Vi med egen gård/stall

Falurött med vita toppar är jäkligt snyggt, men kanske inte ihop med det gula huset. Gissar att gult går bort om vitt gör det. Den gråa ni har på dörrarna?
För att göra saken lite jobbigare så har vi en byggnad som är vit/gul med gröna detaljer (maskinhallen), en byggnad som är röd och ett hus som är vitt med blåa detaljer.

Hmm ja, grått kanske skulle funka! Det har vi i alla fall på både maskinhall och lada :D
 
@Andromedae jag är förtjust i roslagsmahogny. Den går att få i fler kulörer (iaf röda) genom att blanda med linoljefärg. Flagnar inte utan bleks med naturligt så hinner man inte med något år är det ingen katastrof liksom :)

Helt klart värt att tänka på! Vi har linoljat inne i lösdriften och det blev väldans fint, bortsett från att hästarna tycker att linoljat trä är oerhört mumsigt att gnaga på :bag:

Men med lite roslagsmahogny kanske det inte är lika smakligt?
 
Helt klart värt att tänka på! Vi har linoljat inne i lösdriften och det blev väldans fint, bortsett från att hästarna tycker att linoljat trä är oerhört mumsigt att gnaga på :bag:

Men med lite roslagsmahogny kanske det inte är lika smakligt?
Det är tjära i roslagsmahognyn så teoretiskt sett ska hästarna inte tugga på den. Mina verkar inte förstått det dock - jag har det i boxarna.
 
Helt klart värt att tänka på! Vi har linoljat inne i lösdriften och det blev väldans fint, bortsett från att hästarna tycker att linoljat trä är oerhört mumsigt att gnaga på :bag:

Men med lite roslagsmahogny kanske det inte är lika smakligt?

Jag har opigmenterad roslagsmahogny i mina boxar. Hästarna har inte tuggat på det.

Shoppat från Ovolin. Här ser du de olika nyanserna. Och personligen tycker jag det är väldigt snyggt med opigmenterat eller svart staket.
https://ovolin.se/collections/tjara/products/roslagsmahogny

/Lizzie
 
IMG_20240324_153042.jpg


Dagens projekt. Det här är det bästa med egen gård tycker jag :bump:
 
Okej nu ska det blir 10 grader på dagarna över påsk. Då hoppas jag hagarna torkar till helt.
Annars har vädret spelat ett spratt med mig. Blåst och sol = stor effekt på hagarna. Men då rundar vi av med ett spöregn efter det. Och det blir återigen kladdigt.

Tänkte köpa höns, men ligger lågt. Svärmor ska vara djurvakt 5 dagar i juni och bad mig låta bli innan dess. Hon tyckte det räckte med hästar, får, katter och hundar.
 
Idag var jag ledig från jobb och hade projekt gröna fingrar. Trädgårdslandet rensades, lök och sättpotatis köptes hem och jag fick en massa fina små blomplantor från min kära mor som nog tyckte synd om dem stendöda kvistarna i stallets blomlådor. Det gör ganska mycket när de väl hänger där litta vingt på mitt hundraåriga stall 😍

20240327_185540.jpg
 
Idag var jag ledig från jobb och hade projekt gröna fingrar. Trädgårdslandet rensades, lök och sättpotatis köptes hem och jag fick en massa fina små blomplantor från min kära mor som nog tyckte synd om dem stendöda kvistarna i stallets blomlådor. Det gör ganska mycket när de väl hänger där litta vingt på mitt hundraåriga stall 😍

Visa bifogad fil 142006

Åååååh, nu fick du mig att ångra att jag ska bygga mitt stall i betong och trä, istället för gammal tegelsten..... Det är SÅ fint...! :love:
 
Åååååh, nu fick du mig att ångra att jag ska bygga mitt stall i betong och trä, istället för gammal tegelsten..... Det är SÅ fint...! :love:
Jag tror ditt också kommer bli fint och betydligt enklare att bygga. Men ja, jag är ju svag för tegel också och hade gärna murat boxar om jag fått välja fritt...
 
Idag var jag ledig från jobb och hade projekt gröna fingrar. Trädgårdslandet rensades, lök och sättpotatis köptes hem och jag fick en massa fina små blomplantor från min kära mor som nog tyckte synd om dem stendöda kvistarna i stallets blomlådor. Det gör ganska mycket när de väl hänger där litta vingt på mitt hundraåriga stall 😍

Visa bifogad fil 142006
Men wow! :love:
 
Lite trädgårdstårdstema men jag fortsätter här. Nu i eftermiddagsregnet planterade jag äppelträden som jag fått av min kära mor. Det känns som att hon är min trädgårdssponsor eftersom jag dessutom fick en rosenbuske och något jag inte kan indentifiera 😅 Hon har en omorganisering i sin egen lilla trädgård så det blev till mig eller till tippen.

Äppelträden fick stå vid sidan av hagen bredvid det stoooora plommonträdet så att hästarna kan stå och se på när deras äpplen växer. Från att ha varit ett "dött" område av gården börjar det bli lite trevligare här, även om vi aldrig kommer vara med i Trädgårdstider.

20240329_170931.jpg
 
Fick hjälp av mamma att mocka alla hagar över påsken, fan vad vi slet i 3 dagar men så jäkla skönt att ha det gjort 😍 Gräset har ju redan börjat komma i Skåne och de har knappt blivit mockade alls i vinter. Hade också en eventuell kompishästs mattar på besök. Håll tummarna att vi kan hitta en långsiktig lösning. Har ju inte gjort det sedan Tigers kompis fick vandra vidare i somras. Jag vill verkligen inte äga en till häst med allt vad ansvar för en till individ betyder. Och med min petiga hästhållning känner jag att jag inte har råd att ge två hästar den omsorgen jag vill ge en häst helt under mitt ansvar heller vilket en foderhäst skulle innebära.
 
Fick hjälp av mamma att mocka alla hagar över påsken, fan vad vi slet i 3 dagar men så jäkla skönt att ha det gjort 😍 Gräset har ju redan börjat komma i Skåne och de har knappt blivit mockade alls i vinter. Hade också en eventuell kompishästs mattar på besök. Håll tummarna att vi kan hitta en långsiktig lösning. Har ju inte gjort det sedan Tigers kompis fick vandra vidare i somras. Jag vill verkligen inte äga en till häst med allt vad ansvar för en till individ betyder. Och med min petiga hästhållning känner jag att jag inte har råd att ge två hästar den omsorgen jag vill ge en häst helt under mitt ansvar heller vilket en foderhäst skulle innebära.

Inte ens en liten ullig gullig shettis 😛😍?
 
Inte ens en liten ullig gullig shettis 😛😍?

Sista utvägen är B-ponny som foderponny tänker jag 😅 Mitt hösilage kostar ju 8 kr/kg men det hade ju minskat med liten ponny och så även mineralerna samt att mockningen ju blir mycket lättare. Men kallhyra, tandläkare, vaccination, träckprov, hovslagare och lite friskvård är ju samma oavsett size tyvärr 🙈
 
Idag hämtade jag hem ett begagnat omklädningsskåp i plåt för 100 kr som åkte in i stallet. Perfekt för att ha hjälm, säkerhetsväst och ridstövlar i 👍 jag har ju ett stort och nytt låsbart förvaringskåp i logen som väntar, men det får vänta snällt på att plats blir ledigt till hyresgästernas flytt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 402
Senast: manda
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 117
Senast: Bee
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
840
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
3 978
Senast: AntiPrimax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp