Snart är det vår och då ska hästarna avmaskas innan betet börjar...

Cado

Trådstartare
Ja, hästarna ska enl vetrinär (och alla konstens regler) avmaskas 2 dgr innan de släpps ut på bete. Så långt är jag med. Vad jag undrar är: Vad gör man med hästarna efter avmaskningen. Ska de;
1. Stå på box
2. Gå i "små hagar" som man därefter mockar noggrant?
Tacksam för för tips. :bow:
 
Vi gör inget speciellt när vi avmaskar men det är för att våra hagar aldrig vilar (tyvär). Men om man har en sommarhage som fått vila ett tag så skulle jag inte släppa in hästarna i den direkt utan kanske väntat några dagar så att hästarna får rensa ut.
 
Om de går i vinterhagarna eller vanliga rasthagar så kan de gå kvar där. Sen släpper du över på betet efter 2-3 dagar.

De hagarna de redan går i (vinterhagar?) är ju redan smittade. Det är dock jättebra att mocka, men att mocka bara vid avmaskningen gör ingen jätteskillnad.
 
Hej!
Undrar hur ni brukar göra inför sommarbetet, jag vill gärna vänja hästarna vid gräset genom att släppa dem på sommarbetet en liten stund om dagen i början av maj eller så och inte direkt från vinterhagen och ut på betet, men hur blir det med avmaskningen då? Det är väl inte så bra att ta tillbaka dem i vinterhagen om jag har avmaskat dem, vilket jag väl måste göra för att släppa dem i beteshagen? Lite luddigt kanske?
 
Jag brukar bygga en flyttbar hage samt slå gräs med lie istf att släppa i beteshagen för invänjning...
 
Jag får gräsuppväxt i vinterhagen så de vänjs in på gräs där och sen går de ut i sommarhagen när det är 'dags'.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 229
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 178
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 646
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
450
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp