Bukefalos 28 år!

Snälla finns det ngn som är duktig på växter? Vad är detta? Björnloka??

korneva

Trådstartare
Jag håller på att stängsla in nya beteshagar och då sa ägaren till mig att akta mig för kanten för där fanns det Björnloka. Har aldrig sett det tidigare. Så jag struntade helt i att stängsla in den hagen och gick över vägen till andra sidan och började slå ner stolp där istället. Men så i kanten växer det massa växter som jag tycker ser liknande ut. Kan det vara små bebis Björnloka??

Jag tog med mig växterna o gick till Björnloka området o jämförde och även dessa små växte bredvid dom så nu är jag livrädd över att det är små Björnloka som håller på o växer upp... (det ser ut som det är samma stjälk) för dåifall får jag strunta totalt i o stängsla in är livrädd ifall hästarna ska bli förgiftade. Jäkla skit dåifall för det är flera hektar bete som går till spillo då. I och för sig är det bara i vägkanten och en liten bit in men vågar inte ta någonting ifall det kanske finns smått man inte ser ngn annanstans. Då det ska gå dräktiga ston där.

DSC00392.jpg


DSC00395.jpg


DSC00396.jpg


DSC00397.jpg


DSC00398.jpg


DSC00399.jpg


DSC00401.jpg


DSC00402.jpg
 
Sv: Snälla finns det ngn som är duktig på växter? Vad är detta? Björnloka??

Ingen av de växterna på fotona är Björnloka.

loka_heracleum_sibiricum.jpg


Björnlokan är större i stjälken och den är ihålig. Bladen blir stora som rabarberblad ungefär.
 
Senast ändrad:
Sv: Snälla finns det ngn som är duktig på växter? Vad är detta? Björnloka??

Precis vad jag såg - ska kolla i min växtbok för att se vad det kan vara för växt.

Jag vet att både Björnloka och Jätteloka - hos människan - är mer irriterande för hud och kan till och med ge ärrbildningar på huden om man kommer i kontakt med växtsaften. Men jag vet inte hur växten verkar under förtäring av häst.
 
Sv: Snälla finns det ngn som är duktig på växter? Vad är detta? Björnloka??

Tack för era svar:bow:

Okej så det kan inte va små Björnloker som är på väg o växa upp då?? Tänkte innan dom blir så stora?? Är så himla nervös bara..

Ska kolla om stjälkarna är ihåliga imorgon
 
Sv: Snälla finns det ngn som är duktig på växter? Vad är detta? Björnloka??

det är dom nog, för åtminstone en av dina bilder visar med största sannolikhet hundkäx eller en släkting. och hundkex och deras släktingar har ihåliga stammar..
 
Sv: Snälla finns det ngn som är duktig på växter? Vad är detta? Björnloka??

påminner lite om älggräs eller älgört tycker jag
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snälla finns det ngn som är duktig på växter? Vad är detta? Björnloka??

älggräs
alggras.jpg
 
Sv: Snälla finns det ngn som är duktig på växter? Vad är detta? Björnloka??

Det ena ser ut som vildmorot, kummin e likn.. Den andra ser kanske lite ut som en loka av ngt slag.
 
Sv: Snälla finns det ngn som är duktig på växter? Vad är detta? Björnloka??

Men äter hästarna det då? Dom äter ju inte smörblommor för det är ju giftigt? :p
 
Sv: Snälla finns det ngn som är duktig på växter? Vad är detta? Björnloka??

Fast de kan få saften på hoven och sen på så sätt få i sig det, om det gäller björnloka.

TS: Det ser inte ut att vara björnloka ngn av dem, det ena är typ hundkex (korgblommiga) och det andra ser ut att vara ngn kålväxt.
 
Sv: Snälla finns det ngn som är duktig på växter? Vad är detta? Björnloka??

Den tredje bilden ser ut att vara vanlig kirskål. Hästarna äter den och den är inte giftig. (man kan göra soppa på den själv) Den växer dessutom inte där marken trampas upp så den lär försvinna snabbt om det blir hage där.
 
Sv: Snälla finns det ngn som är duktig på växter? Vad är detta? Björnloka??

oj, nu har du fått många olika svar ser jag.

ta med en växt och fråga någon duktig på någon blomsteraffär.
 
Sv: Snälla finns det ngn som är duktig på växter? Vad är detta? Björnloka??

Tack för era svar:bow:

Okej så det kan inte va små Björnloker som är på väg o växa upp då?? Tänkte innan dom blir så stora?? Är så himla nervös bara..

Ska kolla om stjälkarna är ihåliga imorgon

Björnlokan kan ge brännskador på huden på oss människor och irritation i munnen och svalget på hästar om de äter den. Vilket de kan göra om det är skralt med andra godsaker i hagen! De har nog inte vuxit upp än men när de gör det så skulle jag absolut ta bort dem!! Du kommer nog att se vad som är Björnloka för de blir rejält stora.....
 
Sv: Snälla finns det ngn som är duktig på växter? Vad är detta? Björnloka??

Vi har haft björnloka i våra hagar, hästarna har så vitt jag vet aldrig ätit dem, men då har de 2 ha gräs i resten av hagen att äta, så jag vet inte om de skulle äta dem i brist på annat. Därimot har några unghästar bränt sig på mulen något år, men det såg mer ut som brännässelutslag (hos människan)... Jag TROR de är mer farliga för dej när du sätter staket....
 
Sv: Snälla finns det ngn som är duktig på växter? Vad är detta? Björnloka??

Jaha okej. Jag vet inte så mycket om växter, man kanske borde läsa på lite. :)
 
Sv: Snälla finns det ngn som är duktig på växter? Vad är detta? Björnloka??

Okej, tack för alla svaren:bow::bow: Då är det alltså ingen loka.

Då börjar jag stängsla in där imorgon:banana:
 

Liknande trådar

Anläggning Hur sköter man en hage på bästa sätt? Och när bör man göra åtgärderna? Vad tycker ni att jag ska göra med vår beteshage som hästarna...
Svar
2
· Visningar
1 126
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp