Smygdjurrättsaktivism under hållbarhetsstämpel?

Ingen svälter ihjäl utan kött och mjölkprodukter heller, om de istället väljer annan mat.

Jag kan förstå att den enskilde bonden kanske inte har den företagsdrivarkompetens som kanske skulle behövas alltid; men då blir de också utlämnade till att hoppas att den kompetensen finns på annat håll - vilket antar jag är tanken med att vara organiserade.

Till syvende och sist är det ju så, att om framtidens kunder hellre vill ha sojamjölk, kikärter, ekologiska grönsaker och vitlök så är det det en borde producera.
Känner du till det urgamla talesättet "äng är åkers moder"?

Den syftar på att man skördar hö på ängen, som ges till djuren, som producerar skit, som återförs till jorden.

I ett kretsloppsanpassat jordbruk, så är djurens gödsel instrumentell för att ge gödning till de odlade markerna.

Djurgödsel (till skillnad från konstgödsel) berikar jorden med mikroskopiskt liv, goda bakterier, och svampar, som föder maskar och insekter, och som är extremt viktigt för hela vårt liv och den biologiska mångfalden.
Det behövs en frisk och fungerande jord för att odla på.

Ett jordbruk där man inte lyckas hålla upp mullhalten i jorden, och få till livet under/i jorden, eroderar bort och slutar att vara odlingsbar.

Till viss del försöker man råda bot problemet med jordförstörelse i s.k. konventionellt jordbruk, genom att använda plöjningsfria metoder, och låta halm och andra växtrester vara kvar efter skörd, men för att inte ogräsen, svampar, och annat oknytt ska ta över, så används det också rejäla mängder herbicider, fungicider, och pesticider.

De ekologiska bönderna använder naturliga gödslingsmetoder som djurgödsel, trädor med gröngödslingsväxter som plöjs ner, samt en hel del "hackande" och harvande, för att bekämpa ogräs. Det finns också en del naturliga växtskyddsmedel som används. De växtskyddsmedel som används inom ekologisk odling, ska försvinna fort efter användning och vara naturligt förekommande i naturen (extrakt från växter t.e.x).
 
Men, men, men...
Det går inte riktigt att jämföra jordbruk, inklusive med skrivmaskiner eller vänstergängade skruvar.

Hur mycket marknaden än vill ha t.ex. aprikoser, ris, avocado, citrusfrukter, bananer och dadlar, så går faktiskt inte att producera detta i Sverige, därför att vi har fel klimat för dessa grödor.

Jordbruket som bedrivs i en viss region, måste kunna fungera i just den regionen. Om det går att odla mango någon annan stans, hör liksom inte hit.
Visst går det att jämföra företag med företag. Båda har kunder. Vi får hoppas att även bönder/matproducenter inser det.

Jag vet inte var du fick "aprikoser, ris, avocado, citrusfrukter, bananer och dadlar" ifrån, men självklart finns det begränsningar för vad en kan odla i olika zoner. Det bör ju ingå i odlarens kunskap var gränserna går för vad denne kan producera.
 
Känner du till det urgamla talesättet "äng är åkers moder"?

Den syftar på att man skördar hö på ängen, som ges till djuren, som producerar skit, som återförs till jorden.

I ett kretsloppsanpassat jordbruk, så är djurens gödsel instrumentell för att ge gödning till de odlade markerna.

Djurgödsel (till skillnad från konstgödsel) berikar jorden med mikroskopiskt liv, goda bakterier, och svampar, som föder maskar och insekter, och som är extremt viktigt för hela vårt liv och den biologiska mångfalden.
Det behövs en frisk och fungerande jord för att odla på.

Ett jordbruk där man inte lyckas hålla upp mullhalten i jorden, och få till livet under/i jorden, eroderar bort och slutar att vara odlingsbar.

Till viss del försöker man råda bot problemet med jordförstörelse i s.k. konventionellt jordbruk, genom att använda plöjningsfria metoder, och låta halm och andra växtrester vara kvar efter skörd, men för att inte ogräsen, svampar, och annat oknytt ska ta över, så används det också rejäla mängder herbicider, fungicider, och pesticider.

De ekologiska bönderna använder naturliga gödslingsmetoder som djurgödsel, trädor med gröngödslingsväxter som plöjs ner, samt en hel del "hackande" och harvande, för att bekämpa ogräs. Det finns också en del naturliga växtskyddsmedel som används. De växtskyddsmedel som används inom ekologisk odling, ska försvinna fort efter användning och vara naturligt förekommande i naturen (extrakt från växter t.e.x).
Tack för föreläsningen. Det var dock inte någon ny kunskap för mig.
 
Visst går det att jämföra företag med företag. Båda har kunder. Vi får hoppas att även bönder/matproducenter inser det.

Jag vet inte var du fick "aprikoser, ris, avocado, citrusfrukter, bananer och dadlar" ifrån, men självklart finns det begränsningar för vad en kan odla i olika zoner. Det bör ju ingå i odlarens kunskap var gränserna går för vad denne kan producera.
Men du verkar ju tycka att "bönderna" ska anpassa sig vad "marknaden" efterfrågar?

Om då marknaden vill ha t.ex. bananer, så är det inte möjligt för bönderna att anpassa sig, om bananer inte går att odla.

Historien är full av exempel på hur man försökt odla grödor som egentligen inte fungerar där man försöker.
Experiment som inte sällan kostat mycket i förstörelse av mark, utrotning av grödor, och inte minst utslagning av bönder, som odlat (eller fött upp) något som passat i området.

Här kan det väl räcka med att nämna den gigantiska katastrofen med Aralsjön, där man försökte sig gigantiska bomullsodlingar, konstbevattnade från Aralsjön, vilket lett till att Aralsjön krympt till en skygga av sin forna storlek, och att enorma arealer odlingsbar mark, inte längre går att odla alls.
 
Ja hela filmen är manipulerad. Kul att få en sån spriden över nätet va?

Lika kul som 'revengeporr' fenomenet. Som när inte bara sexfilmer sprids utan även mail, både snail och web och både privat och jobb med grov porr översvämmas, när ex har blivit medlem av diverse grovporr sidor och grupper och uppgivit personen adress. Finns grupper på nätet som ägnar sig åt just det och uppmuntrar och förklarar hur man gör det mest effektivt. Fruktansvärt vidrigt och tyvärr inte straffbart ännu.
 
Lika kul som 'revengeporr' fenomenet. Som när inte bara sexfilmer sprids utan även mail, både snail och web och både privat och jobb med grov porr översvämmas, när ex har blivit medlem av diverse grovporr sidor och grupper och uppgivit personen adress. Finns grupper på nätet som ägnar sig åt just det och uppmuntrar och förklarar hur man gör det mest effektivt. Fruktansvärt vidrigt och tyvärr inte straffbart ännu.

Det finns verkligen både för- och nackdelar med internet.
 
Visst går det att jämföra företag med företag. Båda har kunder. Vi får hoppas att även bönder/matproducenter inser det.

Jag vet inte var du fick "aprikoser, ris, avocado, citrusfrukter, bananer och dadlar" ifrån, men självklart finns det begränsningar för vad en kan odla i olika zoner. Det bör ju ingå i odlarens kunskap var gränserna går för vad denne kan producera.

Väldigt många begränsningar. Till exempel är det omöjligt att odla många av de baljväxter som efterfrågas annat än på väldigt små arealer på Öland.

På många arealer är nötboskap effektivt jämfört med odling.
 
Det blir glädjetjut den dagen resten av Europa måste ransonera och förbjuder export av livsmedel.

Många har ju möjlighet att odla för husbehov, trendigt att odla småsaker för de som bor i lägenhet men för de som bor nära staden bör ju kunna skapa små företag där de hyr ut plättar för odling, typ som kolonilotter utan hus så jag tror att det går att lösa också .
 
Många har ju möjlighet att odla för husbehov, trendigt att odla småsaker för de som bor i lägenhet men för de som bor nära staden bör ju kunna skapa små företag där de hyr ut plättar för odling, typ som kolonilotter utan hus så jag tror att det går att lösa också .

Naivitet är inte lösningen. Det är inte lättare för hobbyodlare att odla än professionella odlare. Funkar inte ett växtslag så gör det inte.
 
Nånstans ger mig den här tråden en ny insikt. En förståelse om hur otroligt lite folk i allmänhet vet om hur livsmedelsproduktion går till. Jag måste säga att jag faktiskt är väldigt förvånad, men å andra sidan är det bra lärdom.
 
Asså vadå odlingszoner. Jag får några hundra persikor i år. Då borde det väl gå att odla mango på gärdet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp