Snacktråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kattkräkningar under natten.

Vet inte om det berodde på Mush eller på att de fick några whiskasgodisar sent på kvällen. Såna där som kommer i en rosa burk som ska se ut som ett katthuvud med små öron. Någon annan som upplevt kräkrisk med dem? Fröknarna åt en fyra-fem stycken bitar var så jag tycker inte att det borde fått de små magarna att reagera.

@hallonsaft
Förstår hur du känner dig! Själv har jag smått gett upp tanken på att få Socker att äta blötmat, men har ändå gjort framsteg i det att han ofta slickar i sig gelén/såsen. Anton däremot var inte speciellt kräsen från början, men nu. :meh: Ena dagen kan han vräka i sig en sort men nästan vill han knappt nosa på den... Har också märkt en tendens att han inte gärna äter mycket på morgonen men äter upp nästan allt på eftermiddag/kväll.

Kattkräkningar under natten.

Vet inte om det berodde på Mush eller på att de fick några whiskasgodisar sent på kvällen. Såna där som kommer i en rosa burk som ska se ut som ett katthuvud med små öron. Någon annan som upplevt kräkrisk med dem? Fröknarna åt en fyra-fem stycken bitar var så jag tycker inte att det borde fått de små magarna att reagera.

Nu var det länge sedan jag hade sådana godisar, men nej har inte märkt något. Dock har min Anton en tendens att spy, både kattgodis och foder, om han är för matglad och äter upp för snabbt. Fast det skulle iofs vara lite konstigt när båda två har spytt. :confused:

Nu var det länge sedan jag hade sådana godisar, men nej har inte märkt något. Dock har min Anton en tendens att spy, både kattgodis och foder, om han är för matglad och äter upp för snabbt. Fast det skulle iofs vara lite konstigt när båda två har spytt. :confused:

Jag vet inte om båda spydde, jag bara hittade kräk på tre olika ställen så det verkar lite mycket för en katt. Men Skönhetsmissen är annars den känsliga av de två, så jag gissar på henne.

De fick sin applawsfrukost och verkade lugna och nöjda båda två när jag gick, ingen generell stress.

@Lager jag har inte provat såna godisar eller hört något om det tidigare, hoppas det var tillfälligt.
Här serveras inte godis alls eller extremt sällan (2 bitar var 10:e dag kanske?) vill ju att Pälsfröken äter sin mat i första hand och det är en liten krigsföring så jag har satsat på att undvika att fylla magen med godis i onödan.
Uppmuntran och beröm blir lek med vippa eller kurragömma eller kull, d.v.s..s hon kommer rusandes och jag låtsas bry mig, gå emot eller löst klappa händerna och hon kutar iväg för att lite senare sitta och tigga om det igen och igen, efter gång 53 tycker inte jag det är lika skoj men vad gör man inte för de små liven?

Jag har gett upp. Försökte Mush men det blev tvärstopp. Hon äter bara tillagat kött :meh:. Och inte alltid det, grillad kyckling, lammstek, älgstek och entrecote. Jag är inte klok, när hon får (butiks)grillad kyckling så tar jag omsorgsfullt av skinnet och plockar bara bitarna utan kryddor, vilket jag ibland suger bort innan hon får det :p

Nu har vi kommit fram till en kompromiss. Blötmat på morgonen (naturligtvis Sheba) och sedan lite torrisar på kvällen. Ibland bara blötmat. Och när jag är borta på besök får hon mest torrisar eftersom hon aldrig äter upp hela påsen utan det alltid ligger torkade rester kvar. Jag ger inte på några bestämda tider eftersom Nikita inte äter då, utan när hon högljutt meddelar att nu är hon är hungrig så kommer kattslaven och ger lydigt. Eftersom hon aldrig äter upp så är jag ytterst miljöovänlig och ger henne på papptallrik som sedan slängs.

Kattskrället skriker efter torrisar när hon får blötmat och blötmat när hon får torrisar :cautious:

Jag har gett upp. Försökte Mush men det blev tvärstopp. Hon äter bara tillagat kött :meh:. Och inte alltid det, grillad kyckling, lammstek, älgstek och entrecote. Jag är inte klok, när hon får (butiks)grillad kyckling så tar jag omsorgsfullt av skinnet och plockar bara bitarna utan kryddor, vilket jag ibland suger bort innan hon får det :p

Nu har vi kommit fram till en kompromiss. Blötmat på morgonen (naturligtvis Sheba) och sedan lite torrisar på kvällen. Ibland bara blötmat. Och när jag är borta på besök får hon mest torrisar eftersom hon aldrig äter upp hela påsen utan det alltid ligger torkade rester kvar. Jag ger inte på några bestämda tider eftersom Nikita inte äter då, utan när hon högljutt meddelar att nu är hon är hungrig så kommer kattslaven och ger lydigt. Eftersom hon aldrig äter upp så är jag ytterst miljöovänlig och ger henne på papptallrik som sedan slängs.

Kattskrället skriker efter torrisar när hon får blötmat och blötmat när hon får torrisar :cautious:

:heart Tycker inte jag kan tillägga så mycket mer än det, du är en kämpe och Nikita är ett envist litet stycke (sagt med kärlek och glimten i ögat såklart inte elakt menat!!)

Hmm lammstek skulle jag vilja testa med, ska se om jag får tag i det till rimligt pris.
Pälsfröken har testat lite tillagad kyckling, rå kyckling, putsbitar av fläsk som faktiskt ibland (OBS! ibland) får henne att bli väldigt intresserad av vad betjänten håller på med vid köksbänken.
Kycklinglever är ganska gott med men det får man ju vara lite försiktig med så det kan bjudas på en liten bit någon enstaka gång.
Sugen på att prova mush men funderar med på om man ska låta köttkvarnen jobba lite och se hur det faller ut istället för att fasta på mush som förvisso är smidigt men ganska dyrt för sparbössan, verkar inte helt hopplöst stundtals men inget jag tror kommer falla damen i smaken till 100% rakt av precis.
Just nu får hoppet stå till mjau ett tag och hoppas det fortsätter en stund med godkänt resultat.
Får se vad som händer :o

Lite funderingar så här dags...
Jag är så nöjd med mitt rasval, min Alice (ragdoll) är perfekt för mig på alla sätt och vis. Förutom en sak.
Pälsen. Den är underbart mjuk och gosig men ... tovorna :arghh: det finns i princip alltid någon tova någonstans på henne, liten eller stor. Det är väldigt svårt att klippa bort dem (hon klagar som om hon har ont bara man rör vid dem :meh:) så jag blir lite trött på det.
Då funderar man ju lite på nästa rasval ... det är förhoppningsvis många år kvar tills dess men jag kan inte låta bli att vara nyfiken och klura lite.
Finns det någon annan ras som är typ exakt som ragdollen till temperamentet och aktivitetsnivå men korthårig? :angel:

Jag är så nöjd med mitt rasval, min Alice (ragdoll) är perfekt för mig på alla sätt och vis. Förutom en sak.
Pälsen. Den är underbart mjuk och gosig men ... tovorna :arghh: det finns i princip alltid någon tova någonstans på henne, liten eller stor. Det är väldigt svårt att klippa bort dem (hon klagar som om hon har ont bara man rör vid dem :meh:) så jag blir lite trött på det.
Då funderar man ju lite på nästa rasval ... det är förhoppningsvis många år kvar tills dess men jag kan inte låta bli att vara nyfiken och klura lite.
Finns det någon annan ras som är typ exakt som ragdollen till temperamentet och aktivitetsnivå men korthårig? :angel:

Britt. :D ...eller "exakt" vet jag inget om, men de är lugna (utom just Skönhetsmissen men hon har missat att läsa igenom sin rasstandard) korthåriga, familjekära, och underbara på alla sätt.

Hundtant är hemma idag. Katterna har stirrat, nosat, och gått igenom sin vanliga rutin av labradortrakasseri, vilket nu på morgonen börjar lugna ned sig.

Fröknarna accepterar läget och återgår till att skrika på kråkan utanför fönstret, klättra i bokhyllan, och sträcka ut sig åt alla håll på rygg i soffan. Hundtant tar det hela med ro, länsar köket på eventuella golvsmulor, stirrar sniket på kattmaten men rör den inte, och lägger sig sedan under elementet med ett långdraget hundgrymt.

Undra om du inte haft otur. Ragdoll ska ju ha bra päls. Mina två får aldrig tovor. Badar två ggr år och kammar dagarna efter, sen inget mer.

Jag har också två ragdoll som aldrig får tovor. Förutom för ett par år sedan då jag gjorde ett foderbyte. Tovorna försvann när jag bytte foder igen. Badar aldrig, borstar ytterst sällan.

Annars funderar jag lite på brittisk korthår som nästa ras. Mina föräldrars britter är ganska lika mina ragdoll, men lite mer fart i britterna tycker jag att det verkar vara.

Undra om du inte haft otur. Ragdoll ska ju ha bra päls. Mina två får aldrig tovor. Badar två ggr år och kammar dagarna efter, sen inget mer.
Jag har också två ragdoll som aldrig får tovor. Förutom för ett par år sedan då jag gjorde ett foderbyte. Tovorna försvann när jag bytte foder igen. Badar aldrig, borstar ytterst sällan.

Annars funderar jag lite på brittisk korthår som nästa ras. Mina föräldrars britter är ganska lika mina ragdoll, men lite mer fart i britterna tycker jag att det verkar vara.
Svarar er båda. Vad intressant (och lite betryggande :angel:) att höra. Får jag fråga om era katter är kastrerade? Har för mig att jag läst om att kastrerade ragdolls kan få mera päls än fertila. Min katt har som sagt mer eller mindre alltid tovor och hon hatar när jag försöker klippa bort dem så det går inte riktigt att klippa bort alla och sedan försöka hålla efter. Jag tror att jag lyckades någon gång när hon var ung men då var jag väl för slarvig sedan med borstningen och tovorna dök upp igen. De värsta dyker upp bakom armbågarna och i på lårens baksida. Sedan är det små som dyker upp på utsidorna av låren (de begriper jag mig inte på, de andra ställena är mera logiska). Hon tvättar och håller efter sig själv rätt bra tycker jag så jag uppfattar det som att det är pga underull/pälsen.
Breen - Är nyfiken, vad bytte du från och till?

Ragdolls är verkligen i min smak så jag vill hemskt gärna kunna fortsätta ha dem, så det vore skönt att höra att jag kan helt enkelt ha haft otur.

Senast ändrad:
Svarar er båda. Vad intressant (och lite betryggande :angel:) att höra. Får jag fråga om era katter är kastrerade? Har för mig att jag läst om att kastrerade ragdolls kan få mera päls än fertila. Min katt har som sagt mer eller mindre alltid tovor och hon hatar när jag försöker klippa bort dem så det går inte riktigt att klippa bort alla och sedan försöka hålla efter. Jag tror att jag lyckades någon gång när hon var ung men då var jag väl för slarvig sedan med borstningen och tovorna dök upp igen. De värsta dyker upp bakom armbågarna och i på lårens baksida. Sedan är det små som dyker upp på utsidorna av låren (de begriper jag mig inte på, de andra ställena är mera logiska). Hon tvättar och håller efter sig själv rätt bra tycker jag så jag uppfattar det som att det är pga underull/pälsen.

Ragdolls är verkligen i min smak så jag vill hemskt gärna kunna fortsätta ha dem, så det vore skönt att höra att jag kan helt enkelt ha haft otur.
Båda mina är kastrater och har betydligt mer päls än okastrerade :)

Båda mina är kastrater och har enormt mycket päls. Mycket mer päls än en del andra ragdoll jag har i min närhet. De är kastrerade vid tre månaders ålder. Det är kanske det som skiljer mot de andra ragdoll jag känner som har blivit kastrerade runt året. Nu har ju tack och lov mina inte problem, men de har nästan för mycket päls ändå.

Jag skulle gissa att du tyvärr har haft lite otur. Jag hade tidigare norsk skogskatt som fick en enorm mängd tovor. Spelade ingen roll att jag borstade utan med jämna mellanrum fick jag ta fram rakapparat. Använde även pälsglans och furminator. Varken borstning eller rakning var särskilt populärt. Så när det var dags för ny katt kollade jag särskilt efter en långhårig ras som sällan får tovor. Det verkar finnas enstaka exemplar av ragdoll som tyvärr har problem med pälsen, men det verkar vara ovanligt. Av de tiotal ragdoll jag har i min omgivning är det en som får tovor.

Angående fodret försökte jag en period få mina katter att inte öka mer i vikt och testade Light foder ( hill's Light och Perfect weight), vilket gav väldigt tovig päls. Sedan gick jag över till mer köttrikt foder (Orijen och Mjau blötmat). Det gjorde skillnad på mina ragdollar. Till min norska skogkatt som fick tovor spelade det tyvärr ingen roll vad jag gjorde. Vissa individer är nog bara mer drabbade än andra, utan att man kan finna en orsak.

Vi har hundträning här hemma och jag är så stolt över min lilla fetknopp. Vi började med att stänga in oss alla tre i Ms rum. Stängd dörr och frystorkad tonfisk. Hunden i rummet bredvid, på andra sidan den stängda dörren. Hunden skäller när den kommer, tjockis tycker att det är läskigt och gömmer sig bakom en fåtölj. Jag och herr M sitter framför den och smaskar i oss tonfisk på högsta volym tills herr fetknopp inte kan stå emot längre utan kommer fram. Efter det fortsätter vi med att öppna dörren, men endast ett kompostgaller mellan rummen. Frestar fetknopp med lite torrfoder, något han inte får äta annars och inte kan motstå. Sitter och knaprar i sig en stund. Sedan skäller hunden lite så han gömmer sig bakom fåtöljen en kort stund innan han inser att det inte var så kul, och gick och la sig i Ms ena igloo. Nu ligger han där i igloon och ser fridfull ut :D

Nikita hulkar och hulkar och hulkar, det låter som hon inte kan andas och håller på att dö. Hela kroppen är med i vågor. :nailbiting: Sedan kommer det några droppar saliv?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två Birmapojkar som nyligen fyllt ett år. De har tidigare ätit Royal Canin kitten, pga lagom små bitar. Torrfodret är inte deras...
Svar
11
· Visningar
489
Senast: Esmeralda
·
Övr. Katt Chimera eller chimär är vad det kallas om två foster i ett tidigt stadium slås ihop till ett. När jag läst om det tidigare (och på...
Svar
17
· Visningar
1 209
Senast: Asko
·
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
591
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag har haft problem med getingar på min uteplats. Varje år spreyar jag med radar i hålen i teglet för att de inte ska bygga bo. Det har...
Svar
9
· Visningar
398
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka