Snabba, nyttiga maträtter!

Idas

Trådstartare
Jag bor själv hela veckan och har så fruktansvärt dålig inspiration till matlagning när jag är ensam hemma. Det blir oftast halvfabrikat eller typ mackor till middag.. Jag älskar att laga mat när man är fler som ska äta, men det känns så "onödigt" att laga till sig själv.

Så, har ni tips på enkla, snabba maträtter som inte är halvfabrikat och är relativt nyttiga? :)
 
Massor! :D
Så egentligen var det ju ganska onödigt svar :D

Nä men det finns ju hur mycket som helst!
Billigt, snabbt, enkelt och typ nyttigt är min grej - dessvärre inga recept :D
 
Kycklingsallad går ju fort och är nyttigt. Köttfärssås med riven morot i tillsammans med zucchinipasta samt lax med blomkålspudding och någon sallad till är ju också nyttigt och går rätt fort att göra :)
 
de flesta soppor är snabba, billiga och superenkla.

Utgår från bas av grönsaker o, potatis, morot och lök. Koka i kött- grönsaks. eller fiskbuljong. Avsluta mer köttfärs, fisk eller inget alls. en klick creme fraiche och det är klart.

Tomatsoppa på burktomat, vatten och buljongtärning,. Ha i lite grönt och kanske röda linser så blir det matig och billig snabbmat.
 
Jag är också lite dålig på att laga bra mat när jag är själv, men kan å andra sidan klara mig bra på samma mat många dagar i rad (om det är något jag tycker om!)
Fryser annars in all överbliven mat så det finns alltid något att tina upp när orken/inspirationen tryter
 
Koka röda linser tillsammans med frysta grönsaker och/eller ris och häll på lite gurkmeja och spiskummin så har du nyttigt, gott och billigt på en kvart och med i stort sett noll arbetsinsats. Blir lite godare om man steker lök eller hackad ingefära i kastrullen innan man häller på resten, men det är ofta för jobbigt för mig :angel:.
 
Min standardrätt är att steka något, haloumi, veg kyckling, blomkål eller dylikt och krydda mycket! Sen hälla på en burk bönor och en burk majs. Ibland avslutar jag med en burk créme fraiche och låter koka lite. Tar under tio min och går att variera i oändlighet.....
 
Grytor, som sedan fryses in. Hur lyxiga beror på hur ambitiös du är och hur ekonomin ser ut.

Men ex: hacka ned lök, morötter, palsternacka, rotselleri. Stek. Häll i lämplig bönblandning, och kanske krossade tomater. Krydda. Lägg i en buljongtärning, och häll i lite vatten så att det blir lagom tjockt. För lyxkänsla lägg i soyabollar, och kanske smula i fetaost. Servera ensamt, eller med couscous/bulgur/pasta.

Enkelt och billigt, jag kan få 7-8 portioner av en gryta.
 
Min bästa inspiration är en färdig matkasse för 4 personer. Fem middagar. Bra recept, omväxlande mat och sedan är det ytterligare tre vardagsveckor i frysen. Helt perfekt.
 
Fransk Omelett!
Fräs lite grönsaker tills de blir lagom mjuka. Mina favoriter är att först ta lök, sen squash, och till sist skivad tomat. Krydda med salt och peppar, eller andra favoriter.
Knäck två ägg i ett glas och ta i två msk vatten, vispa lätt med en gaffel.
Häll äggen över grönsakerna när de är lagom mjuka och låt ägg som ej stelnat komma ner till bottnen ibland.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 722
Senast: Badger
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 768
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 931
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 538
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp