Snabbt svar önskas! Köpeavtal...

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Rocket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 143
R

Rocket

Om man som privatperson säljer en mycket lovande (ung-)hund för en billig peng och i gengäld önskar få möjlighet att köpa valp efter samma hund (tik) i framtiden till (helst) reducerat pris, hur skriver man då ett köpeavtal?

Jag är alltså inte uppfödare till hunden men kan av olika privata skäl inte behålla hunden, eller ha hund öht, för tillfället och vill ge den utvecklingsmöjligheter som motsvarar dess potential. Någon gång, om något/några år är det tänkt, ska det bli hund igen här hemma. Det är både jag och partnern överens om. Och vi vill ha samma ras igen och då allra helst en avkomma efter den här helt underbara tiken.

Har pratat med den tilltänkte köparen om det här och h*n ställer sig väldigt positiv till framtida valpköp, förmodligen mycket pga den relativt låga köpesumman kombinerat med stam + talang.

Hur formulerar man ett köpeavtal på de här premisserna? Det blir skrivet "privat", kommer inte att använda SKK's färdigtryckta eftersom jag inte tycker det passar in. Jag är ju som sagt inte uppfödare av hunden. Och det handlar väl inte direkt om fodervärdsavtal heller tycker jag. Jag/vi vill bara ha möjligheten att få köpa valp efter just den här tiken i framtiden, helst till ett i förhand avtalat pris, tex valppriset reducerat med köpesumman på tiken. Och dessutom, i så fall, få första tjing på att välja (naturligtvis efter köparen om denne själv tänker behålla en valp).

Går det att formulera ett vettigt avtal som håller juridiskt? Kan någon hjälpa mig med det i så fall? Köparen kommer vid lunch/tidig em idag. Lite sent ute, men ibland blir det så. Tackar och bockar på förhand!

Sv: Snabbt svar önskas! Köpeavtal...

Använd skk's fodervärdsavtal. Man behöver inte vara uppfödare för att sätta ut en hund på foder.

Men nu är det ju inte ett fodervärdsavtal som är tillämpligt. Jag är inte intresserad av att lägga beslag på tikens framtida avelsvärde utan enbart en ev möjlighet att få köpa en valp efter tiken.

Det går bra att reglera detta i fodervärdsavtalet. Det går också att reglera i ett vanligt skk köpeavtal. Skriv då att hunden säljes för X kronor samt en valp ur första kullen.

Om du nu ska sälja henne så himla billigt varför inte säga att du har rätt att ta en kull på henne?

Antagligen för att hon inte är intresserad av att tadet stora ansvaret för en hel kul bara för att hon vill ha EN valp ur kullen!

Exakt. Är inte intresserad av att föda upp en kull valpar, vill bara ha möjligheten att ev köpa EN valp efter tiken i framtiden. Men nu har köparen varit här (igår em) och allt är löst.

"Himla" billigt vet jag inte om det var, men priset var något lägre än valppriset.

Liknande trådar

Övr. Hund Går sen ett tag tillbaka i funderingar på att köpa mig en till hund. Det skulle passa rätt så bra just nu då jag kommer jobba hemma på...
Svar
1
· Visningar
1 373
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025