Bukefalos 28 år!

Snart arbetslös...

Ellajsa

Trådstartare
Hej!

Jag vet att det finns människor som jobbar med att svara på sådana här frågor, och har koll, men det är ju helg... Och, jag vill gärna veta nu. :P

Nåja, det är så att jag är klar med min examen på universitetet nu i vår, och allt jag kan tänka på är att jag fr o m i juni är arbetslös. Jag är 27 år, och har tidigare bara haft något enstaka sommarjobb, annars har jag bara studerat. Så, min erfarenhet inom jobbsök är ganska obefintlig. Men jag har hela detta året sökt sommarjobb och andra jobb, för att då försöka att inte bli arbetslös... Men, jag vet ju inte hur det går.

Så, hjälp mig! Vad gör jag i juni (eller innan), när jag är arbetslös? Knatar in på arbetsförmedlingen? Vad händer där? Kan jag få någon sorts ekonomiskt stöd under tiden jag letar arbete? Hur fungerar det?

Jag har googlat sönder mig, och jag blir alldeles snurrig av det hela. Eftersom jag är över 25 år, så vet jag att jag iallafall inte längre tillhör ungdomsgarantin (trooots att jag känner mig som en fladdrig 14 åring för tillfället ;)).

SÅ tacksam för hjälp! :)
/Ellie
 
Första arbetslösa dagen anmäler du dig genom att gå in till Arbetsförmedlingen.

Ersättning finns det som kan bättre än jag kan, men vad jag kan läsa mig till gäller:
---
Arbetslöshetsersättningen betalas ut i form av grundbelopp eller inkomstrelaterad ersättning.

  • Grundbeloppet utgår från hur mycket du har arbetet och inte hur mycket du har tjänat. Grundbeloppet betalas ut till dig som inte är medlem i en a-kassa eller som inte varit medlem tillräckligt länge. Grundbeloppet betalas ut tidigast från den dag du fyller 20 år.
  • Inkomstrelaterad ersättning utgår från din tidigare inkomst. För att få inkomstrelaterad ersättning måste du ha varit medlem i en a-kassa i minst tolv månader (medlemsvillkor). Du måste också ha uppfyllt ett arbetsvillkor under medlemstiden. Hör med din a-kassa vad som gäller för dig.
...
Vad är ett arbetsvillkor?
För att få inkomstrelaterad ersättning eller grundbelopp måste du uppfylla ett arbetsvillkor. Det betyder att du måste ha arbetat minst 80 timmar i månaden i minst sex månader under de senaste tolv månaderna innan du blev arbetslös. Du kan också uppfylla ett arbetsvillkor om du har arbetat minst 480 timmar under sex sammanhängande månaders arbete, förutsatt att du har arbetat minst 50 arbetstimmar varje månad.
---
http://www.arbetsformedlingen.se/Fo...g-vid-arbetsloshet/Fakta-om-ersattningen.html
 
@Lovisaleonora Tack för svaret! Ja, det där jag har också läst, och jag tycker att det är ganska snurrigt, eller så är jag mest söndagstrött.

Men ja, enligt det där så kan jag då inte få någon ersättning alls? Då jag inte har uppfyller arbetsvillkoren... Jag har aldrig arbetat en längre tid, och därför spelar det ingen roll om jag har studerat eller vad jag har gjort efter det (överhoppningsbar tid), för jag uppfyller iallafall inte arbetsvillkoret.
 
@Lovisaleonora Har precis läst klart just den artikeln! Oj. Ja. det är nog allt jag har att säga. 18 månader? Det är ... länge.

Jag hoppas verkligen jag lyckas få ett jobb... :crazy:
 
Det kan ju ha ändrats, tre år är långt tid! Mycket har hänt i politiken sedan dess.

Men rådet är ändå att söka allt. Sommarjobbet, kan det vara relevant att söka inom samma bransch för att ha något under tiden du letar drömjobbet?
 
Du kan gå till Försörjningsstöd medan du söker jobb. Du får då leva på existensminimum tills du får inkomst, men det är så man klarar sig. Du kan även söka bostadsbidrag om du har egen bostad.
 
@Lovisaleonora Jag får helt klart kolla upp det! Ja, alltså jag söker allting just nu! Jag är verkligen inte kräsen så, söker allt som är lämpligt för mig. :) Mitt största problem nu är egentligen att jag saknar bra referenser... Jag har en gammal referens (8 år), och så vet jag att en studiekamrat kan ställa upp som referens (men det känner ju inte helt bra direkt...).
Så min tanke nu är nog att samtidigt som studierna pågår nu, försöka att få nya referenser. Men jag vet inte hur... Jag vet inte vad som egentligen räknas som lämpliga referenser.

@Wine-tee Tack för svaret! Jag har inga problem med att leva på lite pengar eller så, och är verkligen inte kräsen när det gäller jobb heller. Åh, nu blev det ju inte alls mer stress inför allting... :crazy:
 
@Lovisaleonora Jag får helt klart kolla upp det! Ja, alltså jag söker allting just nu! Jag är verkligen inte kräsen så, söker allt som är lämpligt för mig. :) Mitt största problem nu är egentligen att jag saknar bra referenser... Jag har en gammal referens (8 år), och så vet jag att en studiekamrat kan ställa upp som referens (men det känner ju inte helt bra direkt...).
Så min tanke nu är nog att samtidigt som studierna pågår nu, försöka att få nya referenser. Men jag vet inte hur... Jag vet inte vad som egentligen räknas som lämpliga referenser.

@Wine-tee Tack för svaret! Jag har inga problem med att leva på lite pengar eller så, och är verkligen inte kräsen när det gäller jobb heller. Åh, nu blev det ju inte alls mer stress inför allting... :crazy:

Det man skall ha i åtanke är bland annat att vissa "tillgångar" måste utnyttjas innan du får försörjningsstöd, såsom bilar, båtar, bostäder, arv osv. Stödet är för de som inte har några men att leva för alls innan de får jobb.
Vill du söka försörjningsstöd så var ute i god tid. Gå först till AF och skriv in dig och kontakta sedan försörjningsstöd i din kommun. Det är en himla massa papper när man först söker, men ser du till att få med allting direkt så kommer själva handläggningen inte ta lång tid. Har du tills dess levt på studiemedel, samt inte har pengar undanstoppade någon stans borde det inte vara något problem att få ekonomiskt bistånd medan du söker jobb :)
Ang. referenser kan praktik eller voluntärarbete vara en bra grund innan du fått en fot in på arbetsmarknaden.
 
@Wine-tee Tack för svaret! Jag hoppas att jag kan få tag i någonting nu så att jag inte behöver fundera över försörjningsstöd ytterligare...

Jag ska leta efter volontärjobb igen! Har gjort det tidigare (alltså inte för att få referenser, jag vill faktiskt hjälpa till med saker också :D), men det var ganska svårt att hitta tycker jag. Vet inte om jag letar helt galet eller om det är svårt.
 
Du kan ju redan nu skriva in dig hos arbetsförmedlingen på deras hemsida, alltså typ skriva in CV, referenser, kontaktuppgifter, utbildning etc etc så slipper du fixa med det när det är dags att gå till AF, spar massor av tid. Sen kan du ju alltid höra av dig till företag redan nu inom den sektor du kommer vara utbildad inom och typ "hej, jag tar examen XX och jag vill bara säga att här finns jag" :)
 
Många av våra studenter använder oss lärare som referenser. Om de skrivit exjobb tillfrågas ofta handledaren. Kan vara ett tips på den punkten i alla fall. :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 172
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 324
Senast: Badger
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 874
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp