Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Min medryttarhäst ha ringen hoppsadel och ägaren har inte råd eler lust att köpa en. så o jag vill hoppa/tävla honom måste jag köpa en..
den enda sadeln som passar honom (i rimlig prisklass) är prestige.
Jag får kanske hoppa honom 2ggr/ månad och tävl 2ggr/termin ungefär.Senså ska jag även rida ut i hopsadeln(kanske 1-2ggr i veckan)
Vad är bäst att köpa en lite billigare sadel ochlämna in den för försäljning när jag slutar på honom, eller köpa en dyrare och ha kvar den i mitt liv..(jag vet inte ens om jag någonsin kommer köpa häst)
Aaa ja vet bara inte omd et är värt att lägga ut massa pengar på det:P .. va tycer ni?
Jag skulle köpa en begagnad sadel som passar hästen o sedan om jag inte har någon
annan häst sälja den. Kanske man inte får igen varje slant, men man har ju haft glädje av den. Köper du en begagnad märkessadel o håller den i bra skick så sjunker inte värdet särskilt mycket.
En begagnad prestige golden star ligger ju ändå inte så högt i bris om den har några år på nacken. Sen finns det säkert andra märken som passar bra också, bara att det krävs lite mer jobb/tid att hitta dem
Det finns må¨nga begagnade Prestige sadlar ute, så försök hitta en begagnad och behåll den för framtida medryttarhästar eller om du själv kommer köpa häst. Om den sedan inte passar på framtida hästar så är det abra att sälja. Så länge du sköter den sjunker itne värdet dramatiskt.
Ja jag har letat ute på internett, kanske är ca 5 st som är samma storlek som jag ska ha..å då kostar dom ca 8000 de tycker jag fortfarande är lite dyrt..
Det är lättare att ge tips på sadlar om säger vilken prisklass och ungefär vad hästen har för sadel just nu.
Fast det inte verkar så så finns det faktiskt en del budgetsadlar som inte är helt dumma, men begagnad märkessadel är oftast att föredra.
Varför är det inte bra med en begagnad märkes sadel? .. den enda sadeln som passar honom r prestigen( av all dom tusen sadlar vi provat änns det som) :P eller aa so passar mig oxå då...eftersom jag har så jävla långa ben så måste jag ha stora kåpor..
Nu har han en amerige dressyrsadel +1..
en fråga bara, varför inte hoppa i dressyrsadeln? Visst är det inte optimalt, men jag tycker det verkar onödigt att lägga så pass mycket pengar på något du så sällan kommer använda....
Om jag vore dig så skulle jag köpa en syntetsadel. Dom är mycket billigare, och jag tycker dom är jättesköna att rida i. Visserligen har dom inte lika lång livslängd som en lädersadel, men om du inte använder dom oftare än så, så kommer du säkert att ha många års glädje med din sadel. Du kan få tag i bra begagnade syntetsadlar för under 2000 kr.
Starcraft: Haha det går absolut inte i vå¨ran den har as stora knästöd, så man kan inte ha kortade läder än när man rider dressyr, och då kommer man ju inte upp ur sadeln:P å bena åker bakåt som bara den... sedan så vill inte ägaren att jag hoppar elelr rider ut i den eftersom den är väldigt dyr..
Shampiz: ja jag har börjat fundera på det.. vi har lånat en från mauds sadelmakeri nu... iof en allround, men vi provar bara storleken så ska hon beställa en hoppsadel.. Den såg ut att ligga väldigt bra har inte ridit i den än..
Anledningen till att jag började titta på syntetsadel(skulle aldrig öpa en syntet sadel själv) var att den kostar bara 2500 så då kan ägaren betala av mig .. så jag behöver bara betala 1000 på den.. sedan betalar hon 1500 till mig när hon har råd
Så nu är problemet löst, om nu denna hoppsadeln vi beställt passar mina långa jävla ben
Jag chansar på att sadeln du har lånat är en Horse saver / Hi-lite....
För det första kommer inte en Horse saver passa om Prestige verkligen är den enda som passar honom. Horse saver är mycket rakare. Dessutom finns det en hel del annat negativt om Horse saver, sök på forumet så hittar du en hel del trådar....
Ska du ha syntet och du behöver en passform som liknar Prestige skulle jag snarare rekommendera Wintec (om hästen är ganska bred och behöver lite vidare bom) eller Griffin (vet inte exakt vilken modell, men kolla med användaren Sweet, hon har koll på dom!) för Horse saver är itne mycket att hurra för kan jag lova...
Men när vi provade horse saver´n så låg den jäte bra, vi har vsserligen inte ridit i den ännu..Det är inte bara prestigen so passar honom, men bara den som passar honom och mig..
Jag har letat nu men inte hittat alls mkt.. nån har skrivit att bossorna gör så att hästen får ont i ryggen...Jag har provat iallfa fall minst 100 st.blir galen snart... Men är den värkligen så himla dålig då? vi ska ju bara använda den 2 ggr i veckan ungefär...
Har du provat 100 hoppsadlar? Vilka märken och modeller?
En kort sammanfattning:
Bossorna undertill är endast 4-5 cm (beroende på exemplar), detta är alldeles för lite för att kunna fördela tryck ¨på ett vettigt sätt. De är alldeles för tunt stoppade med. Tyget är alldeles för lite så det går inte hellr att bara stoppa in mer ull helller. I grund och botten har den inte nog med anläggningsyta mot hästen för att kunna fördela trycket utan att hästen får ont.
Dessutom är passformen helskum, den är gjord för hästar med välvd rygg, vilken ingen häst har (alltså välvd och spetsig som ett hustak).
Lita på mig, det finns många fler sadlar som passar.
Hmmm.. nu vågar jag ju inte köpa den sadeln:P fan ja som tyckte den låg bäst av alla(tilloch med bättre än prestigen då 33 är lite för smal och 34 liiite för bred.)
MM självklart finns det fler, men till vilket pris.....
Hästnyheter Nu på sommaren är hästens parasiter som mest aktiva. Masklarverna vaknar upp på våren och vill med hjälp av hästarna föröka sig på betet...
Hundavel & Ras Jag tänker ta den här tråden i en annan riktning när det gäller renras kontra blandras, nämligen egenskaperna hos hunden. Är inte dom...