Bukefalos 28 år!

Smygdjurrättsaktivism under hållbarhetsstämpel?

Jag vågar påstå att det nog är tvärt om: fler nötdjur än hästar som lever ett mer "naturligt" liv.
Majoriteten av de vuxna hästarna går nog på ganska begränsad yta.
De används för träning/ridning, vilket med jämna mellanrum orsakar skador och smärta.
De flesta - vågar jag gissa och det har bekräftats gällande mjölkkor - nötdjur lever på lösdrift på ganska stora marker, med i stort sett fri tillgång till grovfoder.
De utsätts inte för våra diverse idéer med träning, transportering och så vidare.

De lever säkert kortare liv än de biologiskt skulle göra, men så är det ju för väldigt många hästar också. Hästarna "har vi sönder" för nöjes skull (obs det där med ha sönder är ju mest otur, men ändå). Dem avlivar vi när de inte längre går att använda för den lek vi har tänkt oss.

Jag tycker nog att det etiskt är värre så som vi behandlar hästarna, om vi ska vara petiga.

Ja det var ju precis det jag skrev.
 
Och vore man då vegan, skulle man naturligtvis kunna argumentera för att de korna inte bör ingå i livsmedelskedjan. De blir ju inte bättre landskapsvårdare av att slaktas (snarare omvänt, döda djur betar ju inte). Precis som de mångfaldsentusiaster som hävdar värdefulla ängsmarker med lie, inte heller ingår i livsmedelskedjan.
Fast de kan ju få bli mat när de väl har kommit till den fasen där åldern gör att de mår bäst av att somna in. Det är en jävligt skum idé vi har för oss här i väst att det bara är bebisdjur som går att äta. Kanske hänger ihop med att det krävs mindre tid för mörning av unga djur(tid är pengar) och äldre djur blir mer smakrika = större variation på råvaran?

Läste nånstans att de gjort ett blint smaktest med får- och lammkött. I princip samtliga föredrog fårköttet. Ändå finns det aldrig fårkött att köpa...

Och vem vet, om de får hänga länge nog kanske även liesvingarna blir goda att grilla? :D
 
Fast de kan ju få bli mat när de väl har kommit till den fasen där åldern gör att de mår bäst av att somna in. Det är en jävligt skum idé vi har för oss här i väst att det bara är bebisdjur som går att äta. Kanske hänger ihop med att det krävs mindre tid för mörning av unga djur(tid är pengar) och äldre djur blir mer smakrika = större variation på råvaran?

Läste nånstans att de gjort ett blint smaktest med får- och lammkött. I princip samtliga föredrog fårköttet. Ändå finns det aldrig fårkött att köpa...
Ja, jag har inget problem med att man äter kött från djur som har haft bra liv! Med sådana djur skulle det ju också vara deras goda liv som var själva grejen, huvudsaken, och sedan äter man dem. Till skillnad från produktionspressade tamdjur som sprutar ur sig bebisar som sedan slaktas efter en kort och snabb och ohälsosam tillväxt. Moraliskt och etiskt, är det ju stor skillnad på att ge sina djur ett gott liv (och sedan ta tillvara köttet när de har levt klart, sas), och att föda upp djur blott och bart för att äta upp dem snabbast möjligt.
 
Jag menade den som komplement till din information, inte specifikt till dig. Men jag var kanske otydlig. Eftersom detta är ett hästforum och många associerar lösdrift = utedrift med ligghall kändes det relevant att förtydliga.
Jag tycker att det var ett bra förtydligande. Jag vet att lösdrift för kor ofta inte innefattar utevistelse, men samtidigt läser jag ju spontant ordet lösdrift som en hästmänniska läser det.
 
Ja, jag har inget problem med att man äter kött från djur som har haft bra liv! Med sådana djur skulle det ju också vara deras goda liv som var själva grejen, huvudsaken, och sedan äter man dem. Till skillnad från produktionspressade tamdjur som sprutar ur sig bebisar som sedan slaktas efter en kort och snabb och ohälsosam tillväxt. Moraliskt och etiskt, är det ju stor skillnad på att ge sina djur ett gott liv (och sedan ta tillvara köttet när de har levt klart, sas), och att föda upp djur blott och bart för att äta upp dem snabbast möjligt.

Som konsument väljer du ju som tur är själv :).
 
Jag tycker att det var ett bra förtydligande. Jag vet att lösdrift för kor ofta inte innefattar utevistelse, men samtidigt läser jag ju spontant ordet lösdrift som en hästmänniska läser det.

Ja och dessutom var det någon som drog parallell till hur man håller hästar, så jag tyckte också det var värt ett förtydligande. Lösdrift hästar = hage utomhus, möjlighet att röra sig hur fritt som helst i alla gångarter. Lösdrift mjölkko = som en labyrint med gångar och slussar inne i ett stall, eventuellt med lite uteplätt i anslutning, och korna uppmuntras att vara inne och äta och att gå och bli mjölkade. Kan inte ligga ner helt fritt om det är automatiserad gödselskrapa.
 
Lösdrift för 67% av Sveriges kor tycker jag låter väldigt trevligt. Men jag har sett hur de ser ut (för mjölkkor iaf), det är ju som en cirkel de vandrar igenom sitt stall med ätplatser och mjölkroboten. Det är ju inte som att de kan galoppera fritt eller röra sig hur som helst på en sammanhängande stor yta utomhus, som man menar med lösdrift för hästar. Utan som en stor skrittmaskin i ett stort stall, fast med möjlighet att stanna och ligga still. Förutom när gödselskrapan kommer åkande, då måste de ställa sig upp från sin vila och kliva över den. Att jämföra med hästlösdrift är lite väl generöst.

De kalvar som jag sett på mjölkgårdar bor som i en stor halmad box med mjölknappflaskor (eftersom de tas från mamman tidigt), det är ingen utomhusvistelse där heller mer än att halva väggen var "öppen" liksom.

Nja, det är visserligen sant att lösdrift för kor inte är med mänskliga ögon sett lika trevliga som för hästar, men de har tillgång till bekväma liggplatser där de kan ligga hur länge som helst. Skrapan går nere i gångarna för att de ska ha rent underlag att stå och gå på, där vill man inte att korna ligger.

Man kan också fundera på hur roligt korna skulle tycka det var att kunna gå ut vintertid när inget bete finns, det vore intressant att se studier på det. Sommartid är det ju lagstadgat med bete.
 
Oj då måste du vara extremt unik!
Naturligtvis köper jag de varor livsmedelsproducenterna tillverkar. Men det är ju bara inom ett existerande (och med rimliga ansträngningar tillgängligt) utbud jag kan välja. Det utbudet innefattar i stort sett inte en enda animalieprodukt där jag känner förtroende för den bakomliggande djurhållningen ur djurvälfärdsperspektiv. Trots det äter jag lite animalier. Men inte de jag som konsument skulle ha valt om jag kunde.

Som medborgare försöker jag påverka detta på olika sätt. Som konsument är jag ju mer maktlös.
 
Nja, det är visserligen sant att lösdrift för kor inte är med mänskliga ögon sett lika trevliga som för hästar, men de har tillgång till bekväma liggplatser där de kan ligga hur länge som helst. Skrapan går nere i gångarna för att de ska ha rent underlag att stå och gå på, där vill man inte att korna ligger.

Man kan också fundera på hur roligt korna skulle tycka det var att kunna gå ut vintertid när inget bete finns, det vore intressant att se studier på det. Sommartid är det ju lagstadgat med bete.
Mina kor går ute året om med tillgång till ligghall. De trivs ypperligt ute i snön.
 
Mina kor går ute året om med tillgång till ligghall. De trivs ypperligt ute i snön.
Trevligt! :) Vad är det för typ av kor du har?

KL
Överlag tycker jag nog att det stora problemet är att mat är på tok för billigt. Alla bönder jag träffat sliter hårt för att deras djur ska ha det så bra som det är ekonomiskt möjligt. Tyvärr räcker det ju inte att skärpa lagstiftningen för den inhemska djurhållningen heller, då köper folk bara mer billigt importkött istället.

Ang. ursprungsfrågan är det väl jättebra om stora evenemang serverar vegetariskt istället för importerat fulkött. När det gäller mjölkprodukter kan man dock fråga sig om importerade mjölkprodukter verkligen är etiskt och miljömässigt bättre än att äta upp vår egen mjölkproduktions tjurkalvar och uttjänta kor. Det blir ju helt olika jämförelser beroende på vilka produkter man tittar på.

När det gäller vad funktionärer får göra "i tjänst" tycker jag att det är stor skillnad på att äta kött och att dricka alkohol. Alkohol är allmänt känt för att påverka omdömet negativt, kött är det inte. Köttätningsförbud är i mina ögon rimligt om man som organisation verkligen vill ta avstånd från kött, vilket enligt mig är på en helt annan nivå än att bara servera vegetariskt.
 
Nja, det är visserligen sant att lösdrift för kor inte är med mänskliga ögon sett lika trevliga som för hästar, men de har tillgång till bekväma liggplatser där de kan ligga hur länge som helst. Skrapan går nere i gångarna för att de ska ha rent underlag att stå och gå på, där vill man inte att korna ligger.

Man kan också fundera på hur roligt korna skulle tycka det var att kunna gå ut vintertid när inget bete finns, det vore intressant att se studier på det. Sommartid är det ju lagstadgat med bete.

Med tanke på hur folk i allmänhet förmänskligar sina hästar så är jag inte ett dugg förvånad över att man tror att även kor har mänskliga behov.

Det förvånar mig faktiskt en del hur man inte ser eller förstår att djur har helt olika behov än oss människor.
 
Eh, nej? Jag köper inte kött, ägg eller fisk/skaldjur i butik, för det finns inga certifieringar som står för de krav jag har på djurvälfärd.

Nej men du köper väl ändå mat? Att du inte köper dem just i butik betyder väl inte att de inte finns på marknaden, eller?
 
Naturligtvis köper jag de varor livsmedelsproducenterna tillverkar. Men det är ju bara inom ett existerande (och med rimliga ansträngningar tillgängligt) utbud jag kan välja. Det utbudet innefattar i stort sett inte en enda animalieprodukt där jag känner förtroende för den bakomliggande djurhållningen ur djurvälfärdsperspektiv. Trots det äter jag lite animalier. Men inte de jag som konsument skulle ha valt om jag kunde.

Som medborgare försöker jag påverka detta på olika sätt. Som konsument är jag ju mer maktlös.

Jag är helt säker på att det du letar efter finns på marknaden, fast kanske inte på just din lokala ICA.
 
Jag är helt säker på att det du letar efter finns på marknaden, fast kanske inte på just din lokala ICA.
Du såg kanske att jag skrev något om "med rimliga ansträngningar"?

Det är i praktiken betydligt lättare att uppbringa både närodlat och ekologiskt hos mina lokala handlare i stan, jämfört med på landet. Men även i stan är det ett för stort projekt till vardags, särskilt när det gäller just kött, vilket är ett av skälen till att jag inte baserar min kosthållning på kött och andra animalier. Dvs livsmedelsindustrin lyckas inte erbjuda de varor jag skulle vilja köpa. Jag ser inte det som mitt ansvar att åtgärda i första hand, då jag ju är rätt maktlös i relation till nämnda industri.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp