Snälla, hjälp mig tänka klart

@tanten: Jag kan inget om byggnation men du har mina sympatier :crazy: Jag "roar" mig själv med snickare, rörmokare, elektriker och saneringsfirma för tillfället. Den ende som gör det den sagt vid den tidpunkt den sagt är elektrikern! De andra är total misär :cautious:
 
@tanten: Jag kan inget om byggnation men du har mina sympatier :crazy: Jag "roar" mig själv med snickare, rörmokare, elektriker och saneringsfirma för tillfället. Den ende som gör det den sagt vid den tidpunkt den sagt är elektrikern! De andra är total misär :cautious:

Åh, nu gillar jag vår takläggare här ännu mer! Kommer vid halv åtta, jobbar hela dagen förutom en timmes lunchpaus och supertrevlig. Idag tvingade jag på honom en extrapaus och bjöd på kaffe och bulle. Snabbt går det och fint blir det. :)
 
Åh, nu gillar jag vår takläggare här ännu mer! Kommer vid halv åtta, jobbar hela dagen förutom en timmes lunchpaus och supertrevlig. Idag tvingade jag på honom en extrapaus och bjöd på kaffe och bulle. Snabbt går det och fint blir det. :)
ett av mina bekymmer är att den man firman skickat hit är så oerhört trevlig och sympatisk. Lågmäld och resonerande. Bredvid honom blir jag ännu mer satkärring.:crazy:
 
ett av mina bekymmer är att den man firman skickat hit är så oerhört trevlig och sympatisk. Lågmäld och resonerande. Bredvid honom blir jag ännu mer satkärring.:crazy:

Du är för sjutton inte "satkärring" för att du är tydlig med att du vill att din kravspec ska följas! Skulle du tänka på det på samma sätt om du stod vid sidan och såg en man i din situation?

Under alla år jag arbetat med grävmaskiner så har jag ett antal gånger fått mer eller mindre läxa upp inhyrda underkonsulter för att de tydligen inte fattat att jag bestämmer (trots att jag är kvinna) och accepterar de inte det kan de dra. Inte gör det mig till satkärring. Jag gör mitt jobb som går ut på att se till att Kulturmiljölagen efterföljs.
 
Du är för sjutton inte "satkärring" för att du är tydlig med att du vill att din kravspec ska följas! Skulle du tänka på det på samma sätt om du stod vid sidan och såg en man i din situation?
Tack. Inser att det är en hel del egna spöken här. Jag har ofta antytts vara "okvinnlig" och manhaftig. Dessutom är jag livrädd för att framstå som korkad. Skulle vilja möta dem och framstå som kunnig och resonabel och misstänker att jag istället framstår som gnällig och okunnig...

Natten har inte gett så mycket sömn och jag väntar in byggaren för att ta ett samtal.

(inte blev det mindre oro och ångest när jag insåg att brunnen sinat igen. Allt på en gång, allt på en gång...)
 
Åh, nu gillar jag vår takläggare här ännu mer! Kommer vid halv åtta, jobbar hela dagen förutom en timmes lunchpaus och supertrevlig. Idag tvingade jag på honom en extrapaus och bjöd på kaffe och bulle. Snabbt går det och fint blir det. :)
Såna är det man vill anlita. :)
 
Åh, nu gillar jag vår takläggare här ännu mer! Kommer vid halv åtta, jobbar hela dagen förutom en timmes lunchpaus och supertrevlig. Idag tvingade jag på honom en extrapaus och bjöd på kaffe och bulle. Snabbt går det och fint blir det. :)

Gratulerar :up: Kolla om han har andra skills också ifall ni behöver får mer gjort så ni kan anlita honom till det med!
 
ett av mina bekymmer är att den man firman skickat hit är så oerhört trevlig och sympatisk. Lågmäld och resonerande. Bredvid honom blir jag ännu mer satkärring.:crazy:

Släpp det där. Så länge du inte ställer dig och vrålar utan anledning på honom (vilket jag inbillar mig att du inte gör) så är du ingen satkärring. Man har rätt att ifrågasätta saker, givetvis på ett sansat sätt. Försök att inte låta rösten gå upp i tonläget, trots allt har man mer pondus om rösten inte går upp. När jag blir förbannad sjunker min röst tonartsmässigt men volymmässigt... nä.

Tack. Inser att det är en hel del egna spöken här. Jag har ofta antytts vara "okvinnlig" och manhaftig. Dessutom är jag livrädd för att framstå som korkad. Skulle vilja möta dem och framstå som kunnig och resonabel och misstänker att jag istället framstår som gnällig och okunnig...

Natten har inte gett så mycket sömn och jag väntar in byggaren för att ta ett samtal.

(inte blev det mindre oro och ångest när jag insåg att brunnen sinat igen. Allt på en gång, allt på en gång...)

Släpp det där med. Jag har framstått som oerhört korkad i min yrkesroll (gällande saker som inte togs upp på utbildningen, tex varför det är en dålig idé att ha en sliten fjäder på innertuben eftersom man riskerar att tappa kärnan ner i hålet). När de sa sådana saker såg jag ut som ett frågetecken och så fort jag inte förstod något frågade jag. Det gav i slutändan respekt.

Det där med att känna sig okvinnlig är så tråkigt. Det visar bara hur vi köpt hur man "ska" vara som kvinna och det gör mig så arg.

En av "mina" hantverkare visade med uppenbar tydlighet hur trevligt det var att prata med min särbo istället för mig vilket gjorde mig vansinnig. Förmodligen var det för att jag gjorde mig obekväm när det var en sak som inte fungerade, jag hade räknat ut på ett ungefär vad som var problemet och ville att det skulle fixas snabbt eftersom mitt liv var mycket krångligare innan det fixats (jag gillar att kunna duscha mig och tvätta kläder). Det var ju jobbigt med en kvinna som faktiskt förstod vad saken gällde och ställde krav :p
 
Puh.
Nu har jag talat med dem. Byggaren hävdade att taket måste vara så högt för att få ventilation i källaren och att de skulle kosta 20 papp att riva och göra om.

Fick slutligen tag i firman och han förstod att vi talat förbi varann och lovade göra om - utan kostnad.
Vilken lättnad
 
Jag föredrar lokala småföretag, gärna enmansföretag. Där finns det en yrkesstolthet och ett långsiktigt tänkande, man har inte tappat bort sitt kundfokus och risken att saker ramlar mellan stolarna blir mindre. Såna samlar jag på. :)

"Mina" hantverkare är i de flesta fallen lokala fåmansföretag... :crazy: :cautious:
 
[...]
Det där med att känna sig okvinnlig är så tråkigt. Det visar bara hur vi köpt hur man "ska" vara som kvinna och det gör mig så arg.
[...]

Mig med. Vad ska man vara för att vara kvinnlig? Väldigt medgörlig? @tanten - att det antyds att du är manhaftig och okvinnlig skulle jag tolka som någon form av härskar/kontrollteknik från de som gör antydandena. Det är inte ok! För det finns faktiskt inget sätt man "ska" vara på som kvinna. Alla individer har rätt att vara sig själva!

Jag tar ett citat från en mycket framgångsrik företagare och artist som tydligen också fått satkärringsepitetet (eng: bitch) - nämligen Madonna. Hon resonerar såhär:

I'm tough, I'm ambitious, and I know exactly what I want. If that makes me a bitch, okay.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp