Smygdjurrättsaktivism under hållbarhetsstämpel?

Nej, lite speciellt är det ju. Och det gäller ju ömsesidigt: vi måste köpa bönders produkter, vare sig vi så att säga vill det eller inte. Äta måste vi ju, och vi har inte egen makt över vad som finns att äta.

Men det betyder ju inte att jordbruket inte skulle kunna ställa om till betydligt lägre köttproduktion, tex. Om eller när fler människor ökar andelen vegetabilier i sin kosthållning. Och jordbruket har ju ställt om på olika vis en massa gånger över tid, eftersom matvanor ändrar sig och av diverse andra skäl.
Ja absolut! Problemet är ju att det måste fattas rätt politiska beslut för att initiera en sådan omställning, och de beslut som klubbas igenom nu snarare verkar åt rakt motsatt håll. :(
 
Ingen svälter ihjäl utan kött och mjölkprodukter heller, om de istället väljer annan mat.

Jag kan förstå att den enskilde bonden kanske inte har den företagsdrivarkompetens som kanske skulle behövas alltid; men då blir de också utlämnade till att hoppas att den kompetensen finns på annat håll - vilket antar jag är tanken med att vara organiserade.

Till syvende och sist är det ju så, att om framtidens kunder hellre vill ha sojamjölk, kikärter, ekologiska grönsaker och vitlök så är det det en borde producera.
Frågan är ju vem som då i slutändan ska producera våra sällskapsdjurs mat tex? Det är nog inte jättebra ekonomi att enbart föda upp djur till hund/kattmats produktion.
 
Ja absolut! Problemet är ju att det måste fattas rätt politiska beslut för att initiera en sådan omställning, och de beslut som klubbas igenom nu snarare verkar åt rakt motsatt håll. :(
Ja, jag är inte direkt insatt i sådana frågor, men det är ju också så att företrädare för ungefär alla branscher i kris säger ungefär samma sak.

Krasst sett skulle vi ju kunna låta bli att ha jordbruk i Sverige, om ingen bonde kan få det att gå runt och ingen kund vill betala vad det kostar. Det är ju möjligt. Vi skulle inte svälta av det.

Jag uppfattar inte heller att vi har jordbruk i Sverige i första hand för att få mat, utan snarare av en massa olika kulturella och sociala skäl. Eller, det är lätt att titta på jordbruket och strukturer och regler omkring det, och sedan få den uppfattningen.
 
Var filmen dubbad eller vad? Jag har kanske sett en annan film än när en person filmar sig själv och pratar sexuellt om någon hund? Klarade typ 10sek sen slutade jag kolla och scrollade vidare
 
Var filmen dubbad eller vad? Jag har kanske sett en annan film än när en person filmar sig själv och pratar sexuellt om någon hund? Klarade typ 10sek sen slutade jag kolla och scrollade vidare

Ja hela filmen är manipulerad. Kul att få en sån spriden över nätet va?
 
Var filmen dubbad eller vad? Jag har kanske sett en annan film än när en person filmar sig själv och pratar sexuellt om någon hund? Klarade typ 10sek sen slutade jag kolla och scrollade vidare
 
Och hur har hästar det? Jag vågar påstå att en större andel av de svenska korna lever närmare sitt naturliga liv än de svenska hästarna.
Samtidigt så tror jag nog att hästens naturliga liv numera är i kontakt med människan. Hästar har varit domesticerade i runt 6000 år och det har nog oftast valts hästar till avel som trivs med människor.

Sedan är ju självklart inte fyrkantshagar och dygnetruntpåbox/ispilta bra för hästen, det är inte det jag menar. Men jag tror nog att närhet till människa och umgänge med människa är naturligt för hästen numera. Bara så att man inte glömmer det. Lite som med hunden också, det är inte onaturligt för en hund att bo i en familj människor tex.

Så även om man menar att kor lever ett liv längre från människan än vad hästen gör så tror jag nog att hästens närhet till människan är naturlig för den numera.

Det är lite som att människan tydligen sannolikt har använt eld på ett eller annat sätt i 790 000 år, kanske 1-1,8 miljoner år. Dvs längre än Homo sapiens funnits. Så det man kan nog säga att det är naturligt för oss att på ett eller annat sätt hantera eld. Även om man kanske kunde tro att det är onaturligt.

(Även såklart andra husdjursarter har nog varit tillsammans med människan så länge att ett visst umgänge med människa kan kallas naturligt för dem precis som det kan vara naturligt för andra djurarter att samarbeta.)

Eftersom jag fick veta att det kanske är såhär, igår.
http://www.hallandsposten.se/nyheter/världen/vildhästar-finns-inte-mer-1.5217358
Finns kanske inga vildhästar alls.
 
Senast ändrad:
Men vem har sagt att man ska acceptera hot? :confused: Men hot om demonstration?

Hot om demonstration = hot om besök hemma på egna gården av en grupp aktivister med sabotage av arbetet.

Om de skulle hota om att demonstrera på allmän plats , så är de välkomna som alla andra att söka tillstånd. Men lite märkligt att ”hota” enskilda medmänniskor med.

Det är ju en del av problematiken att dessa aktivister använder demonstration och allemansrätt på fel vis.
 
Hot om demonstration = hot om besök hemma på egna gården av en grupp aktivister med sabotage av arbetet.

Om de skulle hota om att demonstrera på allmän plats , så är de välkomna som alla andra att söka tillstånd. Men lite märkligt att ”hota” enskilda medmänniskor med.

Det är ju en del av problematiken att dessa aktivister använder demonstration och allemansrätt på fel vis.

Trevligare hot än alla våldtäkts- och mordhot djurrättsaktivister får. Men fattar inte vad du argumenterar emot, är det någon i tråden som tycker hot är ok?
 
Jag har två bekanta som var mycket engagerade i en djurrättsorganisation och fortfarande brinner för frågan. Dom har dock dragit sig bort från organisationen då dom kände att dom mådde dåligt av åsikterna mot livsmedelsproducenterna och det dom upplevde som ett hat. Sist vi pratade om det så skulle den ena egentligen velat delta i en specifik fredlig aktion men kände inte att hen vågade för hon kände sig osäker på vad några av aktivisterna skulle göra. Dom hade i den lilla kretsen uttryckt sina planer.
 
Det finns de som uttryckligen tycker att bönder (1 av 4) ska göra en reality check för att bli av med sin rädsla. På ett ganska hånfullt sätt.
Ja, jag fattar inte hur de kan vara så rädda för att några aktivister ska dyka upp med skyltar. Risken att träffa på våldsamma farliga aktivister borde vara väldigt liten, lär vara farligare att köra bil och göra en miljon andra saker. Liksom förut fick jag mordhot från jägare men jag går inte runt och är rädd för jägare för det.
 
Krasst sett skulle vi ju kunna låta bli att ha jordbruk i Sverige, om ingen bonde kan få det att gå runt och ingen kund vill betala vad det kostar. Det är ju möjligt. Vi skulle inte svälta av det.
Men om vi inte tycker att sluta äta är en rimlig lösning återstår ju då import från länder med lägre krav på djurskydd och miljöarbete. Jag tycker inte att det låter sådär fantastiskt genomtänkt, om man nu tycker att miljö och djurskydd är viktigt.
 
Men om vi inte tycker att sluta äta är en rimlig lösning återstår ju då import från länder med lägre krav på djurskydd och miljöarbete. Jag tycker inte att det låter sådär fantastiskt genomtänkt, om man nu tycker att miljö och djurskydd är viktigt.
Det skrev jag ju inte heller. Jag skrev att så sett skiljer sig inte jordbruk så himla mycket från andra branscher: får man inte produkterna sålda, får man hitta på något annat. Och att resultatet av det inte kommer att bli att vi svälter.
 
Det skrev jag ju inte heller. Jag skrev att så sett skiljer sig inte jordbruk så himla mycket från andra branscher: får man inte produkterna sålda, får man hitta på något annat. Och att resultatet av det inte kommer att bli att vi svälter.
Resultatet blir negativa konsekvenser för miljö, djurskydd, svenska arbetstillfällen, landskapsbilden, antibiotikaresistens, mm, vilket åtminstone jag tycker skiljer sig ganska rejält från andra branscher där resultatet kanske snarare blir minskad konsumtion.
 
Ja det är ju olyckligt. Men det ingår ju i driva-företagskonceptet att den som har kundernas behov i fokus, har kunskap, har ett finger i luften för att känna av vart det blåser innan större investeringar görs, är anpassningsbar etc är den som lyckas i längden. Det hjälps ju inte att en är jättebra på att producera fina skrivmaskiner och har byggt upp stora verksamheter kring det, om kunderna hellre köper en dator.
Men, men, men...
Det går inte riktigt att jämföra jordbruk, inklusive med skrivmaskiner eller vänstergängade skruvar.

Hur mycket marknaden än vill ha t.ex. aprikoser, ris, avocado, citrusfrukter, bananer och dadlar, så går faktiskt inte att producera detta i Sverige, därför att vi har fel klimat för dessa grödor.

Jordbruket som bedrivs i en viss region, måste kunna fungera i just den regionen. Om det går att odla mango någon annan stans, hör liksom inte hit.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp