Snackistråden för skadade hästar och konvalescenter #2

Han är lugn förutom när jag förbereder hans kraftfoder. Då ska han pyssla med allt möjligt såsom bita på grimskaften, klia rumpan etc. Det som är skönt är att jag har gjort en liiten hage i anslutning till hans ligghall så han kan gå ut och in som han vill plus att ingen annan behöver hantera honom. Hans kompis är för det mesta solidarisk och håller honom sällskap i ligghallen utom när han blir för sugen en stund att hitta gräs.. Då ropar väl min lite men börjar även där vänja sig att kompisen går iväg lite då och då. Sjukhagen ligger på höjd så han ser sin kompis hela tiden.
Skönt att han håller sig lugn. Men hu vad trist att inte få göra något alls. Detta med sjukhage måste vara hemskt för dem..
 
Min pålla har ikväll haft en date med veterinären. Pållan har svaret bra på ledbehandlingen för 2 veckor sedan och blev friskförklarad idag. Visade upp sin fina elastiska trav som hon har och var helt ren vid böjproven 🤩. För säkerhetsskull fick hon Hyaluron intravenöst och ska ha hagvila i 10 dagar. Sedan börjar vi ett, noga avstämt med veterinären, rehabschema som löper på 20 veckor. Där det är endast skritt i 6 veckor rakt fram på väg - och ingenting annat! Ingen skänkelvikning eller nåt som ens är i närheten av böjt spår då det är viktigt att kotlederna inte belastas snett. Böjt spår kan ev introduceras förrän vecka 15-16 om allt går som det ska.

Min fd medryttare har hela tiden envisats med att använda balanspaddar till min häst. Det kanske är bra till frisks hästar, men inte bra för en konvalecent pga kotledsinflammation. Där vill man inte att hästen ska snedbelasta kotorna.

/Lizzie
Skönt att det ser bättre ut och det långsamma schemat är förhoppningsvis precis vad som behövs.
Jag hade varit vansinnig på den där människan du haft som medryttare och inte kunnat hålla mig så lugn som du verkar. Även om det antagligen är det bästa för det ger nog inte så mycket att konfrontera och anklaga osv med en sån person 🙈.
 
Mellan hopp och förtvivlan var det ja. Efter att F fick gå ut med de andra så blev han mycket mindre stressad och trevlig igen. Har avvaktat med promenader då han skulle få landa och bli sig själv igen vilket veterinären också rekommenderade. Han rör sig ju en del ändå i hagen.

Så gick vi en kort promenad på vägen i förrgår och då var han spänd. Men vi kom hem utan missöden.
Då kommer såklart det värsta väder han vet in. Blåst och snö. Stressad häst. Och det ska komma mer i övermorgon. Då var det bara att glömma tanken på promenad.

Behöver ju komma igång med promenaderna så lite energi dräneras åtminstone.

Idag får vi prova ta promenaden i deras vanliga grushage tillsammans med shettisen. Inte den promenadmiljö jag vill välja eller han tycker är stimuerande, men det är ju en säker miljö åtminstone.

Jag måste lära mig lita på honom igen också, och jag brukar inte vara den som är orolig.

Om det blir en lång konvalescens med flera behandlingar, vilket det ju är risk för så känns det rätt hopplöst om han ska må såhär dåligt mentalt🙈.
Åh det går verkligen upp och ner… Håller tummarna!
 
Var hos veterinären med C idag. Nästan fyra månader sen operationen och idag var det då återbesök fyra. Kotorna fram var bättre iaf, men det var väl nästan det enda bra. Vid longering på mjukt underlag var hon bättre i ena varvet, men när det bakbenet är ytterben skjuter hon inte på ordentligt. Och hon var definitivt inte bättre på rakt spår eller böjprov. Så nästa vecka blir det stamcellsbehandling, veterinärerna tror att det finns en god chans att hon kan bli bra men att vi behövde ändra metod. Men jag börjar bli helt förtvivlad. Tänk så blir hon inte bra? Och så har jag utsatt henne för flera månader i sjukhage? Och även slängt ut så otroligt mycket pengar, de kunde jag lagt på en ny häst. Sen får jag dåligt samvete för jag vill inte ha en annan häst, hon är världens mysigaste och jag skulle aldrig vilja byta ut henne. Fy vad detta tar på psyket.
 
Var hos veterinären med C idag. Nästan fyra månader sen operationen och idag var det då återbesök fyra. Kotorna fram var bättre iaf, men det var väl nästan det enda bra. Vid longering på mjukt underlag var hon bättre i ena varvet, men när det bakbenet är ytterben skjuter hon inte på ordentligt. Och hon var definitivt inte bättre på rakt spår eller böjprov. Så nästa vecka blir det stamcellsbehandling, veterinärerna tror att det finns en god chans att hon kan bli bra men att vi behövde ändra metod. Men jag börjar bli helt förtvivlad. Tänk så blir hon inte bra? Och så har jag utsatt henne för flera månader i sjukhage? Och även slängt ut så otroligt mycket pengar, de kunde jag lagt på en ny häst. Sen får jag dåligt samvete för jag vill inte ha en annan häst, hon är världens mysigaste och jag skulle aldrig vilja byta ut henne. Fy vad detta tar på psyket.
Usch vad jobbigt.
Men jag förstår verkligen dina tankar och tycker inte du är hemsk på något sätt.
Jag går i liknande tankar om min ibland och då har jag inte alls lika komplicerad skadehistorik och har inte haft så lång konvalescens ännu.
Hur mycket ska jag utsätta honom för.
När det var bara luftvägarna fick han ju skritta i alla fall...
 
Vi gick runt 10 min i grushagen i sällskap av shettisen. Det snöade och blåste lite under tiden. Ett par stegringar och funderingar på att resolut dra åt ett annat håll men det gick att hejda och han lugnade sig lite vartefter vi gick.
Får försöka göra det varje dag och se hur det utvecklas till åb den 13/4.
 
Vi gick runt 10 min i grushagen i sällskap av shettisen. Det snöade och blåste lite under tiden. Ett par stegringar och funderingar på att resolut dra åt ett annat håll men det gick att hejda och han lugnade sig lite vartefter vi gick.
Får försöka göra det varje dag och se hur det utvecklas till åb den 13/4.
Kan ni inte få lugnande utskrivet till promenaderna?
Är ju en enkel lösning för att kunna få till lugn och trygg rehab.
 
Skönt att han håller sig lugn. Men hu vad trist att inte få göra något alls. Detta med sjukhage måste vara hemskt för dem..
Ja han vantrivs verkligen och flera gånger när jag plockar ut honom så satsar han på att få springa ut till stora hagen. Men han är en trooper och finner sig i när jag stoppar honom och tar in i stallet istället. Jag räknar dagarna till jag kan ringa min vet och boka åb med förhoppningen att det ser så pass bra ut att han iaf kan gå i stor hage, eller iaf kan få gå på promenad.. Har även anmält mig till ett webinar där dom tipsar om övningar för konvalescenter men det blir nog svårt eftersom han helst ska röra sig så lite som möjligt just nu.😥
 
Skönt att det ser bättre ut och det långsamma schemat är förhoppningsvis precis vad som behövs.
Jag hade varit vansinnig på den där människan du haft som medryttare och inte kunnat hålla mig så lugn som du verkar. Även om det antagligen är det bästa för det ger nog inte så mycket att konfrontera och anklaga osv med en sån person 🙈.
Nej, det ger ingenting att konfrontera människan. H*n har några diagnoser och uppenbarligen en annan verklighetsuppfattning än alla andra. Så det kommer bara bli en massa tjafs och det tänker jag inte lägga ner energi på. Vissa saker är bäst att lägga på erfarenhetskontot, lära sig av det och sedan gå vidare. Men det kommer nog ta ett tag innan jag återhämtat mig 🙈

/Lizzie
 
Kan ni inte få lugnande utskrivet till promenaderna?
Är ju en enkel lösning för att kunna få till lugn och trygg rehab.
Vi får diskutera det på åb. Om det inte blir så att jag behöver ringa innan.
Ska prova grushagen ett par dagar, det kan vara så att den hanteringen räcker för att det ska rätta till sig. Han är knepig den där herrn 😇.
 
Senast ändrad:
Var hos veterinären med C idag. Nästan fyra månader sen operationen och idag var det då återbesök fyra. Kotorna fram var bättre iaf, men det var väl nästan det enda bra. Vid longering på mjukt underlag var hon bättre i ena varvet, men när det bakbenet är ytterben skjuter hon inte på ordentligt. Och hon var definitivt inte bättre på rakt spår eller böjprov. Så nästa vecka blir det stamcellsbehandling, veterinärerna tror att det finns en god chans att hon kan bli bra men att vi behövde ändra metod. Men jag börjar bli helt förtvivlad. Tänk så blir hon inte bra? Och så har jag utsatt henne för flera månader i sjukhage? Och även slängt ut så otroligt mycket pengar, de kunde jag lagt på en ny häst. Sen får jag dåligt samvete för jag vill inte ha en annan häst, hon är världens mysigaste och jag skulle aldrig vilja byta ut henne. Fy vad detta tar på psyket.
Det är jättejobbigt med bakknän! Min opererades dec 20 och är nu betäckt. Det går fortfarande upp och ner. Vi pratade om stamceller i somras, men veterinären var tveksam. Skadan finns där ändå. Ska nog ta ett snack igen med vet om vad som är möjligt att göra. Min är fortfarande fullförsäkrad, så vi behandlar på som det behövs.
 
Var hos veterinären med C idag. Nästan fyra månader sen operationen och idag var det då återbesök fyra. Kotorna fram var bättre iaf, men det var väl nästan det enda bra. Vid longering på mjukt underlag var hon bättre i ena varvet, men när det bakbenet är ytterben skjuter hon inte på ordentligt. Och hon var definitivt inte bättre på rakt spår eller böjprov. Så nästa vecka blir det stamcellsbehandling, veterinärerna tror att det finns en god chans att hon kan bli bra men att vi behövde ändra metod. Men jag börjar bli helt förtvivlad. Tänk så blir hon inte bra? Och så har jag utsatt henne för flera månader i sjukhage? Och även slängt ut så otroligt mycket pengar, de kunde jag lagt på en ny häst. Sen får jag dåligt samvete för jag vill inte ha en annan häst, hon är världens mysigaste och jag skulle aldrig vilja byta ut henne. Fy vad detta tar på psyket.
Jobbigt! Man kan ju inte göra annat än att lyssna på veterinären. Om de tror att hästen kan bli bra så finns det säkert goda chanser. Hoppas att det går framåt för er!
 
Vi ska på återbesök igen imorgon. Jag hoppas att den där sista lilla rörelsestörningen som syntes sist ska vara borta nu. Gissar att vi kommer få fortsätta igångsättningen på något sätt. Vi har ju haft en väldigt långsam upptrappning hittills, vet inte riktigt vad veterinären anser står näst på tur. Kanske ökad tid i trav (just nu 2 min per pass) eller att vi får lägga in hörn i trav (just nu endast rakt fram).

Om jag kommer ihåg ska jag fråga veterinären om tid vs sträcka också. Som nu när vi på dressyrträningarna övar på att trava långsamt så kommer vi ju typ halva sträckan mot när vi bara travar på som vanligt. Vet inte riktigt hur man ska tänka där men har hittills kört rakt av på tid..
 
Det är jättejobbigt med bakknän! Min opererades dec 20 och är nu betäckt. Det går fortfarande upp och ner. Vi pratade om stamceller i somras, men veterinären var tveksam. Skadan finns där ändå. Ska nog ta ett snack igen med vet om vad som är möjligt att göra. Min är fortfarande fullförsäkrad, så vi behandlar på som det behövs.
Det är så otroligt klurigt… Din hade en ganska stor skada på brosket om jag minns rätt va?

Jobbigt! Man kan ju inte göra annat än att lyssna på veterinären. Om de tror att hästen kan bli bra så finns det säkert goda chanser. Hoppas att det går framåt för er!
Nä så är det ju… Och jag intalar mig att det ju faktiskt var tal om stamceller från början med, så detta är ju inte emot planen egentligen. Men hoppas verkligen att det funkar för jag vet verkligen inte vad jag tar mig till annars. Detta känns lite som sista strået. Hur har det gått för er idag?
 
Det är så otroligt klurigt… Din hade en ganska stor skada på brosket om jag minns rätt va?


Nä så är det ju… Och jag intalar mig att det ju faktiskt var tal om stamceller från början med, så detta är ju inte emot planen egentligen. Men hoppas verkligen att det funkar för jag vet verkligen inte vad jag tar mig till annars. Detta känns lite som sista strået. Hur har det gått för er idag?
Håller tummarna för er!
För oss har det gått bra! Allt läker som det ska, får fortsätta igångsättningen i lite snabbare förändringstakt än innan😊👍
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
14 15 16
Svar
306
· Visningar
24 921
Senast: Gilette
·
Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
442
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 499
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp