Snabba inkallningar!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare _Sparris__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 064
Sv: Snabba inkallningar!

Hur gör ni för att träna såna?

Under inlärningen så sätter jag hunden, lämnar den, kallar in med tokglad röst och springer ifrån den (kan också visa att jag har en trasa/boll).
Om hunden inte kan sitt/stanna så låter jag någon annan hålla hunden, gör på samma sätt.
När den kommer fram får den kamptrasa eller boll.
Jag struntar i ingången till och börja med, sätter inte dit ingången förrän hunden kommer i FULL FART!!
Ingången tränar jag istället separat utan större avstånd.

En superglad matte som ropar kom betyder lek eller godis, då skyndar sig Nala lite extra!

:)

Jag sätter hunden, går iväg, ropar "hit" och börjar springa.. då får Selma bra fart :) och så kastar jag godis till henne, hon ska inte komma och sätta sig bredvid.

Utgångsläge (hm, heter det så eller är jag alldeles för trött?) tränar jag separat, precis innan.

Sen när jag har gjort några såna där ivägspringningar gör jag en inkallning där jag står kvar. Då springer hon snabbt och när hon kommer fram sätter hon sig i utgångsläge.

Kallar in och under inkallningssträckan så slänger jag en boll över vänster axel som hon får springa och ta direkt.

Vi kör belöningsträning i kombination av klicker/godis/beröm/leksak.

Busar lite med bollen(bäst i världen) så vi får upp en positiv anda och fart. Langar iväg bollen men hunden följer med mig- vi utför momenten med klicker och när vi gjort det vi ska- så blir det ett "varsågod" och han får kuta iväg och hämta den älskade bollen :D

Detta fungerar på min hund och ger en lagom dos av förväntan och fart i momenten.

Lycka till!

Så här gör jag.

Fart fart o åter fart är steg 1

Här är avslutet på inkallningen. Körs på kort håll och jag berömmer ögonkontakt och samtidigt att han sitter rakt. Att jag väljer o ha bollen i munnen är för att han naturligt ska söka belöningen uppåt inte i handen.

Ja sen är det ju upp till dig o hitta ett sätt som funkar men fart har jag i mina inkallningar iaf.;)

Liknande trådar

Övr. Hund Min lilla omplacering är en kvick och spänstig sak - hoppar med lätthet över våra boxdörrar i stallet till exempel. Jag har en helt...
Svar
14
· Visningar
1 066
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
1 068
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
9
· Visningar
722
Senast: Masse
·
Hundträning Mina äldre hundar har av sig själva förstått att när vi tränar så kissar man inte, även om vi kanske står stilla utan att göra något en...
Svar
4
· Visningar
499
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna