Snälla... är det någon...

Maira

Trådstartare
som vågar sig på en gissning???

Jag vet att det är jättesvårt så här utifrån en bild... :crazy:

...men vad tror ni det är för bomvidd på denna Griffin dressyr? Normal eller lite vidare än normal?

sadel.jpg

Sv: Snälla... är det någon...

Det hade ju varit jättebra... men sadeln finns inte hos mig... :crazy:

Normal skulle jag vilja påstå, hade en till min förra häst. Vid vill jag minnas var betydligt vidare och däremellan fanns inget. Åtminstonde inte på "den tiden", det är ju några år sedan.

Tack för svar!

Vad hade du den på för häst? Min drar inte särskilt vid men är rädd att normal kan bli lite för smal.

"Formade" den sig något efter hästen?

Be personen som äger den att mäta mellan tornspetsarna, alltså där fickorna till bomjärnet börjar.
Be att h*n mäter där så ska jag mäta våran vida och se hur många cm det är.

Senast ändrad:

Jag hade den på en 160 cm hög mycket "normalbyggd" häst. Normal bomvidd (fast det är ju en definieringsfråga egentligen) 145 i täcken, full på benskydd osv. Men egentligen säger det inget om ifall sadeln passar din häst. Du har fått bra råd i tråden om att be säljaren mäta och en annan bra idé är att läsa sadeltråden här på forumet och lära dig mäta din häst. Men för att svara på din fråga så formar sig Griffinsadlarna ganska mycket efter hästen. Jag har för mig att med sadeln fick jag instruktioner om att se till att dra efter sadelgjorden efter ett tag när sadeln värmts upp och lagt till sig. Men bomvidden måste ju trots detta var rätt från början.

Jag har aldrig haft någon sadelsäljare som vägrat en så enkel sak.

Vem har sagt att säljaren vägrar? Jag har inte ens frågat.

Sadeln är inte så dyr så jag funderar på att köpa den på chans. Passar den inte får jag väl sälja den igen.

Wintecs blå järn är ganska lagom på honom. Alltså mellan normal och vid. Det röda järnet är för "stort".

Syftar på att du ansåg att det var ett problem att sadeln inte var hos dig, det behöver ju inte vara ett problem - bara att be om ett mått.

Va tror säljaren det är för bomvidd då? H*n borde väl ha någorlunda koll...

Hon tror att den är typ medium, men Griffin finns ju inte i annat än normal eller vid. Hon har haft den på ett ganska kraftigt halvblod. Men vad som är kraftigt är ju en personlig uppfattning...

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
429
Senast: Freazer
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Dressyr Vad tror ni, kommer AI bli våra framtida domare inom dressyren? Hur långt bort tror ni att det ligger? Kommer vi ha både AI och vanliga... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 616
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Efter att jag ätit fick jag yrsel, ett konstant högt sssshhhh-ljud i huvet/örat på höger sida, blev varm och högre puls (kunde inte...
Svar
6
· Visningar
435
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka