Snälla hjälp!!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Lisen2000
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 033
L

Lisen2000

har verkligen försökt att få svar på detta genom att titta i andra trådar men hittade inget! Finns svar i ngn tråd, tipsa mig gärna om den!!!

Min häst har mycket fullblod i sig, 6 år, ca 161 cm. går ute varje dag, rör sig mkt i hagen, rids normalt.

Har tyvärr pisshö om man ser till proteinet, men kan inte ge annat pga vissa omständigheter!!

MJ 7.2
Smbrp 28
per kg foder.

Ger i dagsläget 0.6 kg KP för att nå upp till en kvot på 6 mellen Protein och energi.
Får 10 kg hö per dag. Får inte mkt annat. Givetvis mineraler av bra kvalitet. Ca/P är jättebra.

Hästen är inte riktigt fin på denna kvot smbrp/MJ. Vet att det är brist av protein som spökar då jag har haft turer kring detta med hästen förut. Eftersom det är en hel del fullblod i hästen så tror jag helt klart att han behöver en högre kvot!

Kan tyvärr inte ge annat än detta hö, alltså inte lucern eller ngt sådant.

Nu till problemet!

Hur höjer jag då kvoten? Ge mera KP!? Men hur bra är det egentligen? Går jag upp till 900 g KP eller 1 kg KP/dag blir kvoten helt klart bättre, men är det verkligen OK att ge hästen så mkt protein via kraftfodret?? Har hört att man max ska ge 1 kg KP per häst och dag. Så upp till ett kg är det alltså lugnt!???

Har kikat lite på Krafft Pluss Grön. *förvirrad*

Finns det någon som har erfarenhet av att ge hästar mkt protein via kraftfodret???? Vågar jag höja KP-givan upp till ett kg? *självklart vet jag att jag höjer givan mkt försiktigt, lite i taget!!*

Väldigt tacksam för svar!!! Kram/Lisa

Sv: Snälla hjälp!!

Ja, upp till 1 kg skulle jag nog inte vara orolig.

Alternativet är att ge kraftfoder med mer protein men inte fullt så högt.

Överskott från protein vill man inte ha från kraftfodret men att ge det faktiska behovet har jag aldrig hört nåt negativt/ sett nåt negativt resultat från.

Tack för svar!! Någon annan som har ngt att säga????:)

Jag har ett fullblod.. Och vet sa till mig att jag inte fick ge honom för mycket protein..... Men inte vet jag

Nu vet jag inte varför du inte vill eller kan ge lusern? Men lusernpellets kan man ju ge som kraftfoder fast det räknas som grovfoder.
Vissa hästar behöver mer protein än den klassiska kvoten 6.
// Linda

Hej..
Vi har en häst med mycket fullblod i sig(168 hög). Vi köpte honom i sommras och har idag en kanonfin trevlig häst. Vi ger honom 2,5l krossadkorn tillsammans med ca 2l hackad strå från kraft på kvällen blandat med väldigt blöt betfor& 1l krossad korn med 1l hackad strå på morgonen(betfor). till detta hö tunnt morgon middag kväll någonstan runt 10-12kg.. Mineraler, b-vitamin & E-vit ger vi utöver.
Han går ganska hårt, hopptränar en gång i veckan och dressyr engång, övrigt skogen, ut vi halv sju och in vid sex-sju tiden i stor hage..
Han är blank, fina muskler och har ett lagom fint hull.. Har inte gjort någon foderanalys på mitt hö.
Detta kan jag rekomendera om man inte vill ge hästen massor med kraft eller pellets. Men ändå att dem får i sig det dem behöver
Mvh Anna

Hej!
Jag fattar inte heller varför du inte kan ge lusernpellets. Det fungerar jättebra. Det blir ju ett komplement, inte en ersättning för höet.

Äter hästen lucern? I så fall vill även jag varmt rekommendera just lucern. Kvarnbys Lucern innehåller mest protein för pengarna (billigt).

Hippo Alfa är ett välsmakande kraftfoder som de flesta hästar äter, hög proteinkvot. Har fått vårt fullblod att hitta hullet - och behålla det!

Jag säger också HippoAlfa. Helt outstanding för mitt fullblod som är svårfödd. Ger också Linfrökaka, Havre, befor fri tillgång på höensilage i hagen och 4-6 kg hö inne. Hon har en kvot på 7,5.

Skulle min häst äta det där skulle hon svälta ihjäl.
Allt beror på vad ens hö innehåller.

TS har koll på vad hästen får i sig, var inte det som var frågan.

Ts, min häst är finast på en kvot närmre 7 (många andra fullblod vad jag sett också). Reagerar hästen på proteinet gör den det rätt fort men reaktioner redan runt en kvot på 7 har jag inte hört talas om.

Verkar ofta bero på vad man ger för foder, soja och lucern verkar fler reagera på än rena fullfoder.

Hej!
Jag fattar inte heller varför du inte kan ge lusernpellets. Det fungerar jättebra. Det blir ju ett komplement, inte en ersättning för höet.

Tack för svar!! Detta är till alla:

Ok, men vad jag har läst mig till/vet/hört så är ju lucern grovfoder, och alltså bör man ersätta en viss mängd hö med det. En svårfödd häst är det nog bra att lägga till lucern till, utan att dra bort hö.

Men min häst är inte svårfödd! Han är konstigt nog, för att ha så mkt fullblod i sig, väldigt lättfödd! Jag kan inte lägga på mer grovfoder - då blir han riktigt fet! Därför vill jag ej lägga till mer grovfoder. Och det fungerar inte att ta bort hö från den dagliga givan och ersätta med lucern - för min häst går med en annan häst som inte skall ha lucern eller mindre hö än idag. Kan tyvärr inte gå med någon annan. Hoppas det framgår ngt vettigt ur denna förklaring.

I höstas så gjordes en höanalys som visade att det var bra hö! Jättebra tyckte jag, då behöver jag inte trixa med annat foder för att få till kvoter osv.
Men hästen föll efter ett par månader ur som bara den - visade tydliga tecken på proteinbrist, dvs. bukig, synliga revben etc. Träckprov visade inget. Gjorde ny höanalys. Analysen visade denna gång att det var skithö sett till proteinet! Så hästen har alltså ätit Krafft Protein (KP) i foderstaten i ganska exakt tre månader nu.

De andra hästarna som också föll ur och nu ätit KP, har blivit finare i kroppen än min, tycker jag. En person som inte sett min häst förut skulle säkert inte se något spec. men jag vet ju att han borde vara finare, och då menar jag överlag. Han har hull, men han ser fortfarande "tussig" ut. (Svårt att förklara) Min häst är en känslig herre, så kanske det kan vara så att det tar längre tid för honom än för de andra att återhämta sig!?

Dubbelcheckade foderstaten igår -
och han ligger på en kvot på 6.35.

Kanske jag skall ge honom en månad till innan jag drar upp kvoten!?
Har ingen lust att springa och köpa foder i "onödan"...

Om jag lägger till 300 g KP om dagen, hamnar kvoten smbrp/MJ
på 6.9 - det kanske passar honom bättre.

Någon som har någon kommentar!!

jag hängde inte riktigt med..

antingen måste du ju byta ut det du ger mot ett fodermedel med mer protein i eller så måste du lägga till.
oavsett så skulle väl lucern kunna funka lika bra som nåt annat?

vill du ge mer koncentrerat proteintillskott är det KP som gäller.

jag hängde inte riktigt med..

antingen måste du ju byta ut det du ger mot ett fodermedel med mer protein i eller så måste du lägga till.
oavsett så skulle väl lucern kunna funka lika bra som nåt annat?

vill du ge mer koncentrerat proteintillskott är det KP som gäller.

Jo, men jag vill inte byta ut hö mot lucern for att:

Min häst går med en annan häst i hagen. Denna andra häst får ca 9 kg hö i hagen per dag under den tiden de går ute, vilket är från ca 08.00 till ca 23.00. Detta innebär att min häst också får 9 kg hö i hagen under den tiden. Det är ordnat så att de får mat 5 ggr ute i hagen. Sista målet får de kl. 21.00, 2 kg var. Sen när de kommer in får de bara 1 kg hö i boxen. (kl. 23.00) De får alltså 3 kg på kvällen men 2 kg ute och 1 kg inne. (Jag bestämmer inte över detta).

Denna andra häst skall inte byta ut något av höet. Den skall ha sina 9 kg hö i hagen. Och min häst skall gå med denna hästen och äter därför lika mycket under dagen/kvällen.

Jag har alltså bara 1 kg hö (givan i boxen kl. 23.00) som jag kan byta mot lucern!!! Ska jag ge lucern borde jag väl byta ut mer hö för att komma upp i lika mkt protein som han får i sig via KP:N varje dag?? Alltså fungerar inte det. Är jag ute och cyklar eller förstår du vad jag menar??:)

Och jag vill alltså inte lägga till lucern eftersom hästen är mkt lättfödd och att gå på 10 kg hö + lucern tror jag inte är ngn bra kombination, jag tror han blir för fet helt enkelt, eller bör han inte bli det???:confused:

Hoppas att du förstår, eller att du kan få mig att förstå!!!;)

Jo jag förstår. Du vill ge något koncentrerat proteintillskott och undvika energi i största mån?

Då är KP det enda alternativet.

Tack! det var liksom det jag ville ha bekräftat...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 670
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
787
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
583
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka