Snålheten bedrar visheten..?

lady_vip

Trådstartare
Har lagt in hur mycket grejer som helst på Auktion på sistone och slutar aldrig förvånas över folks frågor, tänker de inte innan? Chansar de bara? Har de ingen kunskap alls?

Sålde tex. ett paket med lite allt möjligt (skräp) för typ 40 spänn till en tjej som sedan börjar tjaffsa om frakten, TROTS att den stod i auktionen tydligt. :confused: Hon fick snällt betala full frakt såklart, men gav sig inte innan jag hade vägt det på posten, en andra gång.

Hade en gammal skräp-sadel hängandes och slänger in den för 50 spänn, får då massa mail om folk som vill ha foto i all världens vinklar och "en sadel som nog kan passa min häst"... Dessutom frågor som "är bommen omvärmningsbar", "vad är det för stoppning".
Svarar snällt att det finns en anledning till utropspriset och jag har ingen aning om vad det är sadeln:cool:

Vad har ni fått för frågor vid försäljning av begagnat? Jag har iaf fått många skratt :D

Sv: Snålheten bedrar visheten..?

Den värsta är nog när mamma sålde hennes gamla sadel. Det var en man som mailade och frågade om det ingick en piska för isf skulle han köpa den och ha på sin fru. Hur seriöst mailet var kan man ju ifrågasätta min iaf :p

Sedan ska man ju inte tala om när man ska sälja travare :crazy:

Hade ett sto tillsalu som endast skulle promenadridas och/eller som avelssto. I annonsen framgick också att hon var oinriden, svår och kännslig.

Fick MASSVIS men svar från 10-14åringar som ville skaffa en bra sommarhäst som de skull tävla med. Endel var ju inte så lätt att bli av med heller :crazy: Skrev och skerv fast man inte svarade.

Den värsta är nog när mamma sålde hennes gamla sadel. Det var en man som mailade och frågade om det ingick en piska för isf skulle han köpa den och ha på sin fru. Hur seriöst mailet var kan man ju ifrågasätta min iaf :p

HAHAHAHA!!!! Kom att tänka på, för några år sen var den nån kille som mailade mig (har ingen aning om var han hittade mailadressen, antar på nån annons eller här) och frågade om jag kunde tänka mig att ställa upp på bilder.... Iklädd ridkläder och sen "wetlook" på det...:crazy:

Tackade nej ganska fort:D

Fast det tillhörde ju inte min tråd, men gud va konstiga svar man får..:eek:

När jag säljer en sadel fotar jag alltid den även rakt framifrån och undersidan.... just för att man då lättare kan göra sej en uppfattning ifall sadeln skulle kunna passa... :angel:

Men hur kul är det att läsa en annons där det står sadel till salu, och inget mer... ingen storlek varken för ryttare eller häst... :crazy:

Vissa köpare, och säljare för den delen med, borde gå en kurs i hur man uppför sej när man ska köpa något och vad som menas med: "I befintligt skick" och "Frakt tillkommer" :devil:

Absolut nu ingen kritik mot just dej, utan mer allmänt till det vi kan kalla för kategorin KKKF = "Knäppa Köpare med Knäppa Frågor"

Jag har inte haft mycket ute på auktion men jag hade ett träns en gång. Det stod klart och tydligt "aachennosgrimma" i beskrivningen och det var en bra bild på tränset. Ändå kommer det en fråga som lyder "Jättefint träns, vad är det för nosgrimma?"

...:smirk:

När jag säljer en sadel fotar jag alltid den även rakt framifrån och undersidan.... just för att man då lättare kan göra sej en uppfattning ifall sadeln skulle kunna passa... :angel:

Men hur kul är det att läsa en annons där det står sadel till salu, och inget mer... ingen storlek varken för ryttare eller häst... :crazy:

Absolut nu ingen kritik mot just dej, utan mer allmänt till det vi kan kalla för kategorin KKKF = "Knäppa Köpare med Knäppa Frågor"

Jag fotar också i alla möjliga vinklar i vanliga fall, denna gången gjorde jag en enkel variant (hade ändå 4 olika bilder som jag skickade på sittläder osv) eftersom jag tyckte att de som köper denna sadel ska ändå inte använda den supermycket, men jag hade nog fel:o

Men KKKF är mycket speciellt, precis som en annan i tråden skriver, träns med bild och allt och beskrivning, så kommer frågor på¨hur dte ser ut:crazy:

Ja mycket få man va med om:)
Har själv haft en hel del ute på auktion, jag är mkt noggrann i min beskrivning av varan men ändå konstiga frågor...

Hade ett antal regntäcken ute på auktion för ett tag sedan med flera bilder. Fick ett mail där en frågade om ena täcket var helt då hon såg en lååång reva längs hela ena sidan av täcket..

Jag tittade självklart på bilderna jag lagt ut, såg ingen reva. Maila tillbaka och sa att hon måste ha sett i syner. Och täcket var helt...

Sen en annan sak, tror verkligen folk att det är gratis att skicka täcken??
Många små-arga mail att frakten blir så dyr:eek:

jag sålde för ett tag sen min gamla stübben hoppsadel. sen sån där 30år gammal o hård o hal. hade 50€ pris på den bara för att jag skulle bli av med den.

var en tjej som ringde men hade ingen bil så hon kunde inte hämta, iof så var de bara 4km men jag fick åka dit med den o så skulle hon prova den på sin häst... (ja de e väl hennes val om hon vill använda den, jag skulle aldrig lägga den på en häst) och sen fick jag åka dit för att få mina pengar så de var betydligt mer jobb än de gav

och så i ett försök till omtanke om hennes häst sa jag att den nog behöver stoppas om... fick jag till svar: "jo jag har tänkt bli sadelmakare så jag tänkte göra de själv" :eek:

Senast ändrad:

Sen en annan sak, tror verkligen folk att det är gratis att skicka täcken??
Många små-arga mail att frakten blir så dyr:eek:

Det där känner jag igen, därför är jag supernoga med att skriva ut frakten, så kan d ju räkna med det när dem budar. Men ändå ska det tjaffsas om frakten, gå på posten för tusan i stället...

Träffad!:smirk: Jag frågade på en annons vilket märke det var på tränset.... Rubriken: Fint Zalditräns..// Jag läste bara annonstexten snabbt - men faktum är att jag faktiskt sökt just på "Zaldi"!!!
Fick iaf ett artigt svar och köpte sedan tränset (som verkligen VAR ett fint Zalditräns!).

Men visst - har fått MASSA frågor också. En märkescardigan ligger ute med utrop 1.-. Önskemål om femtielva mått och ytterligare detaljbilder. Mäkesjeans (utrop 1.-) med uppgift om modell och de viktigaste måtten angiva resulterar i önskmål om ännu fler mått (bl a YTTERSIDAN ben, EXAKT fotvidd m m) samt foto på storlekslapp, knapp, närbild på bakfickan och NÄRBILD PÅ GRENSÖM.

Hade annons ute på ett vbl-sto och en karl ringde. Ställde lite korta frågor och förklarade sen att han och sambon var nyinflyttade, kände inte många, han jobbade ganska mycket och tänkte därför skaffa en hobby(=häst) till sin sambo.:eek:

Kan tillägga att han hörde inte av sig igen!!

Ja jösses. Har haft min beskärda del av KKKF på Tradera :angel:

Hade för ett tag sedan några nya märkesplagg ute, utropspris ca 1/4 av butikspris. Fick då ett mail från en tjej som löd: 'jättefina kläder men alldeles för dyra'
Jaha? liksom. Vad svarar man på det? 'Oj förlåt, ska genast sänka priset till 1 kr'
:D

Du skulle ha slängt med en billig piska och lagt till ett par hundralappar på priset, det spelar väl ingen roll vad han vill använda sadeln till? :rofl: Nä skämt åsido det var säkert bara ngn snuskgubbe som trodde han var rolig:crazy:

jag sålde för ett tag sen min gamla stübben hoppsadel...
... (ja de e väl hennes val om hon vill använda den, jag skulle aldrig lägga den på en häst) :
Men varför säljer du en sådan sadel? Vore det inte humanare mot alla att en sådan sadel får gå i graven än att någon okunnig person köper den billigt för att använda den på någon stackars häst bara för att du vill tjäna någon krona???

Har sett så mycket vidriga sadlar på Tradera och kan absolut inte fatta varför folk säljer dem? Alltid är det väl någon okunnig som blir lurad att tro att de köper något användbart.

Du skulle ha slängt med en billig piska och lagt till ett par hundralappar på priset, det spelar väl ingen roll vad han vill använda sadeln till? :rofl: Nä skämt åsido det var säkert bara ngn snuskgubbe som trodde han var rolig:crazy:

:rofl:

Han ville dock inte betala fullpris men annars så :angel:

Men varför säljer du en sådan sadel? Vore det inte humanare mot alla att en sådan sadel får gå i graven än att någon okunnig person köper den billigt för att använda den på någon stackars häst bara för att du vill tjäna någon krona???

Har sett så mycket vidriga sadlar på Tradera och kan absolut inte fatta varför folk säljer dem? Alltid är det väl någon okunnig som blir lurad att tro att de köper något användbart.

min tanke var att den skulle funka som "leksak" till nån liten tjej som typ har en "däckhäst"

denna tjejen gick sista året på hästskötarlinjen så jag tycker hon borde förstått bättre men men

Jag köper gärna en sådan sadel till.

Men jag gör det för att kunna sprätta upp dom och sen lära mej något utav det... ,)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Dejtingtråden del 38
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka