Snabb fråga, amma och muslim?

MM

Trådstartare
Är hemma hos en muslimsk familj. Har med mig min bebis. Får jag amma öppet eller ska jag gå undan? Dom kan ingen svenska och väldigt dålig engelska och dom håller på sederna har vi märkt.
Vill inte göra fel så vet någon vad som gäller? :)
Kvinnan, hennes man och barn + min man är här, å jag och bebis då, om det är någon skillnad på vem som får vara i samma rum om jag måste amma.
 
Är hemma hos en muslimsk familj. Har med mig min bebis. Får jag amma öppet eller ska jag gå undan? Dom kan ingen svenska och väldigt dålig engelska och dom håller på sederna har vi märkt.
Vill inte göra fel så vet någon vad som gäller? :)
Kvinnan, hennes man och barn + min man är här, å jag och bebis då, om det är någon skillnad på vem som får vara i samma rum om jag måste amma.
Säger som Bläckis.
Fråga!

Det är ungefär som att fråga om du kan amma i sällskap av kristna. Svaren kan vara både ja och nej.
 
Vi tog till Google translate till slut och då kunde vi förstå varandra :)

Dom blev inte avskräckta av frågan, tvärtom, hon bjöd in oss på lunch någon dag :)
 
Appropå, så såg jag en muslimsk kvinna med hijab heter det väl (håret täckt) amma sin "nyfödda" bebis i en 2:nd hand butik utan att eg dölja sig spec mycket. Alltså, bebis täckte väl det mesta som var "naket" men hon hade ingen filt eller så som skydd, och hon gick inte undan i nåt hörn heller, direkt. Jag kan säga att jag blev rätt paff, när jag såg det. Hennes man (antar jag det va) var med i lokalen också, och han hade inget att invända som det såg ut.
 
Jag har för mig att det står i Koranen att dom bör amma till två år :p. Källa?

Allāh (SwT) mentions in Surat al-Baqarah, Verse 233:

 وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلاَدَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ لِــمَنْ أَرَادَ أَن يُتِمَّ الرَّضَاعَةَ 

“Mothers shall suckle their children for two full years, - that for such as desire to complete the suckling.”
 
Jag har för mig att det står i Koranen att dom bör amma till två år :p. Källa?

Allāh (SwT) mentions in Surat al-Baqarah, Verse 233:

 وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلاَدَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ لِــمَنْ أَرَادَ أَن يُتِمَّ الرَّضَاعَةَ 

“Mothers shall suckle their children for two full years, - that for such as desire to complete the suckling.”
Kollat vad Bibeln säger om amning också? ;)
 
Hos de muslimer jag umgås med är amning tillåtet i slutet sällskap/familj, ända förbehåll är att man täcker till bröstet om det finns män med i sällskapet.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 886
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 199
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 315
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 622
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp