Snälla, hjälp mig tänka klart

Mig med. Vad ska man vara för att vara kvinnlig? Väldigt medgörlig? @tanten - att det antyds att du är manhaftig och okvinnlig skulle jag tolka som någon form av härskar/kontrollteknik från de som gör antydandena. Det är inte ok! För det finns faktiskt inget sätt man "ska" vara på som kvinna. Alla individer har rätt att vara sig själva!

Jag tar ett citat från en mycket framgångsrik företagare och artist som tydligen också fått satkärringsepitetet (eng: bitch) - nämligen Madonna. Hon resonerar såhär:

I'm tough, I'm ambitious, and I know exactly what I want. If that makes me a bitch, okay.

Mitt jobbsmeknamn är "Kärnhäxan" (står på hjälmen) :D

När "mina" grabbar inser att:

1. Ja, jag ställer krav
2. Nej, jag tänker inte skylla ifrån mig på dem när det är något jag är ansvarig för går fel (det finns kollegor som gör det)

så brukar vi komma bra överens :p
 
Puh.
Nu har jag talat med dem. Byggaren hävdade att taket måste vara så högt för att få ventilation i källaren och att de skulle kosta 20 papp att riva och göra om.

Fick slutligen tag i firman och han förstod att vi talat förbi varann och lovade göra om - utan kostnad.
Vilken lättnad
Great!
Jag är övertygad om att du inte känner dig som en satkärring nu - och gör du inte det, då har du heller inte varit någon sådan under hela dagen..!
 
Jag tar ett citat från en mycket framgångsrik företagare och artist som tydligen också fått satkärringsepitetet (eng: bitch) - nämligen Madonna. Hon resonerar såhär:

I'm tough, I'm ambitious, and I know exactly what I want. If that makes me a bitch, okay.

Lite OT men jag fick ett så underbart svar från Köpenhamnspolisen på jobbet häromdagen. Undertecknat "Susanne Bitsch", politi-nånting. Jag bara älskar det! (och nu vill jag byta efternamn - "Good morning, I'm Ms Bitch") :D:love:
 
Det tar liksom inte slut.

Jag undrar om jag har extremt kontrollbehov eller bara är en bitch eller kanske sluddrar när jag talar? (alla alternativen känns skrämmande)

Slutligen står alt på plats och det åsterstod en lilla dörr som jag ska köra skottkärran genom när jag hämtar ved till pannrummet. Kommer hem i fredags och de har byggt en 150 cm bred port. Vänligt säger de att jag ska ha en rejäl dörr och att jag kommer att bli väldigt nöjd.

Hela helgen har jag försökt komma på saker som är positivt med en så bred dörr. Jag kommer inte orka stänga den med en hand och den måste skottas 150 cm snö om vintrarna. Redan nu är det jobbigt att skotta, eftersom jag inte är så kry.

Försökte tala med den rare snickaren i morse men jag blev bara otrevlig känns det som. Att bygga om, flytta stolpe etc är inte görligt som det är byggt. Möjligen att göra pardörrar i mitten, men då hamnar gångdörren fel - det ligger en bäckravin på gångjärnssidan och redan nu svängr dörren ut över bäcken så man inte kan greppa dörren annat än

Hade sett fram emot detta men det visar sig att jag bara lyckas få ångest. Kanske borde jag jobba med något. Min pedagogiska förklaringskonst, mitt kontrollbehov eller vad...
Gah, behövde bara ösa ur mig till buke....
Säg nåt snällt....
 
Det tar liksom inte slut.

Jag undrar om jag har extremt kontrollbehov eller bara är en bitch eller kanske sluddrar när jag talar? (alla alternativen känns skrämmande)

Slutligen står alt på plats och det åsterstod en lilla dörr som jag ska köra skottkärran genom när jag hämtar ved till pannrummet. Kommer hem i fredags och de har byggt en 150 cm bred port. Vänligt säger de att jag ska ha en rejäl dörr och att jag kommer att bli väldigt nöjd.

Hela helgen har jag försökt komma på saker som är positivt med en så bred dörr. Jag kommer inte orka stänga den med en hand och den måste skottas 150 cm snö om vintrarna. Redan nu är det jobbigt att skotta, eftersom jag inte är så kry.

Försökte tala med den rare snickaren i morse men jag blev bara otrevlig känns det som. Att bygga om, flytta stolpe etc är inte görligt som det är byggt. Möjligen att göra pardörrar i mitten, men då hamnar gångdörren fel - det ligger en bäckravin på gångjärnssidan och redan nu svängr dörren ut över bäcken så man inte kan greppa dörren annat än

Hade sett fram emot detta men det visar sig att jag bara lyckas få ångest. Kanske borde jag jobba med något. Min pedagogiska förklaringskonst, mitt kontrollbehov eller vad...
Gah, behövde bara ösa ur mig till buke....
Säg nåt snällt....

Var ni överens om en liten dörr? Isåfall skulle jag bestrida fakturan och begära att det åtgärdas. De kan liksom inte komma och ändra på något för att DE tycker det blir bättre.
 
Var ni överens om en liten dörr? Isåfall skulle jag bestrida fakturan och begära att det åtgärdas. De kan liksom inte komma och ändra på något för att DE tycker det blir bättre.
Det är just det som är poängen. De gjorde en dörr DE tyckte var bättre FÖR MIG.

Som om jag inte funderat och stött och blött och fundrat i ett par år på hur jag ville ha det....
 
Det är just det som är poängen. De gjorde en dörr DE tyckte var bättre FÖR MIG.

Som om jag inte funderat och stött och blött och fundrat i ett par år på hur jag ville ha det....
Jag kan inte låta bli att fundera på om de hade gjort likadant om du hade varit man?
 
Det är just det som är poängen. De gjorde en dörr DE tyckte var bättre FÖR MIG.

Som om jag inte funderat och stött och blött och fundrat i ett par år på hur jag ville ha det....

Bestrid! DU är den enda som kan veta vad som är bäst för dig! Du behöver inte ursäkta dig heller, vilket det känns som att du kommer göra då du verkar alldeles för snäll. Ring upp och säg att du beställt en dörr, ingen port, och att de får göra om även detta.
 
Det tar liksom inte slut.

Jag undrar om jag har extremt kontrollbehov eller bara är en bitch eller kanske sluddrar när jag talar? (alla alternativen känns skrämmande)

Slutligen står alt på plats och det åsterstod en lilla dörr som jag ska köra skottkärran genom när jag hämtar ved till pannrummet. Kommer hem i fredags och de har byggt en 150 cm bred port. Vänligt säger de att jag ska ha en rejäl dörr och att jag kommer att bli väldigt nöjd.

Hela helgen har jag försökt komma på saker som är positivt med en så bred dörr. Jag kommer inte orka stänga den med en hand och den måste skottas 150 cm snö om vintrarna. Redan nu är det jobbigt att skotta, eftersom jag inte är så kry.

Försökte tala med den rare snickaren i morse men jag blev bara otrevlig känns det som. Att bygga om, flytta stolpe etc är inte görligt som det är byggt. Möjligen att göra pardörrar i mitten, men då hamnar gångdörren fel - det ligger en bäckravin på gångjärnssidan och redan nu svängr dörren ut över bäcken så man inte kan greppa dörren annat än

Hade sett fram emot detta men det visar sig att jag bara lyckas få ångest. Kanske borde jag jobba med något. Min pedagogiska förklaringskonst, mitt kontrollbehov eller vad...
Gah, behövde bara ösa ur mig till buke....
Säg nåt snällt....
 
Det är just det som är poängen. De gjorde en dörr DE tyckte var bättre FÖR MIG.

Som om jag inte funderat och stött och blött och fundrat i ett par år på hur jag ville ha det....

Vad ska du jobba på för att få dem att förstå? Att de är oproffsiga? För det är de. Det enda jag kan se att du behöver jobba med att döma av din version av det inträffade är att inte vara så rädd för att bli uppfattad som jobbig, okvinnlig, manhaftig etc. Ditt liv går inte ut på att framstå som vän och ljuv för random byggfirmor.

Som @athena_arabians skriver - reklamera! Du har sagt vad du vill ha, de gjorde annorlunda. Deras problem.

Om jag beställer en smörgåstårta men får ett paket knäckebröd för att leverantören tycker att jag behöver gå ner i vikt skulle jag inte betala för knäckebrödet utan hävda att jag ska ha min smörgåstårta.
 
den lilla dörr som jag ska köra skottkärran genom när jag hämtar ved till pannrummet. Kommer hem i fredags och de har byggt en 150 cm bred port.
Prata inte med snickaren utan ring upp chefen för företaget. Tala om uttryckligen att du inte tänker betala en krona förrän de ser till att göra det du begär. Hade du velat ha en maskinhall eller en lösdrift för kor så hade du sagt det; det du bett dem bygga är ett simpelt tak och en enkel dörr och inget annat. Om de inte slutar slösa din tid på att bygga, riva och göra om, istället för att lyssna på det du ber dem om från början, så vänder du dig till ett annat företag med kompetens att ta emot en vanlig beställning från en kund.

Ta fram basrösten, höj volymen. Go Tanten.
 
Det är just det som är poängen. De gjorde en dörr DE tyckte var bättre FÖR MIG...
Det finns litet att tänka på vid byggen.
En sak är att det måste klara av snötrycket.
Den som bygger har ett ansvar för att bygget inte faller ner och skadar någon.
Därför så kan man få saker som är mer bastanta än man vill ha.
På första bilden så ser jag reglar, kondensskydd och läkt.

Dörren kan ha hamnat som den hamnade av byggtekniska orsaker.
Men ett dörrhål går alltid att krympa från båda sidor till önskad storlek, så det skall inte vara något problem.

Kontrollera byggkostnaden nu.
Vad ligger det på?
Bygga stort och yvigt kan spara tid.
Det är ofta enklare att ta i än att pilla med något smått.

I övrigt så är det mycket svårt med hantverkare.
Det kan sluta hur som helst på många vis.
Och du verkar ändå ha klarat dig ganska så bra.
Jag har några riktiga rysare till historier som jag inte kommer att berätta offentligt.
 
Kontrollera byggkostnaden nu.
Vad ligger det på?
Bygga stort och yvigt kan spara tid.
Det är ofta enklare att ta i än att pilla med något smått.
Jag har talat med chefen vid den där första vändan och sagt att jag inte ser att de kan avvika från offerten med mer än 15%. Plus det faktum att jag köpte brädklädningen själv och målade innan de byggde med den.

I övrigt blir jag bara lite rädd. Eftersom de nästa år ska byta taket. Gammalt uselt tegeltak ska bli plåt. :crazy:
 
Det finns dock byggregler som måste följas.
Annars så blir den som bygger juridiskt ansvarig om det händer någon olycka.
Därför så måste man ibland acceptera att få större saker än vad man har beställt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp