Snart EKSEM-dax

Cita

Trådstartare
har en ponny som lider nått så grym på sommaren pågrund av eksem (knott å insekter, antagligen)...har ett riktigt eksem täcke te henne å en flughuva som täcker hela ansiktet samt öron. men nu e de så att jag smörjer in henne med hudlotin och tvättar henne mycket. men de hjälper inte...använder swisch å flugsalvor/sprej...men inget tycks hjälpa...nån som har någon ide på vad man kan ge en häst me sånna problem?? ger henne vitlökspulver varje dag. Har hör att alger kan hjälpa men va vet ja :confused:
Satt å tänkte för ett tag sen om man kan använda tex kylbalsam på de ställen där de kliar mest, eftersom det inte kliar lika mycket om partiet är nerkylt. Men kan man ha på kylbalsam varsom helst på hästen eller e de skadligt, tänkte på om de skadar muskler osv....hoppas nån kan hjälpa mej :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Jag har ingen erfarenhet av eksemhästar men eggersman har isitt sortiment något som heter eksemkur...det innehåller vitaminer o mineraler, jäst, örter( persilja , salvia,pepparmynta,rosmarin, brännässla, gullris , rödklöver, maskros, citronmeliss) samt kiselgur och alger och en aminosyra som heter methionin som främjar immunförsvaret och hudvävnadsbildningen....detta tillsammans med deras örtmûsli skulle vara intressant att se vad som "händer"
Jag tror också att det är viktigt att börja i god tid med fodret, så att kroppen hinner ta åt sig INNAN säsongen börjar

Örtmuslin har jag redan hört av en med eksemhäst blivit väldigt förvånad...hans häst kliar året runt, men har inte gjort det nästan någonting sen han började med det.....men det är ju lite tidigt att stämma i ån.....
 
hur får man tag i adressen te den där eggersman? blev nyfiken på vad de var :) verkade vara en riktig dunderkur, så jag tror absolut att det e värt att pröva men då måste jag veta vem jag ska kontakta :bump: :bump: :bump:
 
hej hej! jag har som tur är ingen häst med eksem, men en vän till mej hade det och hon använde Nylanders hästkräm (finns bla att köpa på börjes) det fungerar visst allmänt mot insekter oxå.jag såg att det även fanns något som hette AVS-14(på börjes) som skulle hjälpa mot klåda. jag tänkte själv prova det då min häst får mycket bett på strupen/bringan. Sen finns det ju lite gammla huskurer:en skvätt fodervinäger i vattnet ger hästarna en lukt som insekter inte tycker om(som vitlök).lukten av nejlikolja,lavendelolja eller en blandning av båda ska hålla insekterna borta länge, strykes på huvudet men undvik slemhinnor..och förresten om hästen fått något bett vid könsorganet kan man köpa mjölkfett(finns på apoteket) och smörja in med, ta ett tjockt lager.. :D

hoppas din häst får en problemfriare vår och sommar! :cool:*kram* Bodil
 
Jag säger bara...Ökozon. I stort sett alla som använder det blir hjälpta, och då kan hästarna gå ute, utan täcke och dygnet runt om de har möjlighet att själva välja att gå ut och in i vindskydd el. utestall.
 
AVS-14 å nylanders hästkräm har jag redan hemma...men dessvärre så funkar de inte på min ponny :( men tack för tippsen...vitlök ger ja henne i fodret å sen så har jag prövat att spruta på vitlöksvatten på sommaren men de verkar vara helt värdelöst :mad: Tycker så synd om pållan när hon ska ha så ont å klia sig... :bump: :bump:
 
vart kan man köpa ökozon...har hört talas om de förut men aldrig hittat de :confused:
 
Har din ponny möjlighet att gå in när hon själv vill? Den erfarenhet jag har av exemhästar är att de ofta blir bättre när de själv kan välja när de vill gå in.
 
jag måste ha henne i en hage där det ej finns några stenar,träd eller väggar, för hon kliar sej sönder...det går helt enkelt inte...har prövat :( så de e inte så kul att släppa ut henne på sommaren i en sån hage men jag har inget annat val :bump: :bump: :bump: :bump:
 
Jag har använnt ökozon til mine eksemhästar, och har väldigt bra erfaring med det, eftersom båda hästarna blev mycket bättre, och kunne gå - med täcke - ute 24 timmer i dygnet.

Ökozon i Sverige
 
Nu är min eksempålle 7 år, och jag har provat lite av varje. (dock ej provat Ökozon)

Han har boettäcke+huva, får ishavsalger+korralalgkalk, använder Horsol till man o svans, äppelcidervinäger i maten samt tvätta med varje varm dag o efter ridning. Får inte beta i kraftigt gräs under sommarhalvåret (magert går bra) o in i stallet vid 17 fram till 08 på morron.

På det viset har pållen mått mycket bra. Han har visat allergi på havre, så maten har blivit Pasture mix.

Man måste söka sin egen lösning som passar den häst man har.

Lena
 
Ökozon är ju bra om det hjälper så bra som de säger.Men jag tycker det är hutlöst att ta från 2300:- för ett preparat som kanske då är medlet med stor M för de drabbade hästar och ägare. Jag blir så besviken på alla företag som skor sig på drabbade djurägares förtvivlan och sätter sådan priser på produkterna. :(Jag använder Nylanders på min eksem ponny som tyvärr fått elefant hud pga försummelser av tidigare ägare. Det funkar mycket bra med Nylander och jag lägger även en sträng med switch på för att vara riktigt säker.Likaså tjärsalva i öronen och buken samt framför skapet.Detta är mycket lättnande för ponnyn och ska hålla mig till dessa preparat för en bra summa.
:) Nylanders
 
Ökozon hjälper inte alla hästar, vet några fall där det inte gjort någon nytta. Men hur som helst, det bästa man kan göra är att PROVA o se om just detta hjälper min häst eller inte. Samma med homeopati, en del blir hjälpta, andra inte.

Just Ökozon ligger det mycket forskning bakom, därav blir priset sådant.
Men visst håller jag med, jag har ju av desperation köpt allt som kommer fram o hoppas att det skall hjälpa. Mycket pengar går åt, men oftast hittar man den bästa lösningen efter några år.

Lena
 
vi o vår granne har använt ökozon i 3år och det funkar super, våra pållar har aldrig haft så lång man som nu Gydas har växt 50cm sen vi började... vi brukar köpa ett paket för runt 3000kr och del på två då räcker det en period, det kanske finns nån mer som vill dela med dig?
vi använder täcke och huva dygnet runt för att underlätta och duschar henne med ökozonschampot ganska ofta... vi har tillgång till vindskydd så hon kan gå in på dagarnaa, viss aställer hästarna i stallet på dgarna och tar ut dom på kvällen...
Eksem beror inte alltid på knott det kan bero på att det är för proteinrikt gräs också främst för islandshästar...
 
Det där med att islandshästar skulle få eksem av proteinrikt gräs ställer jag mig tveksam till. Gräs och hö på Island har ju proteinvärden som vida överstiger de vi har i Sverige och ändå får många hästar från Island eksem när de importeras hit. Borde då snarare bero på att vi har sämre värden i gräs och hö här.
 
Min häst -islandshäst- VET vi får extra mycket eksem om han äter det nya färska gräset som kommer upp nu på våren....
 
Eksem beror inte alltid på knott det kan bero på att det är för proteinrikt gräs också främst för islandshästar...
Vad har du för belägg för det?

Som någon skrev så är Islands hö& bete proteinrikare än vårt. (lavagödslat!) Att islandshästar utvecklar exem pg av att vårt gräs är "proteinrikt" anser jag långsökt. Många fall finns (om man läser i gamla Islandshästen tidningar tex) där exemhästar tvärtom blivit BÄTTRE om de fått ordentligt uträknade foderstater med den mängd protein en häst i deras storlek förväntas behöva.

Har hjälpt till att rehabilitera en "proteinallergisk" häst med svårt exem genom att börja mata den ordentligt, den blev MYCKET bättre när den fick i sig allt den behövde.
 
Tintin> Är du säker på att det är gräset det beror på? Och inte på att flygfäna har börjat komma igång?
 
Nu har ju jag aldrig haft varken en islänning eller en eksem häst, men någon allergiker har ju gått mig förbi
Men jag tycker att alla "kroniska" bekymmer är väldigt intressanta projekt.....
Vad jag oxå har hört är att island har höga proteinhalter i sitt hö/gräs...kan det vara så att här i Sverige "svälts" dom under perioden då dom inte kan gå på grönt, eller att man kanske skall "förbereda" dom hela året inför en sommarsäsong, eller att det kan vara något rent fysiologiskt med rasen....eller kanske island har någon annan mineralsammansättning i jordarna som vi inte har
raser/arter utveckas ju alltefter miljön dom lever i generation efter generation och kan ju då få speciella "egenheter" på nåt sätt så verkar det ju luta ditåt, då det ofta är islänningar eller shettisar(som inte är inhemska) får dessa problem...eller kallblodiga hästar överhuvudtaget
varmblodiga hästar är ju oftast förskonade, och skulle dom få det så är det ju ofta en allergi(inte nödvändigtvis knott odyl)
Jag har märkt på en del importerade amerikanare att dom haft svårt med mygg o knott, men det utvecklas istort sett aldrig till de besvär en islänning kan ha, alltså kroniska besvär....är jag helt ute o cyklar????
 

Liknande trådar

W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
2 820
Senast: a1agnlju
·
S
Islandshäst Min häst har ju nån typ av väldigt lindrigt eksem, som hon fick förra året. Mankammen blir lite bucklig ibland (huden blir ej förändrad...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: wizo
·
E
Hästvård Min shettisvalack har (troligen) eksem, köpte honom för tre månader sedan och då nämnde de kort att han brukade klia sig och hade...
2
Svar
20
· Visningar
2 044
Senast: Balderum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp