Kan synen ändras med 0,75 på ett år utan att jag märker av det?

godishanna

Trådstartare
Skaffade glasögon för ett drygt år sedan. Hade dragit länge på det trots att jag märkt att jag såg sämre på nära håll. Men så började jag få mkt huvudvärk och ont bakom ögonen och i tinningarna. Tog mig till optikern och det visade sig att jag dels hade fått lite ålderssynthet och dels hade astigmatism eller brytningsfel. Hoppade på ett glasögonabbonnemang och varit supernöjd med mina glas i ett år.
Man kallas årligen till synundersökning i detta abbonnemang så häromdagen var jag där och fick då veta att min syn försämrats från +1,25 till + 2.0 under detta året. Har inte märkt något själv, trivs jättebra i mina glas och har ingen huvudvärk. Behöver ju inte ens ha glasögonen på hela tiden, kan se på mobilen t o m utan om jag inte är trött.
Sköt upp bytet till hösten men får då veta att om jag inte byter en av bågarna vart år så måste jag betala självrisk ifall de skulle gå sönder innan nästa byte. Tog den risken. Men är nu ändå förbryllad över att jag kan ha så dålig syn helt plötsligt. Inte så att de tjänar pengar på att säga det då jag ändå betalar en månadskostnad. Hur hade ni gjort? Sagt upp det eller bara skaffat nya? Vill inte känna mig pressad att byta förrän JAG känner att det behövs liksom…
 
Skaffade glasögon för ett drygt år sedan. Hade dragit länge på det trots att jag märkt att jag såg sämre på nära håll. Men så började jag få mkt huvudvärk och ont bakom ögonen och i tinningarna. Tog mig till optikern och det visade sig att jag dels hade fått lite ålderssynthet och dels hade astigmatism eller brytningsfel. Hoppade på ett glasögonabbonnemang och varit supernöjd med mina glas i ett år.
Man kallas årligen till synundersökning i detta abbonnemang så häromdagen var jag där och fick då veta att min syn försämrats från +1,25 till + 2.0 under detta året. Har inte märkt något själv, trivs jättebra i mina glas och har ingen huvudvärk. Behöver ju inte ens ha glasögonen på hela tiden, kan se på mobilen t o m utan om jag inte är trött.
Sköt upp bytet till hösten men får då veta att om jag inte byter en av bågarna vart år så måste jag betala självrisk ifall de skulle gå sönder innan nästa byte. Tog den risken. Men är nu ändå förbryllad över att jag kan ha så dålig syn helt plötsligt. Inte så att de tjänar pengar på att säga det då jag ändå betalar en månadskostnad. Hur hade ni gjort? Sagt upp det eller bara skaffat nya? Vill inte känna mig pressad att byta förrän JAG känner att det behövs liksom…
Jag hade faktiskt gjort ett nytt syntest, hos en annan optiker och sen tagit ett beslut utifrån det resultatet
Blir synen sämre så märker man ju oftast av det på ett eller annat vis.
 
Jag hade faktiskt gjort ett nytt syntest, hos en annan optiker och sen tagit ett beslut utifrån det resultatet
Blir synen sämre så märker man ju oftast av det på ett eller annat vis.
Ja, kanske borde göra det. Det kan ju bero lite på hur de gör undersökningen, det var inte samma optiker jag hade nu som förra året även om det var samma butik. Deras åsikter verkade också gå isär om hur stort brytningsfel jag har 🙈
 
Skaffade glasögon för ett drygt år sedan. Hade dragit länge på det trots att jag märkt att jag såg sämre på nära håll. Men så började jag få mkt huvudvärk och ont bakom ögonen och i tinningarna. Tog mig till optikern och det visade sig att jag dels hade fått lite ålderssynthet och dels hade astigmatism eller brytningsfel. Hoppade på ett glasögonabbonnemang och varit supernöjd med mina glas i ett år.
Man kallas årligen till synundersökning i detta abbonnemang så häromdagen var jag där och fick då veta att min syn försämrats från +1,25 till + 2.0 under detta året. Har inte märkt något själv, trivs jättebra i mina glas och har ingen huvudvärk. Behöver ju inte ens ha glasögonen på hela tiden, kan se på mobilen t o m utan om jag inte är trött.
Sköt upp bytet till hösten men får då veta att om jag inte byter en av bågarna vart år så måste jag betala självrisk ifall de skulle gå sönder innan nästa byte. Tog den risken. Men är nu ändå förbryllad över att jag kan ha så dålig syn helt plötsligt. Inte så att de tjänar pengar på att säga det då jag ändå betalar en månadskostnad. Hur hade ni gjort? Sagt upp det eller bara skaffat nya? Vill inte känna mig pressad att byta förrän JAG känner att det behövs liksom…
Jag fick en plötslig kraftig försämring av synen enligt senaste undersökningen. Jag vande mig aldrig vid de nya glasögonen utan var konstant trött i ögonen. När jag klagade så visade det sig att det blivit fel och jag fått för starka glas. Jag tror orsaken var att optikern först testade närsyntheten och efter det astigmatismen utan att gå tillbaka och testa närsyntheten igen.
Nu har jag nog istället lite för svaga glas men det gör mig inte trött i ögonen och pga tidigare problem med att korrigera astigmatismen, jag fick dundrande migrän, så finns ingen sådan korrigering.
 
Skaffade glasögon för ett drygt år sedan. Hade dragit länge på det trots att jag märkt att jag såg sämre på nära håll. Men så började jag få mkt huvudvärk och ont bakom ögonen och i tinningarna. Tog mig till optikern och det visade sig att jag dels hade fått lite ålderssynthet och dels hade astigmatism eller brytningsfel. Hoppade på ett glasögonabbonnemang och varit supernöjd med mina glas i ett år.
Man kallas årligen till synundersökning i detta abbonnemang så häromdagen var jag där och fick då veta att min syn försämrats från +1,25 till + 2.0 under detta året. Har inte märkt något själv, trivs jättebra i mina glas och har ingen huvudvärk. Behöver ju inte ens ha glasögonen på hela tiden, kan se på mobilen t o m utan om jag inte är trött.
Sköt upp bytet till hösten men får då veta att om jag inte byter en av bågarna vart år så måste jag betala självrisk ifall de skulle gå sönder innan nästa byte. Tog den risken. Men är nu ändå förbryllad över att jag kan ha så dålig syn helt plötsligt. Inte så att de tjänar pengar på att säga det då jag ändå betalar en månadskostnad. Hur hade ni gjort? Sagt upp det eller bara skaffat nya? Vill inte känna mig pressad att byta förrän JAG känner att det behövs liksom…
Jag har legat mellan två synfel (who and why vet jag inte, antar att det har att göra med brytningen(?)), däremot tycker jag det är lite konstigt att de inte la mer vikt vid att du trivs i dina glasögon nu? Om du inte tycker det blir för jobbigt så hade jag bett om en ny undersökning och förklarat att du känner dig tveksam till att köpa ny styrka då du trivs bra i nuvarande.
Jag bytte själv till högre efter förslag, men 18 månader senare så skulle jag köpa nya bågar och fick då frågan hur jag trivdes med nya styrkan. Var morgon tog det ett tag innan det kändes bekvämt för ögonen behövde "ställa in sig" medan tidigare styrka kändes det rätt så fort jag tog på brillorna.

(Inser att jag kan noll och inte om hur synfel och glasögon fungerar, trots att jag har varit glasögonorm största delen av mitt liv.)
 
Jag har legat mellan två synfel (who and why vet jag inte, antar att det har att göra med brytningen(?)), däremot tycker jag det är lite konstigt att de inte la mer vikt vid att du trivs i dina glasögon nu? Om du inte tycker det blir för jobbigt så hade jag bett om en ny undersökning och förklarat att du känner dig tveksam till att köpa ny styrka då du trivs bra i nuvarande.
Jag bytte själv till högre efter förslag, men 18 månader senare så skulle jag köpa nya bågar och fick då frågan hur jag trivdes med nya styrkan. Var morgon tog det ett tag innan det kändes bekvämt för ögonen behövde "ställa in sig" medan tidigare styrka kändes det rätt så fort jag tog på brillorna.

(Inser att jag kan noll och inte om hur synfel och glasögon fungerar, trots att jag har varit glasögonorm största delen av mitt liv.)
Jo men det sa jag till henne, hon var ändå ganska förstående och därför vi sköt upp det till hösten. Förstod det som att det blir en ny undersökning igen då.

Men är ändå lite sugen på att kolla hos ngn annan bara för att se om det blir samma. 😬
 
Jag ligger mellan två styrkor och det kan variera lite vilken som passar bäst vid synkontrollen (tror trötthet och sånt spelar in). En optiker för länge sedan höjde upp och just då köpte jag nya glasögon. Nästa gång var jag tillbaka hos min vanliga optiker som sänkte igen och som förklarade att man oftast väljer den lägre styrkan om man är på gränsen, det blir minst ansträngande för ögonen.
Min glasögon är då lite för starka för mig och det märks faktiskt, brukar få lite ont i huvudet när jag använder dem frekvent. Har dock linser till vardags så glasögonen är mest komplement.
 
Jag gick från normal syn med glasögon till att behöva läsglasögon på en sommar. Känslan var att ena dagen kunde jag läsa tidningen (jag använder kontaktlinser) och nästa så behövde jag läsglasögon.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså, det är inte enkelt. Vissa av er kanske minns att jag för ett drygt år sen hade problem med att se bra i mörker och regn. Var in...
Svar
10
· Visningar
1 025
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ För ett tag sedan gick jag till en optiker då jag tyckte att jag behövde anstränga ögonen såpass att de kändes trötta. Jag tänkte väl...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 447
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Som barn hade jag aldrig några stora problem med synen – den var väl inte perfekt men den var samtidigt inte...
Svar
15
· Visningar
1 049
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp