Snälla hjälp mig!

D

Dannyboy


Det är så att jag köpte ett 3årig fullblod för ca två månader sedan. Han har ett otroligt psyke & är supersnäll och väldigt arbetsvillig. Han är galopptränad men inte startad.
Men varje gång jag ska trava honom på volten eller ute i skogen så drar han upphuvudet, eller han drar fram det, (som en älg typ). Jag vet inte om detta är en ovana, om han har ont ngnstanns, eller om han helt enkelt bara är för ung & för outbildad. Han går helt ok i skritten. Har inte galoperat honom spec mycket ännu.

Jag använder ett tredelat bett, eller ett tre delat eggbett, + remontträns.

Är det ngn som har ngt tips?? Ska jag slänga på en martingal, el dyl???

Malin
 
Sv: Snälla hjälp mig!

som med travare så behöver dessa hästar ofta mycket ridträning för att bli bra ridhästaroch arbeta ordentligt. att han drar upp arbetet ärinte så konstigt titta på ett löp och se hur huvud positionen är där. lika är det med travarna. dom ärvanan vid att göra på ett viss sätt för dom har lärt sig det det gäller nu att lära om, hitta en tränare att rida för. ta det lungt och fint i början, volter, böjningar flytta för tryck, sen småpill som är tankekrävande som sidoförflyttningar osv. dom är jäkligt duktiga på att springa rakt fram men det är oftast inte mer än såi början

du kommer inte komma åt problemet men en massa krafs så lite som möjligt i utrustningsväg. en massa hårt arbete är svaret, finns inga genvägar.
 
Senast ändrad:
Sv: Snälla hjälp mig!


Det är så att jag köpte ett 3årig fullblod för ca två månader sedan. Han har ett otroligt psyke & är supersnäll och väldigt arbetsvillig. Han är galopptränad men inte startad.
Men varje gång jag ska trava honom på volten eller ute i skogen så drar han upphuvudet, eller han drar fram det, (som en älg typ). Jag vet inte om detta är en ovana, om han har ont ngnstanns, eller om han helt enkelt bara är för ung & för outbildad. Han går helt ok i skritten. Har inte galoperat honom spec mycket ännu.

Jag använder ett tredelat bett, eller ett tre delat eggbett, + remontträns.

Är det ngn som har ngt tips?? Ska jag slänga på en martingal, el dyl???

Malin

Du måste tänka på att hästen är ung och outbildad. Även om han är inriden/riden är det på ett annat sätt än som ridhäst. Han måste behandlas på samma sätt som vilken unghäst som helst, tänk på hur det skulle vara med en annan ras i samma ålder.
Börja om från början i utbildningen. Försök klättra mycket så att han får använda kroppen på ett annat sätt än på raka spår. Ta hjälp av en instruktör som har erfarenhet av fullblod, det är inte alla instruktörer som vet hur man ska stödja en ryttare med fullblod. Det viktigaste är att du är lugn, tydlig och inte går för fort fram. Lycka till! // Mikaela
 
Sv: Snälla hjälp mig!

börja rid för en bra tränare!
Fbl är känsliga och du har en väldigt ung häst. Inga genvägar utan rid för en bra tränare och ta det lugnt. Du har bara haft honom i 2 månader, låt hästen smälta sitt nya liv litegrann. Jag räknar med att du har besiktigat hästen och tänder och rygg då blev kollade?!
Har du fbl vana sen tidigare eller är detta ditt första fbl?
 
Sv: Snälla hjälp mig!

Tack för svar. Ja det käns ju fel att slänga på honom massa krimskrams bara för att han ska "gå fint". Min plan är att han egentligen ska gå & ta d lungt i vinter och sen sättas igång efter årsskiftet.

Jag ska försöka få tag på en bra tränare, känns som att det kan behövas, blir mycket roligare då oxå.

Han är besiktigad på bolleruppskliniken i skåne innan jag fick hem honom, så han är ordentligt genom kollad.
 
Sv: Snälla hjälp mig!

Jag har själv ett 4-årigt fbl sto. Som jag köpte på hösten som treåring från galoppen.
Använde en hel del martingal på henne i början. Hon hade lätt för att slänga upp huvudet och när hon började med det blev det lite ovana och hon släppte bettet vilket gjorde det svårt för mig att få ner huvudet till rätt ställe.
Tycker martingalen fyllde en bra funktion för mig, har haft den så pass löst att den inte drar ihop hästen men samtidigt kan dom inte försvinna med huvudet.

Min häst kunde jag lägga av med martingalen i våras, har numera bara sån vid hoppning, och hon går på tygel utan några hjälpmedel, på vanligt tränsbett, färdig att debutera LC, LB nu.

Kämpa på så kommer det gå bättre!!! Tar lite tid med de små fullbloden:)
 
Sv: Snälla hjälp mig!

är hästen kollad i munnen?
Kan vara att den försöker skydda en vargtand tex, och då gör den rörelsen med huvudet för att parera smärta.
 

Liknande trådar

D
Träning Jag har ett problem som kanske egentligen inte är ngt problem. Det är så att jag köpte ett 3årig fullblod för ca två månader sedan...
Svar
4
· Visningar
1 089
Senast: Cut3Leo
·
Träning Har ett fullblod som är tänkt att bli min lilla fälttävlansstjärna Men tyvärr finns det en del problem...hon avskyr tränsbett eller...
Svar
13
· Visningar
984
Senast: Bonde456
·
Fälttävlan Har ett fullblod som är tänkt att bli min lilla fälttävlansstjärna:love: Men tyvärr finns det en del problem...hon avskyr tränsbett...
2
Svar
20
· Visningar
1 654
Senast: NovaAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp