Snabbväxande juvertumör

kisse

Trådstartare
Min tik har en juvertumör som jag upptäckte i mitten av november. Bestämde mig direkt att INTE operera, hon har haft en del grejer tidigare o jag har sagt att blir det något mer så tar jag bort henne. Hon är fortfarande pigg o glad, har inte verkat ha ont alls någonstans, men nu har den växt från säg inte ens ett halvt ägg till en dryg halv tennisboll på några dagar. Hon ömmade något när jag klämde på den nu på kvällen, hon säger inget, men höjde hela ryggen som om det var klart obehagligt. Kan ju bero på att det spänner "bara" då det vuxit så snabbt, (som en vanlig böld eller hematom).

Planen har varit att ha henne kvar till nästa vecka då vi är hundvakter åt en som inte riktigt klarar att vara själv, men nu när det gått så fort sista veckan känns det inte hållbart. Antar att hundar kan upprätthålla en "fasad" för att få hänga med flocken?

Hon har fram tills idag inte visat några tecken på att ha ont som sagt, hon är fin i hull o blank i pälsen. Äter, kissar, skiter, leker som vanligt. Jag är bara så jäkla rädd att det ska braka ihop i helgen... Kan få hit min vanliga veterinär imorgon eller på torsdag för avlivning, annars är det måndag som gäller, men det kanske är hemskt för henne?

Har någon några erfarenheter av så här snabbväxande tumörer, hur har det påverkat era hundar? Har de upprätthållit en positiv attityd o verkat friska? Jag har hela tiden sagt att så fort hon visar tecken på att må dåligt, då är det slut. Jag tänker ju inte låta henne lida, men det är ju svårt att säga om hon gör det när hela hon bara utstrålar glädje...

:cry:
 
Sv: Snabbväxande juvertumör

Om hon är så pass påverkad att hon ändå reagerar med att dra upp ryggen så skulle jag inte vänta till måndag med att ta bort henne. Vem vet hur hon egentligen mår.

Jättetråkigt!
 
Sv: Snabbväxande juvertumör

Om hon är så pass påverkad att hon ändå reagerar med att dra upp ryggen så skulle jag inte vänta till måndag med att ta bort henne. Vem vet hur hon egentligen mår.

Jättetråkigt!

Ja, det känns ju som så. O jag är så rädd att hon bara försöker att inte bli utfryst ur flocken, kanske extra mycket med den här extrahunden vi passar. Jäkla skit att den är här, hade säkerligen varit lättare att tyda henne om den inte varit här... Nåja, jag får ringa direkt imorgon. Tungt som fasen. Vill nog mest bara älta det hela, jag vet ju vad som är rätt egentligen... :(
 
Sv: Snabbväxande juvertumör

Jag håller med hemlig, jag hade inte väntat till måndag...

Min tant hade en snabbväxande juvertumör och lite annat trassel, bland annat fick hon UVI och fick en del biverkningar av medicinen. Kort sagt var väl hennes immunförsvar uselt.
Sista vintern var hon tokbusig, som en unghund på nytt. Jag har faktiskt aldrig sett henne så busig vintertid som då (hon brukade ogilla vintern, sommaren däremot älskade hon). När det blev mars/april kunde man se på foton att hon inte såg sådär jättepigg ut, men det var också då hon behandlades för UVI osv.
I mitten av maj började hon plötsligt matvägra, hon som alltid varit ett matvrak. Jag köpte färskfoder att blanda ut med och det gick någon dag eller så, sedan ratade hon även färskfodret och så spydde hon galla två dagar i rad på morgonen. Andra dagen kom det även lite blod och jag insåg att det hela var ohållbart, så senare den dagen åkte vi in till veterinären en sista gång..

Jag har sett många gamla hundar som man "inte märker något på" mer än pyttesmå grejer, men som det egentligen varit rätt illa med. Men det gäller ju att man känner sin hund också. De hundar jag umgåtts med har många gånger varit sådana som skriker i högan sky om man råkar trampa dem på tassen när man går barfota, men om de i princip bryter benen av sig så säger de inte ett pip och låtsas att allt är bra. I de fallen litar jag inte på att jag faktiskt ser när det är nog, för det är så svårt att upptäcka.
 
Sv: Snabbväxande juvertumör

Vi har inte gjort någon biopsi på den, men jag har planerat sedan länge då hon varit risig att det är dags snart. Bara att nu har det gått väldigt mycket fortare än planerat. Nu kan jag ju tyvärr inte vänta längre. Veterinär har tittat o kännt o sagt att det är inte såg så lovande ut i början av dec, men självklart kan man inte utesluta att det är benignt.

Jag kommer som sagt ringa imorgon, det är inte värt att dra ut på det. I somras trodde jag det var dags, då var hon jättekonstig, rasade snabbt i vikt, drack mängder o kissade inne. Matt o trist i pälsen. Bokade vet då, men han fick förhinder o efter helgen var hon normal igen! Det kan ju ha börjat redan då men väldigt långsamt, jag är rätt pillig av mig o har inte kännt någon förändring nåfonstans förrän i nov. Då i somras lovade jag iaf både henne o mig själv att nästa gång jag märker tecken på att något är fel så är det över. Tänker inte utsätta henne för någon operation för att hon sen ska dö av ålder ett år senare...
 
Sv: Snabbväxande juvertumör

Jaha, nu är min prinsessa i himlen. Känns tomt och konstigt och skönt på en gång... :(
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 6 åriga hund har en lös tand. Han har superfina tänder i övrigt och brukar få beröm hos vet. Nu har han en lös tand som sagt, en...
Svar
6
· Visningar
856
Kropp & Själ Skaffade glasögon för ett drygt år sedan. Hade dragit länge på det trots att jag märkt att jag såg sämre på nära håll. Men så började...
Svar
7
· Visningar
1 120
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 636
Senast: fejko
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 856
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp