Snart exemtäckes-säsong

Totola

Trådstartare
Jag skulle vilja ha lite tips och råd angående exemtäcken! :bow:


Har en häst som är ganska "svår" i passformen med täcken, lågt ansatt och bred (hög) hals, samtidigt som halsskärningen inte får gå för långt bak för då glider täcket bak och låser bogarna på häststackarn.
Bör ha rörelsefrihet för bogarna.

kroppsbildsida_198519998.jpg


(Han står och hänger i repen, brukar inte stå så där högt med huvudet i vanliga fall, men jag tror man får ett hum om kroppsbyggnaden.)


Största frågetecknet är väl alltså just halsen, vet ni några exemtäcken med lite extra bred hals?

Jag var sugen på ett Rambo Sweetitch Hoody men det ser tyvärr för smalt ut i halsen. :/
Har ett Rambo Optimo som utetäcke som passar kanon, men löstagbara halsen kan man med nöd och näppe stänga och gissningsvis tycker inte hästen det är så bekvämt när han ska ta ner huvudet och äta.


Det ska hjälpa mot man- och svansklåda är det tänkt. Använder man- och svanstinktur i vanliga fall som brukar fungera ok, men det vore skönt att ha ett exemtäcke också när det är som varmast!
Tacksam för tips! :bow:
 
Sv: Snart exemtäckes-säsong

Min fjordkorsning med bred och lågt ansatt hals passar kanonbra i Gekås täcken. Att de dessutom är billiga är ju ingen nackdel :p Så om du är i Ullared eller har någon kontakt däråt kan det ju vara en idé att prova.
 
Sv: Snart exemtäckes-säsong

Du tänker rätt ang. Sweetitch-täcket iaf, det är för smalt. Vi har också en kallblodstravare med sån där hals och enda gången vi kunde använda Sweetitch-täcket var när vi just precis hade kapat av all man på honom :grin: ...och redan då var det egentligen för thight (användes bara kortare period).

Förra säsongen hade vi ett eksemtäcke från HorseGuard, och det satt jättefint på honom, alldeles lagom i halsen :)
 
Sv: Snart exemtäckes-säsong

Inte för att vara sån, men han ser väldigt tjock ut, riktig specknacke. Om han bantar bort depåerna så kanske det blir enklare att hitta täcken som sitter bra?

Rambo SI är väldigt smalt i halsen så det passar garanterat inte. Mark Todd Ultra Combo tycker jag är jättebra, har båda men använder det mest. Stor magplatta och rymlig lång hals. Dessutom väldigt prisvärd! :)
 
Sv: Snart exemtäckes-säsong

halvt kl

Tack för tipsen! :) Lite långt bort till Ullared tyvärr, ska kolla på HorseGuard och Mark Todd-täcket!

Centaur: Vet att det finns att ta av, men det känns otaktiskt att satsa på att köpa litet och banta sig in i, lite som att man alltid går och köper kläder när man är som smalast, råkar det dra iväg lite sen så har man ju inget att ta på sig! :p
Det är inte fläsket på halsen som gör det svårt att hitta täcken i regel utan oftast att halsskärningen är för lång eller att det sitter åt för mycket i bogarna. Men utetäcken har vi så vi klarar oss! :)

Boett´s täcken gissar jag också skulle passa, men det blir ju en slant. :angel:
 
Sv: Snart exemtäckes-säsong

Hoppas det är oki om jag slänger in en fråga!

När brukar ni börja använda exemtäckena ??? Här har redan myggorna börjat komma!.
Frågar då jag inte har behövt använda sådant på någon häst innan, men i somras fick min shettis klåda i man och svans!

MVH Sandra
 
Sv: Snart exemtäckes-säsong

Jag brukar behöva ta på det redan i mitten på mars.
I år har jag inte ens tagit fram täckena än! :o Det blåser så mycket i nya stallet att det knappt är en fluga ute. Perfekt för hästarna!
 
Sv: Snart exemtäckes-säsong

Men jag förstår inte, ska du ha flugtäcke eller eksemtäcke?

Jag har eksemtäcke på mitt halvblod och eftersom hon är stor är det svårt att hitta eksemtäcken i hennes storlek. Hööks eksemtäcke är faktiskt väldigt bra för sitt pris, jag har ett som hängt med ett tag där jag lagat någon reva, men spännena är bra och hållbara. Har även från Ge-Kås som är av sämre kvalité, men helt klart värda 350 spänn. Mark Todds har jag haft, men rekommenderar inte eftersom det är hårt och rivigt i tyget.
Trodde jag hade bilder på min häst i täckena, men inte på denna datorn, iaf så tycker jag att både Hööks och Ge-kås varianter är rymliga i halsen.
 
Sv: Snart exemtäckes-säsong

Kanske borde ha slängt med det som fråga i tråden för jag vet inte riktigt vad som passar bäst.
Den kliar man och svansrot, brukar lyckas hålla efter det ganska bra med insektsmedel och klådstillande lotion, men det kommer alltid någon period då det är svårare att hinna med att hålla efter varje dag eller då det är extremt varmt och han brukar klia mer, och även om det inte är extremt är det ju tråkigt om manen är halvt borta när hösten kommer.
Nu vet jag ju inte om det är sol eller insekter eller vad som orsakar det, men eftersom det oftast blir värst när det är varmt och soligt så tänkte jag främst på UV-skydd och något som är ivägen och gör det svårare att klia bort taglet. Får ju fortsätta kombinera med flugskydd och lotion. :)
 
Sv: Snart exemtäckes-säsong

Jag rekommenderar nog eksemtäcke då, tycker flugtäcke har en tendens att vara grövre i tyget och kan skava.
 
Sv: Snart exemtäckes-säsong

Till mina eksem hästar har jag alltid valt boett.. Finns i olika stl.. Bra kvalité och slit starka.. Boett är aldrig omöjliga om du tex vill ha dragkedja på halsen.. Bara att "beställa".. Dom har aldrig varit omöjliga..
 
Sv: Snart exemtäckes-säsong

Tack båda för tipsen! :bow:

Ska börja spara till ett Boett så får vi se vilken prisklass det slutar på. :angel:
 
Sv: Snart exemtäckes-säsong

För mig har det allra bästa täcket varit Top Reiters. Och det tycker nog tant med för det är det enda som inte blivit strimlat. :p

Vi hittar fortfarande bitar av hennes boettäcke i lösdriften. Hon är hopplös.
GeKås har fungerat väl för det priset, Boett är bra, men jag tror inte tant gillar dem riktigt, Thermomaster och Jacson (tror jag det är) har passat okej men de har också blivit strimlade ganska omgående.
Förutom TopReitertäcket så har GeKåstäckena varit bäst för just min häst. Det och Aloe Vera. :)


Måste bara fråga förresten, är det en häst från Arbakka du har? :)
 
Sv: Snart exemtäckes-säsong

Top Reiter´s hade varit kanon utifrån prisklassen :angel: men tror tyvärr det blir lite för litet, min drar 140-145cm i storlek, one-size för islänningar blir nog för litet. :/ Jacsons verkade helt ok, men det har inte UV-skydd? Inte direkt standard på exemtäcken tro? Jag har tyvärr väldigt långt till Gekås, Höökstäcket har jag lite dåliga erfarenheter av tyvärr (stallkompisen slaktade sitt på några dagar) även om det kanske hade funkat för min som är mer snäll mot täckena.
Såg att Hansbo hade ett med UV-skydd i ok prisklass, någon som provat och vet hur det är i storleken?

Vet inte vad/vart Arbakka är, men det är en kallblodstravare ursprungligen från hudiksvall. :)
 
Sv: Snart exemtäckes-säsong

Ah, Arbakka är en gård på Island. Min förra häst hade precis liknande märkning på halsen och färg och överlag lik. :) Jag blandade ihop den här tråden med nån annan jag läste om islänningar så det var nog därför jag trodde det var en islandshäst.

Det är klart, kan ju bli trångt i TopReiters täcke då. Jag hade sån tur och köpte mitt när vi var på nån tävling och det var halva priset :D Och som sagt, efter en hel säsong (eller först strimlade hon 4 eller 5 täcken på en månad, sen satte jag på henne det här) är det enda trasiga en liten reva på svanslappen.

ThermoMasters höll i exakt 12 timmar. :angel: Eller kanske kortare. Jag tog på henne på kvällen, på morgonen när jag kom dit så satt det inte alls ihop längre utan var sönderrivet i stort sett överallt. Bara att kasta.
Men hon är en täckesstrimlare utan dess like. Hon lyckas krångla sig ur vanliga täcken utan att knäppa upp en enda rem, om det är en dag hon inte tycker att hon behöver täcke alltså :p annars står hon och blänger tills man tar på henne täcket. Hon är lite knäpp.
 
Senast ändrad:
Sv: Snart exemtäckes-säsong

Haha, min stora fejk-islänning! :D Sist vi var på träning och jag hade slängt in hästen i en liten hage bredvid ridbanan var det någon som hade åkt förbi och undrat vad det var för islandshäst vid ridbanan.. Men islänningar är fina så det tar vi som en komplimang! :)

Tack för synpunkter! :bow: Ska hålla utkik efter eventuella fynd jag också och hålla tummarna! ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har ett halvblod som passar perfekt i stl 145 HW Rambo Original med v-knäppning (Supreme fungerar också, i alla fall på äldre...
Svar
11
· Visningar
538
Senast: Lemeie
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 491
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 565
Senast: Liten
·
Utrustning Har lite problem att hitta ett täcke som sitter ok på min lilla quarterkille. Han är bred och har lågt ansatt hals. Har idag Rambo...
Svar
0
· Visningar
989
Senast: r_freddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp