jag har väldigt mycket högre krav på djurvälfärd än vad KRAV-märkning står för.
 
Så då ska jag till köttets negativa klimat- och annan miljöpåverkan även lägga separata bilresor bara för det. Så viktigt är det inte. Man kan ju lätt leva utan kött. Dessutom betyder det ju ändå att sådant kött bara finns tillgängligt för mycket få kunder - om jag lyckas bli en av dem eller inte, är inte avgörande.

Det finns möjligen ingen REKO-ring i din närhet? Guds lantisgåva till stadsbon (och även oss andra). Man lägger beställningar hos lokala producenter som samlas en gång i månaden på samma plats och har gemensam utlämning för de som beställt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp