Snabba svar?!

Blueeyes

Trådstartare
Förra veckan på fredagen besiktigades den valp jag ska köpa, nu har det gått mer än en vecka. Vad händer om man köper en valp som har en besiktning som är äldre än 1 vecka?

Sv: Snabba svar?!

Förra veckan på fredagen besiktigades den valp jag ska köpa, nu har det gått mer än en vecka. Vad händer om man köper en valp som har en besiktning som är äldre än 1 vecka?

Är den SKK reg. så får den inte säljas med friskintyg äldre än en vecka.
Varför beskt. den så långt innan du skulle hämta?

Det är uppfödaren som har besiktigat den förra veckan, jag tittade på valpen igår och bestämde mig för att köpa den. Jag vill mest veta om jag behöver göra en ny besiktning.

Det är uppfödaren som har besiktigat den förra veckan, jag tittade på valpen igår och bestämde mig för att köpa den. Jag vill mest veta om jag behöver göra en ny besiktning.

Inte du utan uppfödaren, om det är en SKK reg. valp, uppfödaren får då inte sälja valp utan ett friskintyg som är max en vecka.
Uppfödaren måste följa SKK`s regler om hon reg. valparna.

Är den oreg så spelar det ingen roll, mer än att du ska vara medveten om att friskintyg är färskvara och på en vecka kan mycket hända, men det är ju inget krav på det

Jag har för mig att valpen måste vara besiktigad för att få ett tillräckligt försäkringsskydd också, oavsett om den är renrasig eller ej.

Tack!
Uppfödaren har sin första kull, på bara en valp. Den är renrasig och är reggad i SKK, hon blev lite gnällig när jag nämnde hur det var med besiktningen. Hon tyckte vi skulle skriva som att vi skrivit kontraktet från i fredags, när besiktningen gällde, vad anser ni om det?

Tack!
Uppfödaren har sin första kull, på bara en valp. Den är renrasig och är reggad i SKK, hon blev lite gnällig när jag nämnde hur det var med besiktningen. Hon tyckte vi skulle skriva som att vi skrivit kontraktet från i fredags, när besiktningen gällde, vad anser ni om det?

Dålig start för en uppfödare som vill vara seriös.
Man skall vare sig fiffla med datum eller papper.

Tack! Då vet jag vad jag ska kräva. Visste inte hur noga det var på hundsidan, vet dock att det är noga på kattsidan. Ja, tror dock för hennes del att det handlar mycket om att vinna pengar på det. Hennes ombudsman på Agria hade tipsat om att "fiffla" med datumen, så det var därför hon föreslog det.

Varför har skk det och vad händer om det skulle rubbas?! Vill mest ha bra argument så hon inte tror jag säger det utan någon anledning.

Du behöver inte ha någon anledning,det står på SKKs köpekontrakt,så hon behöver bara läsa innantill.

Tack!
Jag ska hälsa det till uppfödaren idag :)
Betalar ändå en väldigt hög summa för valpen.

När du hämtar valpen ska:
Köpekontrakt, friskintyg och reg bevis lämnas över.
Dessa tre saker kräver SKK.
Bra också med matlista, vacc plan och lite annat viktigt.

KL

Vad ska man "begära" att få när man hämtar valpen? Vad är bra att få med förutom
Köpekontrakt
Friskintyg
Reg bevis
Matlista
Vacc plan

finns det något annat som kan vara bra att få med? Som man ska fråga om?
edit: vilka saker ansier ni att man ska kräva att valpen har fått? Hur många vacc, avmaskningar och utöver detta ngt annat?

Senast ändrad:

Valpen ska vara vaccinerad enligt ålder. Alltså är den 8 veckor ska 1 vaccination ha skett, är den 12 veckor ska 2 vaccinationer ha skett.

Avmaskning är viktigt också, sedan ska valpen ha besiktats med åtanke om vilken ras det rör sig om. Ex. För TS kolla specifikt efter öppna fontaneller hos pomeranian, tänder, knä (även om det inte kan ges en uppskattning om gradantal kan man känna om det är riktigt gravt har jag för mig) etc. Min ras ögonlyses helst också.

Valpen ska också cara doldafel försäkrad i mitt tycke. Vet inte om det finns som krav dock.

Sedan tycker jag personligen att man även ska få ett infopapper om vad man ska tänka på, hur rasen ska utfodras, hur bra hull på valpen ser ut, hur tänderna ska se ut, vad man bör se upp för hos rasen o.s.v.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 171
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Fått ett erbjudande som ni kan få ge råd kring. Vill ha en hund till men inte en valp så rådfrågat uppfödaren. Hon har nu en ung tik...
Svar
17
· Visningar
1 035
Senast: gullviva
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte... 9 10 11
Svar
208
· Visningar
23 608
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka