Snackistråden för skadade hästar och konvalescenter #2

Så var på klinik med T i måndags. Han såg överlag väldigt fin ut sa veterinären, med tanke på att han är 21 år och dessutom vilat två månader. Han reagerade dock liiiiiite på lågt böjprov två ben så han är behandlad med kortison och hyaluronsyra. Men det verkar ändå lovande!

C ska tillbaka nästa vecka. Vet inte om jag tycker att hon blivit konstig fram eller om jag inbillar mig dock… Ska låta henne trava några steg idag och se om jag ser något eller om jag bara är paranoid… Men jag har ingen bra magkänsla om det här besöket, det känns inte som att det kommer gå vägen det här
 
Åh det är verkligen berg- och dalbana som du säger! Hoppas du får fler bra dagar snart


Nä vad tråkigt! Hur länge är det han ska vila nu?
Återbesök 13 april. Så länge..
Tog saken i egna händer och minskade min grushage så mycket som kändes rimligt och släppte honom med de andra.

Sedan ringde veterinären.
Låt honom gå med de andra. Promenera honom inte förrän han verkar helt lugn och snäll och vänta göra ett par dagar efter det.
Han kommer att röra sig i hagen.
Få i så mycket behandling som känns rimligt med inhalatorn. Dvs så många puffar som möjligt utan att provocera för mycket.
Ska prova byta näsborre på inhalatorn ifall det eventuellt blir irriterat i den vi behandlar nu, det kunde visst förekomma.

Första inhalatorn var tillverkad för att passa bäst i vänster. Men denna går det att byta näsborre på, jag hade bara inte tänkt på det. Bara möjligen lite svårare för mig med motoriken. Förmodligen därför den första är gjord för vänster näsborre då jag och merparten av alla människor är högerhänta.
Min grushage har dessutom rätt så fast yta så det är bra konvalescentunderlag.

Känner ett uns av hopp igen.
Känslan att se honom stå såhär igen med de andra minskar i alla fall förtvivlan.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220330_103519_com.ringapp~2.jpg
    Screenshot_20220330_103519_com.ringapp~2.jpg
    230,5 KB · Visningar: 52
Jag måste nog läsa om tråden, så jag slipper fråga er om vad som sagts tidigare om era hästar hela tiden 🙈.
Började skriva fråga till dig @literealistisk om vad som sagts om C tidigare. Men sedan sa jag åt mig själv att jag faktiskt får ta att läsa igenom igen 😇😅.
 
Ibland undrar man varför man inte samlar frimärken, har en tamagotchi eller annan liknande hobby istället för hästar. :meh:
Min fröken har ett överben som krånglat i över tre månader tack vare att hon är notoriskt dålig på att ta det lugnt i hagen. Sista veckan har det äntligen varit svalt och oömt och jag har börjat känna hopp om att kunna sätta igång snart igen. Vad gör hon då? Jo, hoppar genom staketet, går omkull, och sticker iväg i full galopp fem kilometer på stenhård väg. Precis vad jag tänkt mig som igångsättningsplan för en häst som inte ska springa och inte gå på hårda underlag. :up:
 
Ibland undrar man varför man inte samlar frimärken, har en tamagotchi eller annan liknande hobby istället för hästar. :meh:
Min fröken har ett överben som krånglat i över tre månader tack vare att hon är notoriskt dålig på att ta det lugnt i hagen. Sista veckan har det äntligen varit svalt och oömt och jag har börjat känna hopp om att kunna sätta igång snart igen. Vad gör hon då? Jo, hoppar genom staketet, går omkull, och sticker iväg i full galopp fem kilometer på stenhård väg. Precis vad jag tänkt mig som igångsättningsplan för en häst som inte ska springa och inte gå på hårda underlag. :up:
Jisses, hon kutade alltså iväg från kompisar och allt ensam?
Eller drog hela flocken?
 
Förra veckan blev min unghäst (f.14) behandlad för dubbelsidig kotledsinflammation igen. Det är 3:e gången på ett år. Det är inte jag som jobbat med hästen eftersom jag varit sjuk sedan september. Däremot haft en medryttare som gått 2-årig utbildning på Flyinge och som jobbar som hästutbildare.

Efter första vändan med ledinflammation blev hästen friskförklarad i maj. Det höll i 4 veckor sedan kom hältan tillbaka. Jag hade sett att medryttare envisades med att träna uppsittning från pall och låta hästen gå på en liten, liten volt runt pallen hur länge som helst. Ändå var veterinärordinationen skritt rakt fram.

Jag ställde av hästen och lät henne gå på bete under sommaren. Ny veterinärkontakt i juli, ledinflammation som behandlades 2 gånger. Friskförklarad i början av september.

Nu talade jag om för medryttaren att det var skritt RAKT FRAM på väg i 3-4 månader som gällde. Veterinären hade sagt 2 månader, och sedan börja öka kraven, men jag beslutade mig för att dubbla tiden för att vara på den säkra sidan.

Sedan blev jag sjuk och kunde inte ens ta mig ut till stallet. Medryttaren fixade aktiveringen av hästen. Utav olika anledningar så började jag upptäcka i januari att hon inte följde mitt schema. Hästen råkade ut för en hagolycka i slutet av januari och klarade sig undan blåslagen, men inte brutna ben etc. Dock rejält svullen om benen och så var en misstänkt hälta tillbaka, den hade kommit tillbaka ett par dagar innan hagolyckan. Enligt veterinär så var ordinationen skritt RAKT FRAM i 6 veckor, och sedan kontroll av veterinär igen.

Min medryttare har promenerat med hästen, men så har h*n också tömkört på volt både i skritt och trav på frusen bana när det hade gått knappt 4 veckor efter hagolyckan. Det var inte avstämt med mig innan, utan detta gjordes på eget bevåg.

Vid återbesöket med veterinär för en vecka sedan, så var svullnaderna borta, men halt fram. Behandlades för dubbelsidig kotledsinflammation och ska kollas igen nästa vecka. Medryttaren har jag nu sagt upp.

Naturligtvis är det inte bra när ledinflammationerna kommer tillbaka så snabbt och jag har verkligen rannsakat mig själv vad jag gjort för fel. Eftersom jag varit sjuk och inte förrän nu i mars börjat kunna promenera med hästen så har jag gått igenom medryttarens instagramkonto då hon lagt ut ALLT om min häst, plus lite till.

Jag har upptäckt att människan inte alls har hållit sig till det rehabschema som jag lagt upp och stämt av med veterinär. H*n började trava uppsuttet redan efter 5 veckor, och började rida på bana (även volter i trav och galopp) redan från början av november. Hon har tömkört och ridit på stenhård ridbana både i trav och galopp. Och under december blev det väldigt mycket ridbana. Det är fan inte skritt rakt fram på vägen i 3-4 månader som jag hade sagt.

Nu ska jag försöka bli av med värsta ilskan och frustrationen och börja om från början. Trodde verkligen att en Flyingeutbildad, vuxen människa förstod detta med uppbyggnad av häst efter ledinflammtion. Men ack så fel jag hade.

Bara att hålla tummarna att det går att komma tillrätta med ledinflammationerna den här gången.

/Lizzie
 
Förra veckan blev min unghäst (f.14) behandlad för dubbelsidig kotledsinflammation igen. Det är 3:e gången på ett år. Det är inte jag som jobbat med hästen eftersom jag varit sjuk sedan september. Däremot haft en medryttare som gått 2-årig utbildning på Flyinge och som jobbar som hästutbildare.

Efter första vändan med ledinflammation blev hästen friskförklarad i maj. Det höll i 4 veckor sedan kom hältan tillbaka. Jag hade sett att medryttare envisades med att träna uppsittning från pall och låta hästen gå på en liten, liten volt runt pallen hur länge som helst. Ändå var veterinärordinationen skritt rakt fram.

Jag ställde av hästen och lät henne gå på bete under sommaren. Ny veterinärkontakt i juli, ledinflammation som behandlades 2 gånger. Friskförklarad i början av september.

Nu talade jag om för medryttaren att det var skritt RAKT FRAM på väg i 3-4 månader som gällde. Veterinären hade sagt 2 månader, och sedan börja öka kraven, men jag beslutade mig för att dubbla tiden för att vara på den säkra sidan.

Sedan blev jag sjuk och kunde inte ens ta mig ut till stallet. Medryttaren fixade aktiveringen av hästen. Utav olika anledningar så började jag upptäcka i januari att hon inte följde mitt schema. Hästen råkade ut för en hagolycka i slutet av januari och klarade sig undan blåslagen, men inte brutna ben etc. Dock rejält svullen om benen och så var en misstänkt hälta tillbaka, den hade kommit tillbaka ett par dagar innan hagolyckan. Enligt veterinär så var ordinationen skritt RAKT FRAM i 6 veckor, och sedan kontroll av veterinär igen.

Min medryttare har promenerat med hästen, men så har h*n också tömkört på volt både i skritt och trav på frusen bana när det hade gått knappt 4 veckor efter hagolyckan. Det var inte avstämt med mig innan, utan detta gjordes på eget bevåg.

Vid återbesöket med veterinär för en vecka sedan, så var svullnaderna borta, men halt fram. Behandlades för dubbelsidig kotledsinflammation och ska kollas igen nästa vecka. Medryttaren har jag nu sagt upp.

Naturligtvis är det inte bra när ledinflammationerna kommer tillbaka så snabbt och jag har verkligen rannsakat mig själv vad jag gjort för fel. Eftersom jag varit sjuk och inte förrän nu i mars börjat kunna promenera med hästen så har jag gått igenom medryttarens instagramkonto då hon lagt ut ALLT om min häst, plus lite till.

Jag har upptäckt att människan inte alls har hållit sig till det rehabschema som jag lagt upp och stämt av med veterinär. H*n började trava uppsuttet redan efter 5 veckor, och började rida på bana (även volter i trav och galopp) redan från början av november. Hon har tömkört och ridit på stenhård ridbana både i trav och galopp. Och under december blev det väldigt mycket ridbana. Det är fan inte skritt rakt fram på vägen i 3-4 månader som jag hade sagt.

Nu ska jag försöka bli av med värsta ilskan och frustrationen och börja om från början. Trodde verkligen att en Flyingeutbildad, vuxen människa förstod detta med uppbyggnad av häst efter ledinflammtion. Men ack så fel jag hade.

Bara att hålla tummarna att det går att komma tillrätta med ledinflammationerna den här gången.

/Lizzie
Men fy, så himla dåligt! Jag hade också varit vansinnig!
 
Men fy, så himla dåligt! Jag hade också varit vansinnig!

Ja, jag är så satans förbannad så jag är tvungen att få pysa lite. Blir ju inte bättre av att jag ältar eländet. Det vet jag, men är så sjukt frustrerad och irriterad.

Det värsta är också att människan hittar på saker om min häst som inte stämmer, att den är bakskygg, har massa grejer i ryggen, att den är allergisk mot metallbett :confused: och bara kan ha Novabett (som medryttare köpte till hästen, jag använder vanligt bett utan problem). Att den är som en vildhäst att leda etc.

Om jag blir sjuk igen - då kommer hästen bli avställd. För efter detta så kommer jag ha sjukt kontrollbehov kring vad min häst blir utsatt för.

/Lizzie
 
Förra veckan blev min unghäst (f.14) behandlad för dubbelsidig kotledsinflammation igen. Det är 3:e gången på ett år. Det är inte jag som jobbat med hästen eftersom jag varit sjuk sedan september. Däremot haft en medryttare som gått 2-årig utbildning på Flyinge och som jobbar som hästutbildare.

Efter första vändan med ledinflammation blev hästen friskförklarad i maj. Det höll i 4 veckor sedan kom hältan tillbaka. Jag hade sett att medryttare envisades med att träna uppsittning från pall och låta hästen gå på en liten, liten volt runt pallen hur länge som helst. Ändå var veterinärordinationen skritt rakt fram.

Jag ställde av hästen och lät henne gå på bete under sommaren. Ny veterinärkontakt i juli, ledinflammation som behandlades 2 gånger. Friskförklarad i början av september.

Nu talade jag om för medryttaren att det var skritt RAKT FRAM på väg i 3-4 månader som gällde. Veterinären hade sagt 2 månader, och sedan börja öka kraven, men jag beslutade mig för att dubbla tiden för att vara på den säkra sidan.

Sedan blev jag sjuk och kunde inte ens ta mig ut till stallet. Medryttaren fixade aktiveringen av hästen. Utav olika anledningar så började jag upptäcka i januari att hon inte följde mitt schema. Hästen råkade ut för en hagolycka i slutet av januari och klarade sig undan blåslagen, men inte brutna ben etc. Dock rejält svullen om benen och så var en misstänkt hälta tillbaka, den hade kommit tillbaka ett par dagar innan hagolyckan. Enligt veterinär så var ordinationen skritt RAKT FRAM i 6 veckor, och sedan kontroll av veterinär igen.

Min medryttare har promenerat med hästen, men så har h*n också tömkört på volt både i skritt och trav på frusen bana när det hade gått knappt 4 veckor efter hagolyckan. Det var inte avstämt med mig innan, utan detta gjordes på eget bevåg.

Vid återbesöket med veterinär för en vecka sedan, så var svullnaderna borta, men halt fram. Behandlades för dubbelsidig kotledsinflammation och ska kollas igen nästa vecka. Medryttaren har jag nu sagt upp.

Naturligtvis är det inte bra när ledinflammationerna kommer tillbaka så snabbt och jag har verkligen rannsakat mig själv vad jag gjort för fel. Eftersom jag varit sjuk och inte förrän nu i mars börjat kunna promenera med hästen så har jag gått igenom medryttarens instagramkonto då hon lagt ut ALLT om min häst, plus lite till.

Jag har upptäckt att människan inte alls har hållit sig till det rehabschema som jag lagt upp och stämt av med veterinär. H*n började trava uppsuttet redan efter 5 veckor, och började rida på bana (även volter i trav och galopp) redan från början av november. Hon har tömkört och ridit på stenhård ridbana både i trav och galopp. Och under december blev det väldigt mycket ridbana. Det är fan inte skritt rakt fram på vägen i 3-4 månader som jag hade sagt.

Nu ska jag försöka bli av med värsta ilskan och frustrationen och börja om från början. Trodde verkligen att en Flyingeutbildad, vuxen människa förstod detta med uppbyggnad av häst efter ledinflammtion. Men ack så fel jag hade.

Bara att hålla tummarna att det går att komma tillrätta med ledinflammationerna den här gången.

/Lizzie
Hade typ skjutit människan... Vilken j*vla ansvarslös idiot, på ren svenska!!! :rage:
 
Fortsatt lugn i hagen. Har kunnat ge inhalatorn i hagen. Igår kväll gick det till och med bra ensam. Hittills har vi varit två då vi måste muta under tiden och jag behövt tre händer. Igår lyckades jag muta samtidigt också.
I morse så gick det lite sämre och vi fick i drygt hälften då han var tjurig.
Är fortfarande lite orolig för luftvägarna, men vi är inte halvvägs genom denna kur än, så jag försöker hålla fast vid hoppet.
Han är ju opåverkad i hagen, och trava för att testa får han ju inte 😇.
 
Hade typ skjutit människan... Vilken j*vla ansvarslös idiot, på ren svenska!!! :rage:

Jag är tämligen upprörd, men egentligen mest förbannad på mig själv som inte fattat vad människan höll på med. Men jag var så fullproppad med smärtmediciner så jag hade fullständigt mos i hjärnan.

Människan använder året med min häst som reklam för sin verksamhet. Att h*n lyckats utveckla hästen SÅ mycket. Dock har h*n mest skrivit följetonger om hästens sjukdomshistoria - vilket INTE har varit godkänt av mig.

Jag tänker så här: Vem vill anlita en hästutbildare som använder en häst h*n utvecklat så mycket under ett år = 3 st dubbelsidiga kotledsinflammationer??

/Lizzie
 
Jag är tämligen upprörd, men egentligen mest förbannad på mig själv som inte fattat vad människan höll på med. Men jag var så fullproppad med smärtmediciner så jag hade fullständigt mos i hjärnan.

Människan använder året med min häst som reklam för sin verksamhet. Att h*n lyckats utveckla hästen SÅ mycket. Dock har h*n mest skrivit följetonger om hästens sjukdomshistoria - vilket INTE har varit godkänt av mig.

Jag tänker så här: Vem vill anlita en hästutbildare som använder en häst h*n utvecklat så mycket under ett år = 3 st dubbelsidiga kotledsinflammationer??

/Lizzie
Helt otroligt... man tror knappt att det är sant! Den människan förtjänar att hängas ut innan hon hinner förstöra flera hästar.
 
Helt otroligt... man tror knappt att det är sant! Den människan förtjänar att hängas ut innan hon hinner förstöra flera hästar.

H*n är duktig på att rida, det kan man inte ta ifrån människan. Dock ska h*n inte vara medryttare! Det finns några diagnoser hos människan - så det är förmodligen det som spökar. Men jag kommer inte lämna några referenser om någon skulle fråga.

Jag har inte gått in och korrigerat människans följetonger på sociala medier, utan jag har meddelat mina närmaste vänner vad som är sant och inte sant. Jag har gjort ett snyggt avslut på medrytteriet just för att slippa skitsnack från människans sida. Skulle jag skriva något på mina sociala medier blir det fullt krig och det orkar jag inte med. Räcker med att få "kräkas" här lite :angel:. Däremot lägger jag inte ut någonting om min häst just för att fd medryttaren inte ska ha någon koll på vad som händer.

Jag tror på karma och mitt måtto just nu är:

"Kill them with kindness"

/Lizzie
 
H*n är duktig på att rida, det kan man inte ta ifrån människan. Dock ska h*n inte vara medryttare! Det finns några diagnoser hos människan - så det är förmodligen det som spökar. Men jag kommer inte lämna några referenser om någon skulle fråga.

Jag har inte gått in och korrigerat människans följetonger på sociala medier, utan jag har meddelat mina närmaste vänner vad som är sant och inte sant. Jag har gjort ett snyggt avslut på medrytteriet just för att slippa skitsnack från människans sida. Skulle jag skriva något på mina sociala medier blir det fullt krig och det orkar jag inte med. Räcker med att få "kräkas" här lite :angel:. Däremot lägger jag inte ut någonting om min häst just för att fd medryttaren inte ska ha någon koll på vad som händer.

Jag tror på karma och mitt måtto just nu är:

"Kill them with kindness"

/Lizzie
Hjälper ju inte att hon är duktig på att rida om hon är så totalt omdömeslös...
 
Jo, jag har förstått att MR ofta är enda chansen för att kunna ställa diagnos när det kommer till kluriga hovhältor. Remiss har även förts på tal av vet. Tyvärr så kommer det inte att vara ett alternativ för oss, då hästen är så pass svårtransporterad och vi har 40 mil till närmsta klinik med MR. Om diagnos inte kan ställas på hemmaplan kommer han därför att få somna 😢
Jag tänkte bara avsluta och berätta hur det gick. Long stort short så hittade vi tillslut en fissur i kotbenet, skada på gaffelband samt djupa böjsenans infästning samt en aggressiv artros efter traumat. Han fick somna in för ett par veckor sedan 😢
 
Varning för gnäll...😎
Usch jag tycker dagarna släpar sig fram!! Har nu gått två veckor och både häst och jag klättrar på väggarna.. Vi är så uttråkade bägge två, finns ju inget vi kan göra just nu, inte ens ta en promenad går ju. Borstar, kliar och fixar hovar som blir skitäckliga nu när han står på sådan liten yta men i övrigt kan vi ju inte göra något, såååå trist! Räknar dagarna till jag får ringa och boka ett återbesök till min vet, ska ringa om en dryg vecka är planen.
 
Varning för gnäll...😎
Usch jag tycker dagarna släpar sig fram!! Har nu gått två veckor och både häst och jag klättrar på väggarna.. Vi är så uttråkade bägge två, finns ju inget vi kan göra just nu, inte ens ta en promenad går ju. Borstar, kliar och fixar hovar som blir skitäckliga nu när han står på sådan liten yta men i övrigt kan vi ju inte göra något, såååå trist! Räknar dagarna till jag får ringa och boka ett återbesök till min vet, ska ringa om en dryg vecka är planen.
Tråkigt! Hur hanterar han det? Håller han sig lugn även om det är trist?
 
Tråkigt! Hur hanterar han det? Håller han sig lugn även om det är trist?
Han är lugn förutom när jag förbereder hans kraftfoder. Då ska han pyssla med allt möjligt såsom bita på grimskaften, klia rumpan etc. Det som är skönt är att jag har gjort en liiten hage i anslutning till hans ligghall så han kan gå ut och in som han vill plus att ingen annan behöver hantera honom. Hans kompis är för det mesta solidarisk och håller honom sällskap i ligghallen utom när han blir för sugen en stund att hitta gräs.. Då ropar väl min lite men börjar även där vänja sig att kompisen går iväg lite då och då. Sjukhagen ligger på höjd så han ser sin kompis hela tiden.
 
Min pålla har ikväll haft en date med veterinären. Pållan har svaret bra på ledbehandlingen för 2 veckor sedan och blev friskförklarad idag. Visade upp sin fina elastiska trav som hon har och var helt ren vid böjproven 🤩. För säkerhetsskull fick hon Hyaluron intravenöst och ska ha hagvila i 10 dagar. Sedan börjar vi ett, noga avstämt med veterinären, rehabschema som löper på 20 veckor. Där det är endast skritt i 6 veckor rakt fram på väg - och ingenting annat! Ingen skänkelvikning eller nåt som ens är i närheten av böjt spår då det är viktigt att kotlederna inte belastas snett. Böjt spår kan ev introduceras förrän vecka 15-16 om allt går som det ska.

Min fd medryttare har hela tiden envisats med att använda balanspaddar till min häst. Det kanske är bra till frisks hästar, men inte bra för en konvalecent pga kotledsinflammation. Där vill man inte att hästen ska snedbelasta kotorna.

/Lizzie
 
Mellan hopp och förtvivlan var det ja. Efter att F fick gå ut med de andra så blev han mycket mindre stressad och trevlig igen. Har avvaktat med promenader då han skulle få landa och bli sig själv igen vilket veterinären också rekommenderade. Han rör sig ju en del ändå i hagen.

Så gick vi en kort promenad på vägen i förrgår och då var han spänd. Men vi kom hem utan missöden.
Då kommer såklart det värsta väder han vet in. Blåst och snö. Stressad häst. Och det ska komma mer i övermorgon. Då var det bara att glömma tanken på promenad.

Behöver ju komma igång med promenaderna så lite energi dräneras åtminstone.

Idag får vi prova ta promenaden i deras vanliga grushage tillsammans med shettisen. Inte den promenadmiljö jag vill välja eller han tycker är stimuerande, men det är ju en säker miljö åtminstone.

Jag måste lära mig lita på honom igen också, och jag brukar inte vara den som är orolig.

Om det blir en lång konvalescens med flera behandlingar, vilket det ju är risk för så känns det rätt hopplöst om han ska må såhär dåligt mentalt🙈.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
14 15 16
Svar
306
· Visningar
24 894
Senast: Gilette
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 499
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 467
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 979
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp