Snackistråd eget stall/gård del 2

Nu börjar det änna bli lite arbetsvänligt väder ute! Har ni några roliga planer/projekt framöver?

Vi har precis börjat räkna lite på vår ridbanan som ska bli till i år, ska mäta lite i helgen och se var det är bäst att lägga den. Vi hade bestämt en plats, men har nog kommit på en bättre plats (närmare själva "gårdscentrat") så nu är bara frågan om den får plats på nåt bra sätt där. Spännande i alla fall!
 
Nu börjar det änna bli lite arbetsvänligt väder ute! Har ni några roliga planer/projekt framöver?

Vi har precis börjat räkna lite på vår ridbanan som ska bli till i år, ska mäta lite i helgen och se var det är bäst att lägga den. Vi hade bestämt en plats, men har nog kommit på en bättre plats (närmare själva "gårdscentrat") så nu är bara frågan om den får plats på nåt bra sätt där. Spännande i alla fall!

Ska stängsla ett skifte nästa vecka. Borde fixa sadelhängare och dörrfoder till sadelkammaren, får se om det blir av.
 
Vi ska bygga sommarhagar. Men det är mycket att röja längs stengärdena innan det är lönt att slå ner nya stolpar.
 
Vi har snö kvar, men i år ska vi på med mer material på ridbanan, gräva diken runt ridbanan. Skotta ur hagarna och hämta ett lass natursand. Fixa upp lösdriften. Bygga klart stallgång och sadelkammare.

Eventuellt bygga ut lösdriften och bygga en till sadelkammare. För att få in en hyresgäst. :D
 
Jag som jobbar som lärare har påsklov nästa vecka och massa inplanerat!

Vi har fram till nu rivit ner allt fallfärdigt staket runt hagar och ridbana, slängt en del och eldat upp resten. Tagit ner en hel del sly, har dock massor kvar.

Nu börjar vi dock komma till uppbyggnadsfasen! Jag ska börja med att bygga en vägg i garaget mellan sadelkammardelen och verkstadsdelen. Är just nu en halvvägg där (har använts som stall en gång i tiden). Sedan är det dags att sätta upp nytt staket till sommarhagar och klippa mer sly.

Ska också försöka få tag på någon som kan komma och skala av det översta lagret på ridbanan, för djup sand på nu. Så får vi se hur jag ska gå vidare med den sedan. Nytt staket ska upp där med såklart.

Sommarlovet ska det byggas ligghall och ålas en hel del!
 
Nu börjar det änna bli lite arbetsvänligt väder ute! Har ni några roliga planer/projekt framöver?

Vi har precis börjat räkna lite på vår ridbanan som ska bli till i år, ska mäta lite i helgen och se var det är bäst att lägga den. Vi hade bestämt en plats, men har nog kommit på en bättre plats (närmare själva "gårdscentrat") så nu är bara frågan om den får plats på nåt bra sätt där. Spännande i alla fall!

Vi har inga större projekt för i år som rör stallet etc. Vi håller på att återhämta oss efter stallrenoveringen förra året. Har dock en del som ska rensas upp efter renoveringen. En stor betonghög som ska till ÅVC m.m. Så städning ute på gårdsplanen är det som gäller för i år.

Den 3/5 får vi hem en liten schäferbebis så vi kommer ha fullt upp med en valp den här sommaren - det är ju i och för sig också en form av projekt :angel:

/Lizzie
 
Vi har inga större projekt för i år som rör stallet etc. Vi håller på att återhämta oss efter stallrenoveringen förra året. Har dock en del som ska rensas upp efter renoveringen. En stor betonghög som ska till ÅVC m.m. Så städning ute på gårdsplanen är det som gäller för i år.

Den 3/5 får vi hem en liten schäferbebis så vi kommer ha fullt upp med en valp den här sommaren - det är ju i och för sig också en form av projekt :angel:

/Lizzie

Åh det där med rensning efter renovering ska vi försöka ta tag i också.. Har också en hög med betong/bruk och en gigantisk hög med brädor.. Så tråkigt arbete, men väldigt skönt när det är ur världen!

Roligt med valp!! :love:
 
Åh det där med rensning efter renovering ska vi försöka ta tag i också.. Har också en hög med betong/bruk och en gigantisk hög med brädor.. Så tråkigt arbete, men väldigt skönt när det är ur världen!

Roligt med valp!! :love:

Vi hade en gigantisk hög med brädor, men den högen har sambon fixat bort nu när vi haft ett par helger med bra väder. En rejäl arbetsinsats, men så skönt att det blev gjort. Bli av med betongen kommer ta lite längre tid...

När vi höll på med det sista på stallet i slutet av oktober förra året, så blev min dåvarande schäfer dålig och det slutade med avlivning 2 veckor senare. Det var så himla hemskt att jag inte riktigt har kunnat glädjas åt nya stallet förrän nu.

Att vi skulle skaffa en ny vovve rådde det ingen tvekan om, men det har tagit ett tag att hitta uppfödare och lämplig kul. Så nu ser vi verkligen fram emot att få hem den lilla valpisen :love::love::love:.

/Lizzie
 
Hm.. kanske nån här kan hjälpa mig.

Vi har en liten gård, och har under 2016 fått stöd för våran mark - betesputsning. Nu står jag med deklarationen och fattar nada. Förra året tog vi bort bilagan för enskild näringsverksamhet - vi har ingen och hade då inte heller tagit emot ngt stöd. I år har vi ff ingen verksamhet men vi har tagit emot stöd som sagt. Visst ska detta deklareras i bilagan? Måste jag göra en årsredovisning/årsbokslut? Vad är det? Hur gör jag den??? Ska den skickas nånstans?

Vi har ingen verksamhet, drar ingen moms, drar inte in en krona utöver gårdsstödet som är precis i lägsta klassen (4 ha).
 
Bygger stall och har kommit så långt att jag nu måste börja planera för hur sadelkammaren ska organiseras. Vill inte skruva upp saker på väggarna som jag sedan vill ändra på, vill tänka till innan :-) Vi kommer vid ena kortväggen ha en diskbänk då vi har avloppet där. Något ni har gjort som ni tycker är bra att tänka på. Måtten är ca 2.90 x 3,90 och höjden inne är 3,20.
 
Börjar fundera lite på blomkrukor och dekorationer utanför stallet. Vet inte riktigt hur jag ska göra eller vilka växter som är lämpliga. Är det nån här som har gjort nåt snyggt eller vet vilka växter som är lämpliga (läs; inte giftiga och svåra att döda :p) ?
 
Nu har jag äntligen lyckats logga in på min photobucket! Så här kommer lite bilder från mitt väggbygge och sadelkammarfix :D Tog lite längre tid än beräknat, som med allt annat och är inte riktigt klart än. Gjorde det mesta själv eftersom sambon jobbade, sjukt svårt med vissa saker när man bara har två armar! Fick iaf hjälp att sätta upp de stora skivorna för det hade varit omöjligt att göra själv :p Bjuder på några bilder av det jag gjorde under påskveckan:

Reglade upp ovanför den existerande halvväggen med gammalt (men helt ok) virke som låg på loftet ovanför garaget. Billigt och bra!
sadelk1_zpskchycrdo.jpg
 
Mer bilder
sadelk9_zpss40bz8d8.jpg

sadelk10_zps8wyqfpjz.jpg

På den lediga väggytan ska tränshängare upp (under tillverkning) och där sadelbocken står håller jag på att bygga en bänk med förvaring i.
Jättefint!!!
Har du gjort allt det själv under påsken bara? Då tycker jag att du fått mkt gjort!
En fråga bara, varför är väggen inte hela vägen ner till golvet och hela vägen upp till taket? :)
 
Jättefint!!!
Har du gjort allt det själv under påsken bara? Då tycker jag att du fått mkt gjort!
En fråga bara, varför är väggen inte hela vägen ner till golvet och hela vägen upp till taket? :)

Tack så mycket! :D

Jo, jag valde att göra väggen lite kortare delvis för att det går ett vattenrör i taket bort till stallet (och lite sladdar). Jag hade ju såklart kunnat såga ut hål för detta men eftersom sadelkammaren är i ett hörne av garaget och elementet är i ett annat tänkte jag att luftflödet blir bättre på detta sätt, plus att det då blev mindre jobb för mig ;). Det ska upp lite lister för att gömma lite av ojämnheterna (ingenting var ju rakt från början!), så blir det nog snyggare :up:
 
Hm.. kanske nån här kan hjälpa mig.

Vi har en liten gård, och har under 2016 fått stöd för våran mark - betesputsning. Nu står jag med deklarationen och fattar nada. Förra året tog vi bort bilagan för enskild näringsverksamhet - vi har ingen och hade då inte heller tagit emot ngt stöd. I år har vi ff ingen verksamhet men vi har tagit emot stöd som sagt. Visst ska detta deklareras i bilagan? Måste jag göra en årsredovisning/årsbokslut? Vad är det? Hur gör jag den??? Ska den skickas nånstans?

Vi har ingen verksamhet, drar ingen moms, drar inte in en krona utöver gårdsstödet som är precis i lägsta klassen (4 ha).
Du deklarerar gårdsstödet på ne-blanketten, som intäkt, jag tror det är ruta R4 eller något sådant. Men ring Skatteverket och fråga annars, de har ju koll på läget.
 
Hur mockar ni hagarna? Jag har gjort det med släpkärra och dammsugare. Men båda alternativen är fruktansvärt tungt.
 
Hur mockar ni hagarna? Jag har gjort det med släpkärra och dammsugare. Men båda alternativen är fruktansvärt tungt.

Jag har sådan tur att mina hästar, en hingst och en som varit till han var sex år gammal, skiter i stora högar.
Mannen kör ut traktor och skopa i hagen, vi lastar i och han kör till containern.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 203
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
808
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
43 44 45
Svar
888
· Visningar
77 946
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 702
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp