Snabb förbättring från barbacka - köpa bomlös över nätet?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Graendal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 020
G

Graendal

Jag har en häst som jag för ganska länge sen gett upp att hitta sadel till. Han rids ganska sällan och det känns inte värt att lägga 30 papp på att måttsy - så jag har ridit honom barbacka i några år. Kan tänka mig att det är fler här som varit i den situationen..

Men! Nu känner jag att det är dags att uppgradera från barbacka då han kommer börja ridas mer regelbundet och seriöst. Bomlös är förstås tanken. Budgeten är fortfarande begränsad, och jag behöver ingen super-långdistans-hightec-sak, utan mest något som är bättre än inget alls.

Det verkar också vara svårt att hitta utprovare för bomlös (och pålitlig sådan ännu ovanligare..?), så min tanke var att helt enkelt beställa något över nätet och hoppas att det fungerar. Tror ni det fungerar?

Hästen i fråga är en islänning, med den svåraste sortens islänningsrygg - rund, bred, utan manke, lite framåtsluttande rygg. Jag antar att mankhöjande pad är en bra idé - men vilken sadel tror ni bör fungera?

Jag rider dressyr, men har inget problem med att sadeln är flat i modellen - hellre platt än överdrivna klossar på fel ställen! Jag är storlek 34/36 men har sittbenen långt bak, så jag har 17,5 i min Amerigo.

Tack. :laugh:

Sv: Snabb förbättring från barbacka - köpa bomlös över nätet?

JAg vet att din budget är begränsad, men rekommenderar ändå Sensation sadlarna (om du googlar på softsaddles så hittar du).
Man kan få hem en att prova först, eller åka dit och prova går också jättebra!
Dom är förfärligt trevliga och kunniga, och har själv isisar.
Även att dom itne är billiga så kan man ta på avbetalning och då kanske det vore möjligt för dig?

Kolla runt lite på hemsidan, ibland har dom beg. eller fd. demosadlar också.
Plus, sen har dom ju lite andra bomlösa modeller varav en är lite billigare har jag för mig.

Lycka till!

Åh, den var ovanligt fin för att vara bomlös måste jag säga. Hade jag haft möjlighet hade jag slagit till.

Men nu är det stallrenovering som gäller. Och i shoppingväg behövs nya täcken osv. Med andra ord - inte 12000 över till sadel, tyvärr.

Funderar mer på typ en såndär barbackasadel i fårskinn, med en ordentlig pad under borde den väl funka tills vidare LÄNK RADERAD AV MODERATOR

Senast ändrad av en moderator:

Nu vet jag inte vad det var för fårskinns'sadel' du hade länkat till,
men jag har en av märket Horsedream som saluförs av Kefly,
återförsäljare får du googla efter, men det finns många ÅF. :)

Vi använder vår som extra/reservsadel till våra islänningar och den är mjuk o skön, behövs ingen pad under om man inte rider hårt/länge, men för lite luffa i skogen så går det bra med bara schabrak under.

Dock bör man tänka på att man helst inte ska sitta upp i den, så det är fördel att ta sig upp med pall (vilket jag knappt klarar, då jag inte når lägga över benet) så jag rider den ganska sällan av den anledningen,
skulle nog använda den betydligt oftare annars.

Bra stöd är det i den också! :)

Jockey-sadlar funkar också ^^
Man får ju inget stöd av sadeln men man har något att ha fötterna i åtminstone ;) Och en Jockey-sadel funkar på alla hästar, väger dessutom ingenting!

Glömde skriva att vår är i storleken Ponny,
Som vuxen ryms man gott o väl i den,
något större än så skulle bli som en vandrande ligghall i päls... :D

Min tränare och jag filosoferade kring bomlös till min, som du ju vet hur den ser ut, då han hade sina problem i våras. Då vill jag minnas att hon tyckte Torsion var den bäst uppbyggda bomlösa hon visste, dressyrmodellen alltså. Den kanske finns begagnad till hyfsat pris.
Den är inte snygg för fem öre. Men funkar den kanske du kan uthärda.

Till din får man nog vara obs på att den är kort nog. Så om du testar själv eller innan du bestämmer dig för återförsäljare kan du kanske stryka en del pga deras längd.

Lycka till!

Liknande trådar

E
Utrustning Jag har två väldigt runda nordsvenskar (brukshästar), och har svårt att hitta lämpliga sadlar till dessa. Hästarna får lätt skav av...
Svar
2
· Visningar
1 310
Senast: Erbia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Dalmatiner
  • Leverera valp vid 12 veckor?