SNÄLLA HJÄLP SNABBT! sälja utomlands

R

Risgryn

Läget är såhär:
Veterinären kommer ut idag och besiktigar ponnyn, går hon igenom helt så åker vi nästan direkt med henne till Finland för att möta upp den nya ägaren.
Ringt till Jordbruksverket och behöver bara passet och ett hälsointyg gällande 48h. Det är fixat och klart.

MEN sen då, vad skriver jag för avtal när jag säljer till finland. Skulle ju funka med såna där som går att köpa men jag får nog tyvärr inte tag på ett, undrar då om man kan skriva ett eget som gäller hela tiden eller om man kan ha ett tillfälligt som man bara har skrivit själv? :confused:

Något annat jag måste tänka på?

Sv: SNÄLLA HJÄLP SNABBT! sälja utomlands

Det spelar ju ingen roll om du köper ett färdigskrivet avtal eller skrivet ett eget, båda är lika juridiskt giltiga. Det du måste tänka på om du skriver ett själv är ju att du "får med allt".

Du skriver som du skulle ha skrivit vilket avtal som helst för utom en sak. Du ska skriva in vilket lands lagstiftning som gäller för köpet. Skriver du då t ex in att svensk lag gäller så kommer samma regler att gälla för den här affären som om du sålt ponnyn till en svensk köpare. Kan ju vara bra att kolla hur finsk lagstiftning är när det gäller hästaffärer, kan vara mer fördelaktigt än svensk för dig.

tack för hjälpen.

finns det någonstans färdigskrivna kontrakt på internet?
har även mitt kontrakt från när jag köpte henne som jag kan ta punkter ifrån, där borde väl alla punkter finnas med? :p
var kan jag hitta finsk lagstiftning? :crazy:

nu frågar jag en del och tackar 1000ggr för svaren. :bow:

läste fel..

Senast ändrad av en moderator:

nu kommer nästa sak.
Ponnyn är registrerad på min pappa och alla papper är i hans namn.
Men nu hävdar han att han inte kan komma och skriva på kontraktet men att min mamma kan göra det och bara skriva hennes namn gm hans namn. Går det att göra så? :confused:

Din pappa borde kunna skriva en bevittnad fullmakt där han ger din mamma tillstånd att skriva under alla papper.

Eller hur löste ni problemet?

nu kan jag inte svara på dina frågor gumman.. men hoppas allt gått bra..=) Håller tummarna öndå från skåne.. ringer dig snart..

Pappa skrev en fullmakt och faxade den så att vi får fullmakten imorgon på morgonen innan vi åker.

Hon gick igenom besiktningen idag :) bestämde oss för att inte åka ikväll för att de blir så sent. men åker imorgon på morgonen klockan sju.
sitter precis och skriver klart köpekontraktet

Tackar som frågar. Jodå, allt gick bara bra. Åkte torsdag morgon vid halv åtta hemmifrån och var i Uleåborg vid elva tiden, pausade två timmar och sen åkte hon vidare med de nya ägarna. :cry: De hade kommit fram och så, de sa att hon hade varit jätte trött men det är ju förståerligt efter den resan. Allt verkar vara bra där och hon verkar vara sig själv och jag tror hon kommer trivas. ;)

Liknande trådar

Äldre Jag har fått möjlighet att resa på 5 jobbrelaterade resor kommande månaderna. 2 av dom är med flyg utomlands, inom EU. När jag fick... 2 3
Svar
43
· Visningar
5 209
Senast: moster
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
19 120
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 003
Senast: soom
·
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt hur jag skullle skriva i rubriken, men ska sälja min 5-åring, egen uppfödning, och skulle vilja ha lite tips rent...
Svar
19
· Visningar
5 782
Senast: Ottilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur