Snälla, vet någon?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Marisco
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 678
M

Marisco

Skydd för benen vid utegång i hagen?COLOR] Har nyligen köpt min älskade pålle, helt underbar som helst. Förra ägaren har varit mindre nogrann och trots att han inte reds pgr av hennes sjukdom hade han enorma broddar i hovarna, även om det inte varit snö eller kallt :confused: (som nästan omöjligt gick att ta av) Han har skadat sig lite av dom, och nu i det nya stallet attackerar dom honom och en annan häst har sparkat han på knäet med sin vassa brodd och han är rejält svullen. Klart ska han få försvara sig, men jag oroar mig för att det ska bli fler fula sår eller skador. Är rädd om honom och inte minst hans ben som lyfter han. Nå, till min fråga.. Vet någon om det finns skydd som går till/över knäna som man kan använda när han går i hagen? :confused: Tacksam för alla svar man kan få! Tack på förhand. MVH Sandra.

Sv: Snälla, vet någon?

Marisco skrev:
Skydd för benen vid utegång i hagen?COLOR] Har nyligen köpt min älskade pålle, helt underbar som helst. Förra ägaren har varit mindre nogrann och trots att han inte reds pgr av hennes sjukdom hade han enorma broddar i hovarna, även om det inte varit snö eller kallt :confused: (som nästan omöjligt gick att ta av) Han har skadat sig lite av dom, och nu i det nya stallet attackerar dom honom och en annan häst har sparkat han på knäet med sin vassa brodd och han är rejält svullen. Klart ska han få försvara sig, men jag oroar mig för att det ska bli fler fula sår eller skador. Är rädd om honom och inte minst hans ben som lyfter han. Nå, till min fråga.. Vet någon om det finns skydd som går till/över knäna som man kan använda när han går i hagen? :confused: Tacksam för alla svar man kan få! Tack på förhand. MVH Sandra.

Är hästen halt efter broddsparken på knäet så låt veterinären kolla det, broddsparkar på knän kan vara otrevliga...

Vid insläpp av ny häst i etablerad flock SKA man brodda av. När de gjort upp om rangordningen kan man oftast brodda på igen.

Varf är förra ägaren inte nogrann för att hon har hästen broddad trots att den inte rids? Det är ju halt i hagen med?

Hästar som sparkas efter det att rangordningen ska vara avgjord får man nog sära på, brodd eller ej. Fläkskada kan bli värre än broddskada förresten.

Angs kydd så visst kan man i teorin sätta på benskydd, boots och knäskydd, men det blir väldigt otympligt för hästen, så bättre är att se till att få en flock med hästar som fungerar ihop =)

/Alexandra - med fullbroddad häst i hagen ihop med annan häst

Får du inte byta hage då om hästarna är dumma?Tycker det låter himla riskabelt att ha aggressiva hästar med broddar i samma hage, så skulle inte jag våga ha mina hästar(fast jag är ju inte miljonär som har råd med en massa vet räkningar :smirk: )
Om han trampar sig själv oxå skulle jag sätta på boots.

transportskydd? haha. varför inte låta hästarna gå i enskilda hagar ett tag och sedan släppa ihop? brodda av som tidigare sagt är det bästa tipset, då kan de inte skada varandra med broddarna

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 492
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har skrivit en annan tråd för ett tag sedan att jag var rädd att han hade fått tillbaka ledinflammation i ett ben. Han vart behandlad...
Svar
11
· Visningar
4 320
  • Låst
Hästvård Jag såg att det fanns en tråd redan som hade den rubriken. mitt varmblod är VÄLDIGT lös i magen spec. vid ridning eller om jag är ute...
Svar
1
· Visningar
707
Senast: Em3li3
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Dalmatiner

Hästrelaterat

Tillbaka