Snålmånad?

Jag är på! Vi har precis flyttat och pengarna rinner iväg! Jag får typ "hela csn" denna månaden för jag jobbade i april, sen kommer skatten på 5000 och ska läsa på halvfart i sommar + jobba, och har ett litet arv från min mormor om det skulle skita sig helt. Sambon har bara jobb fram till mitten av augusti sen vetifan hur det blir..!

Så jag känner att för första gången lär jag börja spara undan pengar!! Men har 3600 som ska läggas till bilen, ska betala kurslitteratur (700), vill ha ett litet växthus (...:angel: ), köpa DAP till stresshunden, osv..
Inser att det vi verkligen kan spara in pengar på är maten! Vi har levt hutlöst dessa 3 veckor!! Tror vi lagt ca 5ooo på mat/dryck! (2 inflyttningfester där vi bjöd på mat + massa myskvällar.) Ska sätta mig ikväll och göra en matsedel.

PLUS att jag har tappat bort min bankdosa i flytten!! Någon som vet om man bara kan gå till banken och få en ny, eller hur det funkar?
 
Jepp, jag har snålmånad närmast typ året..

Blev en ganska kraftig kris den här månaden. CSN krävde återbetalning pga 1,5 missade poäng förra terminen (och då måste man betala tillbaka en hel del, för plötsligen pluggade man visst bara på 75 % -.-), resa till Karlstad universitet kostade över 2000 inkl boende i det skabbigaste och mest olagliga rum jag någonsin bott i, katten till tandläkaren, nya mediciner och de löpande kostnaderna för uppehälle..
Hejsan! Sparkontot nästintill tömt (tror det är 130 kr kvar där) och ungefär 100 kr kvar på kontot. Och då har jag lånat lite av sambon, man var ju tvungen att äta i Karlstad också..

Så en något irriterad Sthu tänker leva på luft och vatten, och kanske ett knäckebröd emellanåt. Jag har ju fortfarande kvar det där paketet jag fick på Eurohorse..
Nej, uppehälle är inget problem förstås. Sambon betalar, han tjänar ju ganska mycket mer än mig.. Nästa månad blir dock lite bättre, får min första lön för året på fredag. Och det verkar som jag får lite jobb till och från hela sommaren. Det är ju bra.

Men iaf, snålmånad. Ja tack. Dags att sluta titta i westernaffärerna och drömma om ny sadel och en fin pad..
 
Ett snåltips på frukost (min största last typ, nej okej, jag älskar all mat..) är gröt! Jag vet att det är det äldsta tricket i boken, men havregrynsgröt kostar typ ingenting! Det är bara tillbehören som kostar, men nöjer man sig med lite sylt och en skvätt mjölk så är det bra mycket billigare än mackor!
 
Ett snåltips på frukost (min största last typ, nej okej, jag älskar all mat..) är gröt! Jag vet att det är det äldsta tricket i boken, men havregrynsgröt kostar typ ingenting! Det är bara tillbehören som kostar, men nöjer man sig med lite sylt och en skvätt mjölk så är det bra mycket billigare än mackor!
Och jätteäckligt :cry:
 
@GardenAngel

Du måste betala för att få ut en ny dosa tror jag.

Å gröt är ju supergott :d


Vi lär också kunna spara in en del om vi skärper till oss med maten. Så den ska skötas pedantiskt denna månaden.
 
Hehe, jag hittade dosan! :angel: Den låg där jag trodde att den skulle ligga, jag behövde bara titta där en gång till! Första gången låg den inte där. Tomtar? :D
 
Känner att denna månaden som var så rullade pengarna bort pga semester, medlemsavgifter, shopping..

Så nu måste jag hålla igen för hästen behöver tydligen en ny sadel igen så det blir att spara undan lite nu.

Är det någon som vill vara med så kan vi peppa varandra till att inte shoppa loss? :p
Tycker vi haft så trevligt i dom andra trådarna :)
Jag är med på snålmånad! Ska ha fyra veckors semester i sommar och vet inte hur mycket betalt jag får för det, jobbade inte heltid förra året... Satsar på åtminstone en resa, om det blir en weekend eller vecka är inte bestämt än och sen lär jag åka runt halva Sverige och hälsa på familjen som spritt ut sig :D
Borde få ut en hyfsad lön och hoppas på att kunna spara undan 5-7000 iallafall. Sen blir det matlådor och bilen får stå...
 
Provade sadlar på hästen idag eftersom det är till en ny jag sparar å han behöver en ny helst igår.
Men hittade en som satt bra. Kostar bara 10.500 kr..
Men han skulle ta min i inbyte och jag får 5000 kr för den så det blir ju att lägga ut 5500 kr. Känns helt överkomligt. Speciellt som sadeln är helt ny.
Så får jag undan dom där 6000 kr som planerat så är sadeln betald :)
 
Har ni några bra tips på hur man gör en budget som håller långsiktigt?

Kolla alla dina fasta utgifter och skriv ner dom. Så ser du vad du minst måste lägga ut varje månad. Tex hyra, försäkringar, telefonen m.m.

Sen bestämmer du dig för en summa du vill lägga på mat varje månad och siktar på att hålla det. Vi försöker hålla oss till 5500 i månaden och då på 4 pers, en hund och två kaniner. Hygienartiklar ingår i det.

Sen har min man 700 kr fast varje månad till lunch.
Å så har jag en summa på vad jag max vill lägga på hästen varje månad.
Sen en summa för nöjen/shopping och en för sparande.
Dom pengar du vill spara lägger du undan direkt på ett annat konto.
 
@nexxa
Det är jag faktiskt riktigt bra på! Har en stående överföring till mina fonder, sen så sätter jag in en summa på ett sparkonto, så att jag alltid sparar 10% av min inkomst. Det är min långsiktiga sparande. Det kortsiktiga går det betydligt sämre med.:o

Men mitt tips är att sätta över pengarna så fort de kommer in på kontot.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
2 856
Senast: Badger
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 153
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 597
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 475
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarpratare 2024
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Monarki - för eller emot?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp