Freyja_bus
Trådstartare
Tänkte bara höra om någon har stött på en häst som är mycket kraftigt sne i skulderbladen? Jag har en väninna vars häst är mycket sne. Jag har inte sett det själv, men massören upptäckte det och det ska tydligen vara mycket lätt att se med ögat. Ena skulderbladet sticker ut mycket mer än det andra (det högra). Han har under lång tid varit mycket stressad vid ridning och det är inte många som klarat av att rida honom. Han har genomgått mängder av undersökningar eftersom man trodde att problemen vid ridningen berodde på att han hade ont. Det hittades ingenting. De senaste tre åren har han blivit riden av min väninna och det har långsamt blivit bättre Han är inte stressad alls på samma sätt längre, men han är fortfarande mycket stel. Han ger aldrig högersidan och musklar den sidan dåligt. På böjt spår (framförallt i högervarv) går han ojämt och han har svårt för att galoppera. Han musklar inte ryggen heller önskvärt trots mycket klättring och arbete med lång överlinje.
Nu till min gansk diffusa fråga... har någon varit med om något liknande? Vad anser ni bör göras? Hästen är fortfarande pigg och glad och det är svårt att kartlägga om han har ont eller ej, och i så fall hur ont han har. För tillfället rids han mjukt och varsamt i väntan på eventuell undersökning. ( det är inte min väninna som äger honom, så vi väntar på ägarnas beslut)
Tacksam för svar!!
Nu till min gansk diffusa fråga... har någon varit med om något liknande? Vad anser ni bör göras? Hästen är fortfarande pigg och glad och det är svårt att kartlägga om han har ont eller ej, och i så fall hur ont han har. För tillfället rids han mjukt och varsamt i väntan på eventuell undersökning. ( det är inte min väninna som äger honom, så vi väntar på ägarnas beslut)
Tacksam för svar!!