Tips om stalltäcke

Sar

Trådstartare
Jag har ett halvblod som passar perfekt i stl 145 HW Rambo Original med v-knäppning (Supreme fungerar också, i alla fall på äldre utetäcken). Hon har djupt ansatt hals så hon får manktryck om täcket har för hög knäppning när hon böjer ned huvudet för att äta. Jag har förgäves försökt hitta hitta ett passande innetäcke, har testat Optimo (för rymligt), Supreme Varilayer tjocka innetäcke (för hög knäppning), Rambo stable rug (både stl 140 och 145 men inte optimal passform). Har någon provat Rambo deluxe stable plus och vet hur det är storleksmässigt? Säljs kanske inte i Sverige längre men har sett på utländska sidor. Eller har ni något annat tips? Jag behöver maggjordar samt ordentlig öppning utan att täcket kasar bak, helst nylonfoder men ej nödvändigt.
 
Tack för tipset, ska genast kolla upp! Stämmer stl eller stort/smått jämfört med hw Rambo utetäcke? Har testat Rambo cosy stable, det i 145 för stort (har ju 145 i utetäcke), det i 140 inte nog bra passform.
 
Jag har ett halvblod som passar perfekt i stl 145 HW Rambo Original med v-knäppning (Supreme fungerar också, i alla fall på äldre utetäcken). Hon har djupt ansatt hals så hon får manktryck om täcket har för hög knäppning när hon böjer ned huvudet för att äta. Jag har förgäves försökt hitta hitta ett passande innetäcke, har testat Optimo (för rymligt), Supreme Varilayer tjocka innetäcke (för hög knäppning), Rambo stable rug (både stl 140 och 145 men inte optimal passform). Har någon provat Rambo deluxe stable plus och vet hur det är storleksmässigt? Säljs kanske inte i Sverige längre men har sett på utländska sidor. Eller har ni något annat tips? Jag behöver maggjordar samt ordentlig öppning utan att täcket kasar bak, helst nylonfoder men ej nödvändigt.
Vilken storlek på Optimo har du provat? Min som hade 6.3 på amigo och Rhino hade 5.9 på Optimo. Då satt det som en smäck.
 
Vilken storlek på Optimo har du provat? Min som hade 6.3 på amigo och Rhino hade 5.9 på Optimo. Då satt det som en smäck.
Stl 140 Optimo 200 gr (hon har 145 på utetäckena annars) är nog det som suttit bäst av innetäckena jag provat, jag gillar verkligen paddingen på manken också. Men det gled för mycket bakåt tyvärr.
 
Stl 140 Optimo 200 gr (hon har 145 på utetäckena annars) är nog det som suttit bäst av innetäckena jag provat, jag gillar verkligen paddingen på manken också. Men det gled för mycket bakåt tyvärr.
Du skulle se om du får tag på i en storlek mindre. Mitt var två storlekar mindre än normalt och då gled det inte.
 
Vill också tipsa om Premier Equines täcken, har själv testat Buster serien. De är rätt stora i storlek så ett tips är att kolla deras storlekstabell och gå på mankhöjd
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Du skulle se om du får tag på i en storlek mindre. Mitt var två storlekar mindre än normalt och då gled det inte.
Tack för tipset men jag har testat precis det med Rambo Optimo utetäcke men då hamnar jag på 130 och då blir öppningen för liten etc. så jag har inte vågat prova med innetäcket (tycker Optimot faktiskt har samma/överensstämmande stl på både ute- samt innetäckena.
 
På mina hästar sitter Rambo och Amigo som ett smäck, men har även några täcken från Haglunds som sitter precis lika bra. Ett bra alternativ om man inte vill lägga så mycket pengar. Jag ha både stalltäcke och varma utetäcken. Riktigt nöjd!
 
Rekommenderar också Premier Equine. Har stalltäcken i både Buster och Lucanta-serierna, båda modellerna är mycket bra täcken. Håller även med om att de är rymliga, jag använder 6,3" till hästar som har 145cm i andra märken och då sitter de perfekt.
 

Liknande trådar

Utrustning Hjälp mig spåna. Jag använder Horseware, deras utbud passar min täckesfilosofi. Men om ni har andra tips som ger mig Halvhals...
2
Svar
35
· Visningar
3 630
Utrustning Sliter mitt hår snart! Min häst fryser när det blåser, och blåser gör det mycket här. Han har mat, han är frisk, han är inte...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 236
Utrustning Jag skulle vilja ha lite tips och råd angående exemtäcken! :bow: Har en häst som är ganska "svår" i passformen med täcken, lågt...
Svar
16
· Visningar
1 848
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp