Snällt bett!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare monchestre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 92
  • Visningar Visningar 8 859
Sv: Snällt bett!

Hej du.. Tack, jag har fasta ringar på egg-bett även D-bett
lika med 3 -delad bett...
Har ej provat på D-bett den här bett har koppar och kulor runt om. Vad nu kallar man för det.. *glömde*snabbt*..

man sitter ju här och funderar på och försöker förstå bettes effekten, alla säger ju olika.. Det är väl hur man rider med sina händer " rattar" hästen och hur hästen trivs med bettet....:angel:

Hej där"! Tack för info.. DET låter bra, då får jag börja också prova olika bett för min häst....Haft ju 3 delad i 2 år i rad..
Dags byta.. Har provat nu egg-bett. Nästa steg prova på annat...

Nej nu tänker du fel, men ska variera betten precis som Happy10 säger.
Men man ska inte byta med veckors mellanrum, utan ena dagen så ridar man med ett bett och andra dagen bettlöst tredje dagen med ett annat bett osv. 3-4 stycken varianter var lagom, och om hästen inte går att rida bettlöst så kan man ju välja det de dagarna man ändå bara ska skritta ut.
Min tandläkare (som delvis är utbildad av föreläsaren happy var på, hon är vet också) förlarade det så för mig.
Och om hästen bara fungerar på ett bett när du hoppar o tävlar så självklart har du det bettet de dagarna då, även om det är ett meeting på 3 dar.

Hej där..

Nej då jag har inte tänk göra så där men rider 3 dels bettet mest
men provade igår första gången på egg bett... Han verkade trivas...
Jag har inga planeringar byta mellan varv " varann vecka" bettet.

Hästne måste kunna vänja in också. Det tar ju tid.. Men jag rider mest på 3-dels bett det har han haft länge.. Han är bara för stark ute och hoppning...Tack iaf du talade för mig..

Du har ju redan fått svar av PrinceFair men iaf...jag tror att förbudet när jag red var för att det då var en modefluga med hackamore och man ville skona ponnisarna från den...den enda ponny jag såg med hackamore då var en liten shettis...

Det har ju hänt en del på bettsidan sedan dess även i TR, det var ju t ex förbjudet att rida på pessoabettet när det kom först men sedan tilläts det men endast med delta mellan vanliga ringen och nedersta ringen...(lite kuriosa bara...).

PrinceFair skrev:
mja, kinetonnosgrimman används väl mest i syfte att verka extra bromsande på nosen på starka hästar....

Kan du vara snäll och svara på hur kineton nosgrimman verkar extra bromsande på starka hästar?

(ett tilläg till mitt förra inlägg, hästen kan även gapa undan bettet med en kineton då den inte stänger munnen på hästen)

Klister skrev:
Kan du vara snäll och svara på hur kineton nosgrimman verkar extra bromsande på starka hästar?

Min teori: tydligare signaler utan att tillfoga smärta. Att tryck på nosen är lika med sakta ner/stanna är något som kommer naturligt för de flesta hästar, så när trycket delas upp mellan mun och nos blir det en väldigt tydlig stoppsignal, utan att mer kraft behöver användas.

Gissar att det är därför kinetonnosgrimman ses som "skarp" av många, när det i själva verket är tvärtom - en rätt anpassad kineton, kombinerad med rätt bett för hästen, är en väldigt snäll betsling.

asfaltsflickan skrev:
Min teori: tydligare signaler utan att tillfoga smärta. Att tryck på nosen är lika med sakta ner/stanna är något som kommer naturligt för de flesta hästar, så när trycket delas upp mellan mun och nos blir det en väldigt tydlig stoppsignal, utan att mer kraft behöver användas.

Gissar att det är därför kinetonnosgrimman ses som "skarp" av många, när det i själva verket är tvärtom - en rätt anpassad kineton, kombinerad med rätt bett för hästen, är en väldigt snäll betsling.

Jag vet ;) Heta pigga hästar brukar funka ypperligt att rida med enbart remongrimma, med tyglarna fästa i grimman.

Det var bara det att PrinceFair helt plötsligt blev tyst när jag svarade på hennes kommentar om att kineton var en skarp betsling. Jag vill ha hennes synsätt på det hela men det verkar inte som om hon vill svara, kanske för att hon tänkte fel?

var btw kanske lite otydlig i mitt första inlägg, menar att vad jag uppfattat det som så är det så, därmed inte sagt att det är (hela) sanningen.
vill gärna höra fler åsikter om det hela eftersom jag inte ridit på den typen av nosgrimma själv

Jamen vadå har det inte gått bra å rida på tredelat lr? Eftersom tränarn din tycker att du ska byta, tycker att du borde känna det själv ifall det känns bra med bettet du använder. Nu har ju inte jag sett situationen med egna ögon så jag kanske inte ska uttala mej, men jag tycker det verkar lite konstigt.

monchestre skrev:
Hästen har extremt känslig mun och går för tillfället inte fram ur svängarna riktigt, hackamore är ej aktuellt då jag vill ha näsan fram på hästen i hoppningen, vilket jag inte tror kommer att funka på hack...

Vet du varför hon för tillfället inte går fram ur svängarna osv? För tillfället, har hästen inte alltid haft känslig mun?
Ursäkta mej men jag kopplar det inte riktigt..:confused:.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
202
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 035

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Bildtråd
  • Slår med huvud i ena varvet
Tillbaka