Snabb hjälp önskas! Hanhund som "rider" på vår dotter!

J

Java87

Vår 9månaders Lhasa Apso har rätt nyss blivit könsmogen. Vi har ägt honom i ca en månad lite drygt och nu har han börjat "jucka" på vår dotter som är 4
Minsta tillfälle han får är han där. Vi har tryckt ner honom, fyat, skällt och försökt på alla sätt men han ger sig inte. När min sambo trycker ner honom morrar han. När jag gör det blir han underlägsen och skrajsen. (är mest jag som träffar hunden då sambon är borta i veckorna)
Kan kemisk kastrering va ett alt? Eller riktigt kastr?
Eller vad F*N gör man?? Dottern tycker det är obehagligt..
Varför egentligen gör dom såhär??
Tacksam för hjälp!!
 
Sv: Snabb hjälp önskas! Hanhund som "rider" på vår dotter!

Min hund juckade på alla gäster vi hade (mes som han är gömde han sig när dem kom, när alla satt vid bordet smög han dit och juckade mot benen) och även på några av familjemedlemmarna. Vi kastrerade honom när han var c:a två år, dels för att han var så dominant + att han har kvalsterallergi så man kan inte avla på honom och rasen får ofta testikelcancer när dem blir gamla.

Efter kastreringen har han blivit mycket bättre, han juckar inte mot gäster längre och är mycket mildare! :)

Han lyssnar även bättre på mig och vi har kommit närmre varandra, han bryr sig inte så mycket om andra hundar längre vilket är skönt.
 
Sv: Snabb hjälp önskas! Hanhund som "rider" på vår dotter!

Okej,
Tack för svar!

Men då ska vi klart överväga kastrering för såhär vill man inte ha det..
 
Sv: Snabb hjälp önskas! Hanhund som "rider" på vår dotter!

Sluta fya o lägga ner!
Lyft av hunden bestämt o utan ilska.
Lämna aldrig hunden ensam med barnet.
 
Sv: Snabb hjälp önskas! Hanhund som "rider" på vår dotter!

Sluta fya o lägga ner!
Lyft av hunden bestämt o utan ilska.
Lämna aldrig hunden ensam med barnet.

Okej.. Nu låter jag säkert helt okunnig. Men varför inte fya?
 
Sv: Snabb hjälp önskas! Hanhund som "rider" på vår dotter!

Okej.. Nu låter jag säkert helt okunnig. Men varför inte fya?

Jag tycker absolut att ni kan fya, men lägg av med att lägga hunden på rygg. Det kommer inte ge er någonting i slutändan utom en stressad hund, varför lägger ni hunden på rygg?
 
Sv: Snabb hjälp önskas! Hanhund som "rider" på vår dotter!

Det förutsätter att hunden förstår ordet fy.
Oftast är det något som folk kläcker ur sig på ett väldigt brutalt sätt, ungefär samma som att lägga ner.
 
Sv: Snabb hjälp önskas! Hanhund som "rider" på vår dotter!

Vi har samma problem med vår sexmånaders tik. Sedan tre månadersålder så har hon juckat på ett av barnen. Hon försökte med oss vuxna också, men slutade ganska snart, bara man milt men bestämt lyfte henne från benet och visade lite irritation. Nu händer det att hon testar lite då och då, men det är inte längre ett problem.

Ironiskt nog beter hon sig allra bäst med yngsta barnet som är under fem år. Det barnet har en naturlig känsla för djur och stor integritet, så jag tror hunden känner av det. De är ett fantastiskt fint par tillsammans och leker byteslekar och gosar mycket ihop.

Värst är hunden med barnet som är äldre och som avskyr att sätta gränser och undviker konflikter genom att dra sig undan.

Jag har noterat att det inte alls hjälper att vi vuxna säger ifrån, för då juckar hon så fort ingen vuxen är i närheten. Min fråga till hundkunniga är hur man får bukt med det? Givetvis har vi instruerat barnet i hur h*n kan göra, men det blir aldrig mer än ett lamt skakande av benet, vilket ser närmast komiskt ut. Hunden med sina framben krampaktigt kring barnets lår och barnet skakar på benet som om det var en irriterande fluga.

Tilläggas bör att barnet är i yngre tonåren, om det har någon betydelse.

Några tips?
 
Senast ändrad:
Sv: Snabb hjälp önskas! Hanhund som "rider" på vår dotter!

Vår 9månaders Lhasa Apso har rätt nyss blivit könsmogen. Vi har ägt honom i ca en månad lite drygt och nu har han börjat "jucka" på vår dotter som är 4
Minsta tillfälle han får är han där. Vi har tryckt ner honom, fyat, skällt och försökt på alla sätt men han ger sig inte. När min sambo trycker ner honom morrar han. När jag gör det blir han underlägsen och skrajsen. (är mest jag som träffar hunden då sambon är borta i veckorna)
Kan kemisk kastrering va ett alt? Eller riktigt kastr?
Eller vad F*N gör man?? Dottern tycker det är obehagligt..
Varför egentligen gör dom såhär??
Tacksam för hjälp!!

Jag kan förstå om han morrar, för om din sambo trycker ner honom så är det en ganska skrämmande behandling för en så liten hund. Han har inte stora chanser att kunna försvara sig mot en en man. Klart han blir rädd och morrar.

Hur reagerar han om ni försöker avleda hans uppmärksamhet med att leka lite med en boll eller locka honom till något roligt, för att bryta juckandet på dottern?
 
Sv: Snabb hjälp önskas! Hanhund som "rider" på vår dotter!

Det förutsätter att hunden förstår ordet fy.
Oftast är det något som folk kläcker ur sig på ett väldigt brutalt sätt, ungefär samma som att lägga ner.

Alla hundar förstår obehag, vilket barsk röst kan ge och det kan mycket väl räcka för att hunden ska förstå rida=obehag. Däremot om den kan "fy" som ett kommando som bryter det är en annan femma.
 
Sv: Snabb hjälp önskas! Hanhund som "rider" på vår dotter!

Jag vet inte om det skiljer sig på hur gamla de är, men när min valp började göra sådär fick jag förklaringen att det är en överslagshandling som blir när han är övertrött.
Så, när han började så bar vi honom bara till valphagen så somnade han ganska bums.
Överhuvudtaget tycker jag att när han speedat upp sig (typ ska jaga katten osv) så hjälper inget annat än en liten timeout i bädden. Då släpper han direkt och är lugn och fin efter bara någon minut.

Kanske kan vara nått att testa, annars tycker jag att man kan kastrera oavsett, om man ändå inte ska avla. Vi ska kastrera så snart det blir läge.
 
Sv: Snabb hjälp önskas! Hanhund som "rider" på vår dotter!

Ja varför?
Har fått höra av min svärfar samt min arbetskollega som tränar sina hundar inom skydd, bruks, etc, att för att få dem i underläge ska lägga ner dem på rygg.

När han morrar åt sambon då han kommer å säger åt honom så anser jag att hunden måste hamna i ett underläge för att inte känna att han "tar över". Har jag fel där?
Ska vi bara fya när han morrar anser du/ni?
Ifrågasätter inte någras kunskaper här, vill bara ha lite reflektioner..
 
Sv: Snabb hjälp önskas! Hanhund som "rider" på vår dotter!

Alltså han morrar inte annars, bara när han har fullt upp med att rida och sambon först säger åt honom att sluta, Fy, gå därifrån etc.. När inte det fungerar så försöker han dra bort honom .
DÅ morrar hunden vilket jag tycker är fel!
Vi trycker ju inte ner honom i tid å otid.. Bara när han försöker vara "större" än oss.
Jag förespråkar absolut INTE stryk och hårda ord, vill bara förtydliga detta för att slippa påhopp!!
 
Sv: Snabb hjälp önskas! Hanhund som "rider" på vår dotter!

Jag kan förstå om han morrar, för om din sambo trycker ner honom så är det en ganska skrämmande behandling för en så liten hund. Han har inte stora chanser att kunna försvara sig mot en en man. Klart han blir rädd och morrar.

Hur reagerar han om ni försöker avleda hans uppmärksamhet med att leka lite med en boll eller locka honom till något roligt, för att bryta juckandet på dottern?

Jag har ärligt talat inte testat det. Ska prova idag.
För mig kämnns det dock som lite fel ordning. Menar, hunden gör fel och då känns det nästan som att jag uppmuntrar det genom att leka? ELler??
Vi har ringt om kastration iaf så det lutar nog åt det..
 
Sv: Snabb hjälp önskas! Hanhund som "rider" på vår dotter!

Ja varför?
Har fått höra av min svärfar samt min arbetskollega som tränar sina hundar inom skydd, bruks, etc, att för att få dem i underläge ska lägga ner dem på rygg.

När han morrar åt sambon då han kommer å säger åt honom så anser jag att hunden måste hamna i ett underläge för att inte känna att han "tar över". Har jag fel där?
Ska vi bara fya när han morrar anser du/ni?
Ifrågasätter inte någras kunskaper här, vill bara ha lite reflektioner..

Det är dumt när kunniga personer uttrycker sig så eftersom ett nedläggande av den arten kräver rätt timing och en kunnig hundägare. Det är inte bara att göra och om det blir fel så är skadan större än nyttan.

Jag är ganska van hundägare och känner mig inte bekväm med ett sådant förfarande och försöker istället bryta beteenden jag ogillar på ett lugnt och metodiskt sätt där jag undviker att skrämma hunden.

Det gäller att vara envis, är min filosofi. Trägen vinner. En dag har hunden förstått.

Vidare är er hund fortfarande ung så ta det lite lugnt. Han kommer att växa ur detta beteende om ni bara om och om och om igen milt men betsämt lyfter honom ifrån barnet. Men det kan ta lite tid beroende på hur envis han är.
 
Sv: Snabb hjälp önskas! Hanhund som "rider" på vår dotter!

[QUOTE När min sambo trycker ner honom morrar han. När jag gör det blir han underlägsen och skrajsen. (är mest jag som träffar hunden då sambon är borta i veckorna)

Ser här att jag skrivit lite fel.. han morrar INNAN han trycker ner honom..
 
Sv: Snabb hjälp önskas! Hanhund som "rider" på vår dotter!

Jag har ärligt talat inte testat det. Ska prova idag.
För mig kämnns det dock som lite fel ordning. Menar, hunden gör fel och då känns det nästan som att jag uppmuntrar det genom att leka? ELler??
Vi har ringt om kastration iaf så det lutar nog åt det..

Huvudsaken är att du bryter beteendet. När han slutar så skall han givetvis få något bra för det. Du uppmuntrar honom inte enligt min mening att jucka eftersom han inte får berömmet när han gör det, utan bollen/leken är en ny och spännande händelse. Juckandet glömmer han då.
 
Sv: Snabb hjälp önskas! Hanhund som "rider" på vår dotter!

[QUOTE När min sambo trycker ner honom morrar han. När jag gör det blir han underlägsen och skrajsen. (är mest jag som träffar hunden då sambon är borta i veckorna)

Ser här att jag skrivit lite fel.. han morrar INNAN han trycker ner honom..

Han vet nog vad som komma skall och försöker försvara sig på förhand.
 
Sv: Snabb hjälp önskas! Hanhund som "rider" på vår dotter!

Tack!

Ja, vi får va envisa och inte ge oss..
Wish me luck:)
 
Sv: Snabb hjälp önskas! Hanhund som "rider" på vår dotter!

Håller med.
Dessutom så har grunduppfostran inget att göra med skyddsträning.
 

Liknande trådar

L
Övr. Hund Hejsan !! Skall försöka göra storyn kort... Är en f.d väldigt hundrädd person som har fått den mycket stora äran att bli kompis med...
Svar
1
· Visningar
806
Senast: Mr Steven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp