Snart ge upp???

Nillizan

Trådstartare
Har en travare på 1.65 och är tunn. Jag har nu snart haft honom i ett år och när han kom hit till gården hade han flisiga hovar och var bukig och omusklad.
Släppte honom på bete, kraftigt ett. Men gick inte upp ett gram, bara magen blev som en tunna. Fodrade honom med musli, olja och lusern och han fick även fri tillgång till hö. Det höet hade bra energivärde, men något lågt proteinvärde. Men det händer ingenting. Överlinjen är bra och resten av kroppen ser bra ut, men ska man hänga upp sig på att revbenen syns?
Kollade masken och visst han var ju full med mask, avmaskade honom. Hände ingenting. Började rida/köra honom smått och fick fina muskler och magen försvann. Dock är revbenen synliga.
Så idag är det fortfarande samma sak. Han får betfor, olja, Groov 126? och lusern (2 l torrt/dag) och har fri tillgång till hö, som han ratar pga betet.
Kan tillägga att han är 17 år och är lite "hetsig" i sin läggning.
Rider/kör honom inte nu pga graviditet, men jag tycker han inte går upp i vikt ändå och jag ökar även lusernet som han mer än gärna äter.

För övrigt är masken kollad och han har ingen. Tänderna är kollade utan anmärkning. Vad göra?

Sv: Snart ge upp???

Har du tittat på hur kvoten mellan MJ och proteinet ser ut? Hade samma problem, också med en äldre travare, och när jag sänkte kvoten från 10 till 7,5 blev han rund och fin även över revbenen.
Säger inte att det fungerar på alla hästar men kan vara värt att försöka.

Ge upp? Absolut inte! Vissa hästar är lite mer svårfödda, har själv erfarenhet av en travare som varit lite knepig att utfodra. Verkar svårfödd men är egentligen inte det när man fått koll på vad den individen behöver. Det tar ett tag men till slut lär man sig vilka foder som passar och hur mycket genom att prova sig fram.
När du beskriver att hans buk är rund men revbenen syns låter det som en typiskt "bukig" häst. Ofta beror det på proteinbrist, ibland energibrist i kombination med proteinbrist. Och brist på motion; magmusklerna förslappas- magen hänger.

Har du honom på bete nu? Dagbete/dygnet runt? Ett förslag är att ge nåt kg groov125 och ca 3 kg lusern eller mer (minst 4 liter -obs: när det gäller pellets!). Och ge det uppdelat på två eller fler mål. Gärna hö om han äter lite grann.
Nån dl olja på det.
Dvs dina foderval verkar vettiga i mina ögon men kanske bara prova öka? Öka alltid upp långsamt (lusernet kan du dock öka rätt snabbt, det är grovfoder) men prova öka på rejält ett tag. Efter invänjning låt det gå en månad eller så och utvärdera.

Har han varit lite tunn hela tiden du haft honom? Om inte, vad har han ätit när han varit bra? Är han stressad? Nytt stall/taskiga hagkompisar? Fick han träckprov nyligen? Annars kan det vara värt att göra nytt.

Se över kvoterna som föregående sa, och ge mer olja och lusern. Det är skonsamma fodermedel som man kan ge ganska mycket av, särskilt lusern. Om du ger hack-varianten blir det ju som att tugga hö, så slipper du hålla på att blöta pellets och fixa.

Lusern, olja och ev. betfor är mina ständiga favoriter när det gäller att få upp hull :D Ett foder som jag provat med bra och ganska snabbt resultat är också Krafft Rehab. Dyrt men bra just för att få upp hullet.

Kan ju ge mer lusern, hur mkt olja får han? Behövs det mer protein och den inte vill äta mer grovfoder kan du ju prova krafft protein lr soja...

Har själv en svårfödd häst, har ett fullblod och nu har vi tur som har bra värden i hösilaget + att hon äter runt 20 kg om dagen så hon får i sig en hel del bara därifrån :) Men kan absolut inte följa tabellerna för henne, enligt tabellen ska hon ha ca 60 Mj hon får ca 145 Mj och Protein ca 400-500 g men hon får runt 1000 g Smrp...
Hon hade oxå mask, men efter avmaskningen började hon ta sig mer :) hon får korn och betfor för hullet, min förra häst hade proteinbrist och gav han krafft protein vilket gav bra resultat, hade helst gett lusern men han gillade inte lusernet ...

Han får betfor, olja, Groov 126? och lusern (2 l torrt/dag) och har fri tillgång till hö, som han ratar pga betet.
Kan tillägga att han är 17 år och är lite "hetsig" i sin läggning.
Rider/kör honom inte nu pga graviditet, men jag tycker han inte går upp i vikt ändå och jag ökar även lusernet som han mer än gärna äter.

För övrigt är masken kollad och han har ingen. Tänderna är kollade utan anmärkning. Vad göra?

Har du räknat ut hur många MJ och gram smältbart protein han äter då? 2 l lusern är inte ens ett kg. När jag behöver göda grundar jag med 4 kg lusern pellets (=ca 10 l) och 4 liter torr betfor (glömt vikten!). Räcker inte det lägger jag på 2-4 kg Hestekraft eller Hippo grow Alfa .
HH

Har du tittat på hur kvoten mellan MJ och proteinet ser ut? Hade samma problem, också med en äldre travare, och när jag sänkte kvoten från 10 till 7,5 blev han rund och fin även över revbenen.
Säger inte att det fungerar på alla hästar men kan vara värt att försöka.

Ja, men har inte siffrorna i huvudet. Återkommer senare om det.

Har du honom på bete nu? Dagbete/dygnet runt?
Har han varit lite tunn hela tiden du haft honom? Om inte, vad har han ätit när han varit bra? Är han stressad? Nytt stall/taskiga hagkompisar? Fick han träckprov nyligen? Annars kan det vara värt att göra nytt.

Jag har haft honom på bete dygnet runt sen början på april. Han får gå i en varierad hage med skogsbete och vall med bete. Han fick redan då samma giva av lusern, groov, olja, vitaminer och betfor och hö fick han fri tillgång till.
Min andra häst är tydligen lättfödd och lägger på sig.
Han har varit tunn hela tiden och när han kom hit tyckte jag att såg bedrövlig ut. Har frågat folk som inte besöker mig så värst ofta och de tycker han har lagt på sig och blivit fin. Kanske blir man hemmablind?
Avmaskade honom i april och tog ett nytt och det visade då noll. Ca 14 dagar sedan. Stressad? Det är ju en häst med fart i och är väldigt dominant. Kastrerad sent och har hingsttendenser om man säger så.
Går tillsammans med ett sto som han ska ha koll på hela tiden, delar man på dem så äter han inte. Prövade i höstas. De klarar sig inte utan varandra. Men stressad, nja, inte direkt.

Kan ju ge mer lusern, hur mkt olja får han? Behövs det mer protein och den inte vill äta mer grovfoder kan du ju prova krafft protein lr soja...

Olja får han 2 dl per dag.
Ska pröva att ge det dubbla av lusern och se om det ger någon effekt.
4 liter betfor/dag tror jag inte på, då lär jag få en icke hanterbar häst. Rider som sagt inte honom nu under vår/sommaren.

Hoppas på regn nu, då vi i år har gödslat på åkervallen och förhoppningsvis ger det bättre proteinvärde i det. *hoppas*

KL

Hade det problemet med min, eller tja. Han tränades inte då men föll ur och vägrade få upp vikten, revbenen var det sista som försvann.
Vi hade fri tillgång på bra hö med högt protein. Och det enda ''tillskottet'' som hjälpte var korn, ökade upp till 1,5-2 skopor korn per dag och sen blev han fin. Har provat olika kraftfoder, pellets, lucern, musli, olja m.m. men till slut var det bara korn kvar.. passar mig bra, det är ju billigt. Och hästen mår bra av det.
Numera får han även b-vitamin och biotin, för pälsen.

Vet ine om det är rätt för din häst, men ibland är det enklaste det bästa.

Nu går han på bete och jag ökade på lite mer lusern och det ser faktiskt ut som han börjar lägga på sig.
Era tips och funderingar ska jag ha i bakhuvudet om han skulle börja falla ur igen.

Tack! :laugh:

Vaktar han stoet mycket? Kan vara så att han vandrar efter henne och glömmer av att äta gräset, kanske därför han lägger på sig så långsamt? *bara en fundering då detta är typiskt hingstbteende*

Såg dock att du fått massor med bra tips på foder och jag håller med de flesta! :laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 262
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 175
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde... 2
Svar
38
· Visningar
10 760
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 401
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka